למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: Tomer Neuberg/FLASH90

יהודים תושבי יפו הגישו היום (שני) עתירה מנהלית לבית המשפט נגד החלטת עיריית תל אביב-יפו לפתוח את ההרשמה לדירות בסבסוד עירוני בלב יפו לערבים בלבד.

את העתירה הגיש עו"ד כפיר יפת. לטענת העותרים היהודים - גם הם מחוסרי דיור וממלאים אחר כל הקריטריונים האחרים שנקבעו על ידי העירייה אך הם מודרים מלגשת לפרויקט רק בשל היותם יהודים.

לדבריהם, הדרתם מהפרויקט רק בשל היותם יהודים הנה החלטה תקדימית ושערורייתית שנגועה בגזענות ובאפליה פסולה על בסיס קריטריונים לא רלבנטיים לחלוטין של לאום ודת.

החלטה כזאת מנוגדת הן להוראות מפורשות של חוק יסוד והן לפסיקה עקבית וחד משמעית של בתי המשפט בנושאים אלה. ומשכך, העותרים מניחים שבית המשפט לא יאפשר לפרויקט זה להישאר במתכונתו הנוכחית ויורה שינויו.

בעתירה המנהלית נטען כי פגיעה בזכות לשוויון, שהנה זכות חוקתית, יכולה להיעשות מכוח הסמכה מפורשת בחוק. במקרה הנדון מדובר בפגיעה חמורה בזכות לשוויון של תושבי יפו היהודים שנעשית לטענת העותרים אך ורק מכוח החלטה של רשות מקומית, רשות שהיא משוללת כל סמכות והיתר להחליט על פגיעה אשר כזאת. פגיעה כזאת יכולה להיעשות, אם בכלל, רק באמצעות חקיקה ראשית של הכנסת שתאפשר זאת.

לדברי העותרים עיריית תל אביב רמסה בפרסום הפרויקט לערבים בלבד את ערך שלטון החוק באופן הכי בסיסי ובוטה.

בנוסף, העותרים הצביעו על כך שאין היגיון להעניק הטבות כלכליות מרחיקות לכת בתחום הדיור דווקא לתושביה הערבים של יפו, בעוד שמצוקת הדיור היא תופעה חוצה מגזרים, שאינה מבדילה בין ערבים ליהודים.