הריסת בית מחבל. ארכיון
הריסת בית מחבל. ארכיוןצילום: דובר צה"ל

שגרירות ארצות הברית בישראל יוצאת נגד החלטת מערכת הביטחון להרוס את ביתו של המחבל שרצח את יהודה גואטה הי"ד בפיגוע ירי בצומת תפוח.

בהודעת גינוי שפרסמה השגרירות נכתב: ''אנחנו חושבים שזה קריטי שכל הצדדים ימנעו מצעדים חד צדדיים המחמירים את המצב - כולל הריסת בתי פלסטינים כעונש. כפי שהצהרנו מספר רב של פעמים, אין להרוס את ביתה של משפחה שלמה בגין מעשיו של אדם אחד''.

גורם בלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב להודעת הגינוי ואמר כי "ראש הממשלה מעריך ומכבד את הממשל האמריקני. יחד עם זאת, הוא פועל אך ורק בהתאם לשיקולי הביטחון של מדינת ישראל ולהגנה על חיי אזרחי ישראל".

נציין כי העמדה האמריקנית העקרונית נגד הריסת בתים ידועה לישראל. גורמי הביטחון הוכיחו כי להרס בתים יש אפקט מרתיע וכידוע כל מקרה נבחן בקפדנות לגופו.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב לגינוי האמריקני: "שגרירות ארה"ב לא צריכה להתערב במדיניות הביטחונית של מדינת ישראל הריבונית. ישראל יכולה להגן על עצמה, צריכה להרתיע את אויביה, ואני מצפה משר החוץ יאיר לפיד להבהיר את העניין לאמריקאים באופן נחרץ".

כאמור, צה"ל הרס הלילה (חמישי) את הבית שבו התגורר מונתסר שלבי, המחבל שביצע את הפיגוע בו נרצח יהודה גואטה הי"ד בצומת תפוח בחודש מאי.

המחבל התגורר בכפר 'תורמוסעיא'. ההריסה בוצעה לאחר שנדחתה עתירת משפחת המחבל לבג"ץ ב-ׁ23 ביוני 2021.

במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות בהשתתפות כ-200 פלסטינים שיידו אבנים וירו זיקוקים לעבר הלוחמים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

משפחת גואטה ומחלקת נפגעי איבה של ארגון חוננו בירכו את כוחות הביטחון, צה"ל ושב"כ וכן את מחלקת הבג"צים והשופטים אשר "עמדו מול ארגוני השמאל אשר עשו כל שלאל ידם כדי לפגוע ביכולת ההרתעה של צה"ל.

"ארגונים אלו לא בחלו בשום אמצעי, החל מעתירות אוטומטיות מצד המחבלים נגד צה"ל בניצוחה של עו"ד לאה צמל, וכלה בניסיון להפעיל את ארצות הברית נגד ביטחונה של ישראל. אין ספק שעמידתן של מערכת הביטחון ומערכת המשפט מול ניסיונות אלו מחזקת את יכולת ההרתעה כלפי מחבלים פוטנציאליים ומגבירה את ביטחון אזרחי ישראל", אמרה המשפחה.

לפני כחודש הוגש לבית המשפט הצבאי יהודה כתב אישום נגד שלבי, בגין רצח את יהודה גואטה ופציעתם של בניה פרץ ועמיחי חלא. בנוסף לאישום ברצח, שלבי מואשם גם בניסיון לגרימת מוות בכוונה, החזקת נשק וכן בשיבוש הליכי משפט.

בכתב האישום פורט כיצד שלבי תכנן את הפיגוע שבועות מראש ובחר את צומת תפוח כיעד האופטימלי לפגיעה בחיילים ואזרחים. המחבל נהג במכוניתו, וירה דרך חלון המושב שליד הנהג יריות רבות מטווח קצר לעבר האזרחים העומדים בתחנת האוטובוס בצומת.

שלבי קרא "אללה אכבר", וחדל מהירי רק לאחר שקנה אקדחו התפוצץ, והוא יצא מכלל שימוש. שלבי, שנפצע מירי החיילים בצומת, נמלט ובמשך ארבעה ימים הצליח להסתתר מפני כוחות הביטחון. רק לאחר שאחד מחבריו שכנע אותו להסגיר את עצמו, נתפס שלבי.

בפיגוע נפצעו תלמידי ישיבת איתמר יהודה גואטה, בניה רץ ועמיחי חלה. גואטה נפצע באורח אנוש, עקב פגיעת אחד הכדורים בראשו. הוא נלחם על חייו במשך ארבע ימים עד שנפטר מפצעיו.