הקומיקאי יאיר יעקבי, רבע מחבורת אנדרדוס, עמל בימים אלה על חתימות והקדשות שהוא מעטר בהן את ספרו החדש שיישלח למזמינים מראש. פגשנו אותו מול ערימת הספרים שייצאו בקרוב למשלוח.

על הספר עצמו 'לא עשו חכמינו' שמו, הוא מספר שגם אם נדמה ממש לא מדובר בהתרסה אלא במעשיות שחכמינו מעולם לא היו עושים, או כאלה שלא היינו שומעים על כך שנעשו על ידי חכמינו. "לנו קורים דברים קצת יותר מצחיקים, משוגעים ונחמדים", הוא אומר.

הספר הוא אסופה של סיפורים סאטיריים, חלקם מגזריים וחלקם לא. סיפורים שפורסמו לאורך השנים בעיתון בשבע ובבמות אחרות. האתון של בלעם מתחילה לדבר ולכן הוא לוקח אותה לקלינאית תקשורת, מה קורה למשגיח הכשרות של הטיטאניק שלא ממש מעודכן בכך שהאניה טובעת ועוד ועוד "דברים משוגעים שכאלה", כהגדרתו.

עם הזמן מלאכת גיבוש הסיפורים הופכת קשה יותר ויותר, אומר יעקבי ומספר כי הכול מתחיל בסיטואציות שנתקלים בהן ביומיום ומתוכן עולה המחשבה מה הדבר המוזר ביותר שיכול לקרות כעת בהמשך לשגרה ומכאן עולים הרעיונות.

על כותרת הספר מספר יעקבי כי צפה לתרעומות ומחאות והופתע לגלות שלמעט אדם אחד לא היו כאלה. המתרעם הגיב בפייסבוק בנימוס ושאל אם אפשר לשנות את שם הספר. "זה מאוד הצחיק אותי כי זה מאוד אנחנו, כי מה באמת הבעיה? למה זה לא בסדר? הרי 'כה עשו חכמינו' לא פסוק מהתורה. הרי האמירה היא שחכמינו לא עשו את זה, אז למה זה מתריס?".

מקוראיו מבקש עקבי לפחות שלא לחפש מסר בכל סיפור, אם כי להערכתו מחפשי המסרים כבר התייאשו ממנו זה מכבר, ועם כל זאת, כמו בכל סאטירה לעיתים מסתתר גם בסיפוריו של יעקבי מסר ולעיתים המסר נובע מעצמו. "המסר העיקרי שלי הוא שלא תמיד חייב להיות מסר, ואפשר לצחוק קצת על עצמנו, גם כדי לברוח קצת מהמציאות וגם לקחת את עצמנו קצת בקלות. המגזר שלנו לוק את עצמו מאוד ברצינות".

בהתייחס למגבלות שחבורת אנדרדוס שמה על עצמה ביצירה וכך גם הוא עצמו, אומר יעקבי כי הדברים כבר באים מאליהם כחלק מאישיותו שלו. עם זאת לעיתים יש את המחשבה הפנימית שאולי כדאי היה ללכת עוד צעד שובב אחד קדימה, אבל הבחירה היא שלא לעשות זאת מתוך הרגל ולדברי יעקבי המגבלות מחייבות אותו להיות יצירתי יותר והתוצאה יותר מעניינת.