כיבוי דליקה שהציתו ערבים באחד היישובים
כיבוי דליקה שהציתו ערבים באחד היישוביםצילום: דוברות כבאות והצלה יו"ש

טרור ההצתות פוגע באופן משמעותי מאוד בחודשים האחרונים ביהודה ושומרון, כך חושף היום ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן.

לדבריו, על פי נתונים שנאספו, בשלושת החודשים האחרונים נרשמו כ-70 מקרים שונים של הצתות בשומרון, בבנימין ובבקעת הירדן.

דגן התריע מפני הצתת הדליקות על ידי ערבים שהפכה לדבר שבשגרה. "טרור ההצתות חייב להיפסק. זוהי תופעה מסוכנת, שלא יכולה להפוך לחלק מהשגרה שלנו כאן. אני דורש מהממשלה לייצר הרתעה משמעותית אל מול הטרוריסטים".

יוסי דגן עם כבאים שהשתתפו בכיבוי דליקות הטרור
יוסי דגן עם כבאים שהשתתפו בכיבוי דליקות הטרורצילום: רועי חדי

על פי הערכות שווי הנזק ביישובי יו"ש בגין ההצתות עומד על עשרות מיליוני שקלים.

אייר סגל, יו"ר צח"י בגבעות איתמר מספרת על הנזק הרב. "הצתות על ידי ערבים בשטחים החקלאיים של גבעות איתמר הן יומיומיות. בקלות רבה, מגיעה האש קרוב לשדותינו, לשטחי המרעה, לכרמים, למטעים ולצנרת. מספיק גפרור בוער אחד - והרוח החזקה הנושבת פה, רוב שעות היום, תומכת בתהליך. היובש של הקיץ מקדם את השריפה בתוך שניות ודקות, עמוק לתוך שדותינו. ברגעים ספורים מתכלים שטחים גדולים בהם השקענו את יגיע כפנו - לרוב עבודה עצמית של החקלאים - גברים נשים וילדים".

"אנחנו תמיד עם טלפון פתוח. יום ולילה, ימי חול ושבתות", הוסיפה. "סטטיסטית - יש יותר הצתות בשבת מאשר בימות השבוע האחרים. אנחנו דרוכים כדי לשמוע את צליל ההתראה בקבוצת כיבוי השריפות, ורק מנסים לחשוב - איפה זה הפעם".

"טרור ההצתות, יש לו כיוון אחד ברור, והוא נעשה תמיד מהצד האחד של הסכסוך. אין גם וגם, אין יש ויש, אין שני צדדים למטבע. יש צד שמנסה להעיף אותנו מפה ולכן הוא מצית ושורף, ויש צד שעובד קשה בחקלאות ואז גם רץ לכבות את האש", מבהירה סגל.