יו"ר הכנסת, מיקי לוי
יו"ר הכנסת, מיקי לויצילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

רבותיי ההיסטוריה חוזרת והפעם בגרסת ה-NFT שכבשה את עולם האומנות. בפער של 38 שנים ו-4 נשיאים, יישא היום (רביעי) יצחק הרצוג במליאת הכנסת את נוסח השבועה שנשאו אביו ונשיאי המדינה כולם.

כנסת ישראל היא כנראה הפרלמנט הראשון בעולם שמיישם את להיט ה- NFT שכבש את תחום האספנות העולמי באמצעות טכנולגיית הבלוקצ'יין בכדי להשאיל לבית הנשיא את נוסח השבועה עליו חתם אביו המנוח של הנשיא הנבחר לפני 38 שנים.

בקובץ ההיסטורי התחייב הרצוג האב, "לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא באמונה את תפקידו כנשיא המדינה" וכך צפוי לעשות גם בנו היום בצהריים מעל דוכן הנואמים במליאת הכנסת.

בהנחיית מנכ"ל הכנסת גיל סגל הפיקו אנשי אגף הטכנולוגיה והמחשוב של הכנסת את קובץ התמונה הייחודי באמצעות התקן נייד מאובטח ומקודד שיוענק היום לנשיא הנבחר הרצוג ויועבר בהמשך בהשאלה אל אנשי יחידת המחשוב בבית הנשיא.

תחילת היוזמה לפני כשבוע, אז נמצא במרתפי ארכיון הכנסת - נוסח השבועה המקורי עליו חתום הנשיא המנוח חיים הרצוג. בכנסת התרגשו מאוד מהממצא ההיסטורי וביקשו להעניק במתנה עותק מהודר ממנו לנשיא הנבחר רגע לפני השבעתו.

רעיון חדשני שעלה במשכן ביקש לחבר בין עבר להווה כך שהכנסת תהיה הפרלמנט הראשון בעולם שישאיל לבית הנשיא הנבחר את נוסח ההצהרה בגרסת NFT שהיא אסימון חסר תחליף, טכנולוגיה חדשנית ומיוחדת, למשך כל תקופת כהונתו של הרצוג.

הטכנולוגיה בה השתמשו בכנסת היא סוג מיוחד של פרוטוקול קריפטוגרפי, המייצג נכס דיגיטלי ייחודי. בניגוד למטבעות מבוזרים כגון ביטקוין ואסימוני רשת אחרים, NFT לא ניתן להחלפה באחר דומה לו ולכן מעצם טבעו אינו בר-חליפין והוא היחיד מסוגו בעולם.

בחודשים האחרונים יצירות מסוג זה הפכו לאחד מלהיטי הענק בעולמות ממכר האומנות כאשר רק לאחרונה האמן מייק וינקלמן, מכר יצירת NFT במחיר שיא של 69.3 מיליון דולרים, הסכום השלישי הכי גבוה שהשיגה יצירה של אמן חי אי פעם. המכירה התקיימה בבית המכירות כריסטי'ס ובכך קיבלה הכרה ממסדית עולמית.

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר, "אני מתרגש להעניק לנשיא הנבחר הרצוג זיכרון מיוחד מאביו הכולל את נוסח השבועה עליו חתם לפני 38 שנים. זהו כבוד גדול עבור הכנסת ליישם את אחת הטכנולוגיות החדשניות בעולם האומנות על מנת לשמר פיסת היסטוריה כה חשובה ולהנציח אותה בארכיון בית הנשיא לאורך כהונתו של הנשיא הנבחר במקביל לשימורה בצורתה המקורית בארכיון הכנסת. אנו מקווים כי הכנסת כפרלמנט הדוגל בחדשנות הצליח לרגש את הנשיא הנבחר הרצוג כאשר בנוסף לקובץ הדיגיטלי הענקנו לו גם העתק מודפס כדי שיתלה אותו בלשכתו החדשה".

הפקת הקובץ אומנם עלתה מאות שקלים אך על בסיס ההצלחה העולמית הוא יכול להיות שווה כעת באופן תיאורטי מיליוני דולרים.