סמוטריץ' ונתניהו
סמוטריץ' ונתניהוצילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

לאחר ההצבעה הדרמטית היום בבוקר, קראתי את תגובות חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (גילוי נאות, בימים האחרונים שוחחתי בצלאל לא מעט על ההצבעה כולל היום) ואיתמר בן גביר לסיבה שהצביעו נגד הארכת החוק.

כאשר כמה שאלות נותרו לי לא פתורות למרות המלל הרב של השניים.

1.חיפשתי, ולא מצאתי תשובה מדוע הצביעו החברים הנכבדים נגד החוק כשהמשמעות היא פקיעת החוק ואישור איחודם של עשרות אלפי משפחות? רק לסבר את האוזן, בממוצע, בכל פיגוע חמישי שבו מעורב ערבי ישראלי, זהו ערבי ישראלי שזכה בתעודת זהות מתוקף איחוד משפחות (על פי פרופ' ארנון סופר וגיל שלו).

2. איפה כל חיצי הביקורת נגד החוק ישבו במשך 18 שנה? מדוע מעולם לא שמענו בעוצמה כזו ובהיקפים כאלו נגד הוראת השעה שעוברת ככתבה וכלשונה מדי שנה בשנה?

3.אחת הטענות היא שישנה פשרה שתיתן ל1,600 משפחות אישורים מיוחדים ולא מדובר באותו הוראת שעה כמדי שנה בשנה. במידה והנתון הזה נכון- האם חברי הכנסת יודעים שבתקופת שר הפנים האחרון (אריה דרעי) ניתן אישור ליותר מ1,600 משפחות באופן פרטני אישור? האישורים ניתנו לטענת ח"כ אריה דרעי לחולים וזקנים ומשכך, גם במידה שהסכם הפשרה נכון, הוא לא מוסיף דבר שלא היה קודם הארכת החוק.

4. טענה נוספת היא "זכות הקיום" של הממשלה המסוכנת, אניח כאן כמה נתונים עובדתיים:

א. שינוי תגובה על הפרחת בלונים. כן שמעתם נכון, שינוי מדיניות ימני לממשלה שאפילו לא גרם להתלקחות בדרום.

ב. בממשלה הקודמת לא הצליחו לעשות ריקוד דגלים ואף דחו את הצעדה כדי להביך את הממשלה הנוכחית. בנימין נתניהו בהחלטה של בטחון המדינה החליט שיש לשנות את המסלול כדי לא "להרגיז" את החמאס ומנע מהצעדה לעבור בשער שכם. לעומת זאת את התפוח האדמה הלוהט הזה קיבל בנט כאשר כולם לחצו לביטול/דחייה של המצעד. התוצאה? ריקוד דגלים שעבר בשקט ומעל לכל- ריקוד דגלים בשער שכם!, תגובת חמאס? אנו עוד ממתינים.

ג. עמונה, בית אל, נתיב האבות, עפרה, מגרון ועוד. אלו מעט מן הישובים שפינה בנימין נתניהו ואביתר? בדיוק כפי שרצה להביך בריקוד הדגלים ניסה ביישוב אביתר. ב"ה אביתר הגיעו להסדר (וזה עוד כשיש "מחבלים" בכנסת ומרץ והעבודה)

ולסיום.

התרגיל של "אנחנו מציעים חוק יותר טוב" לא עובד. לפחות עליי בשעה שבמבחן התוצאה בסוף עם כל המילים הגבוהות הצביעו חברי הכנסת נגד חוק שפוגע במדינת ישראל. איך אני יודע שמדובר בחוק שאכן פוגע במדינת ישראל?

ראו את החגיגות והצהלות של אלו שקראתם להם מחבלים מעל כל במה, אם אתם והם הצבעתם באותה צורה ואופן בחוק שנוגע לביטחון ישראל-גם 100עמודים מנומקים לא ישכנעו אדם מן השורה שבחרתם בפוליטיקה זולה וציות לאופוזיציה.

הטעות היא כפולה- טעות ערכית אך לא פחות מכך-טעות אסטרטגית, אם בצלאל ואיתמר היו אומרים שהם מעל מחנות כן/לא ביבי והם מצביעים לפי טובת מדינת ישראל, היו מבדילים עצמם מהשאר וממשיכים להיתפס כימין אמיתי. ההזדמנות הזו חלפה אך המעשה נשאר.

למי שטוען שכך נוהגת פוליטיקה מוזמן לראות את ההצבעה האחרונה ב-2.06.2020 בה הצביעו בעד כל מפלגת הליכוד והמפלגות החרדיות ועוד. ולנסות למצוא את ההבדלים. אני לא מצאתי.

הכותב: משפטן ומנהל פרויקטים בחברת נדל"ן