השר אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמןצילום: ניב קנטור

פרסום ראשון: איגוד הישיבות של הציונות הדתית שיגרו היום (חמישי) מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט נגד הקיצוץ שמתכנן שר האוצר אביגדור ליברמן בתקציבי מעונות היום.

במכתב שכתבו נציגי איגודי הישיבות הגבוהות וההסדר משה גוטמן ואורי פינסקי הם התייחסו ל"שינוי הסטטוס קוו והפגיעה הדווקאית בתלמידי ישיבות מעוטי יכולת בסוגיית המעונות" ודרשו ממנו לפעול לביטולו.

לדבריהם, הקיצוץ שמקדם שר האוצר ליברמן יפגע בציבור לומדי התורה, הן מהציבור החרדי והן מהציבור הדתי לאומי. "מדובר בהפרה חמורה מאוד של הסטטוס קוו העדין, בצעד מתריס המבטא זלזול של ממש בערך לימוד התורה ופגיעה בציבורים שלמים הרואים בתלמוד תורה ערך מרכזי בחייהם", נכתב.

השניים קובעים כי "צעד זה יהווה מכה כלכלית וקיומית למשפחות בני הישיבות מן השכבות החלשות ביותר. פגיעה זו מצטרפת למשבר הכלכלי החמור ממנו סובל עולם הישיבות הן בשל הקיטון בשיעור כ-60% בתמיכת המדינה בישיבות בשל היעדר התקציב, והן בשל ירידה דרסטית בהיקפי התרומות הנובע ממשבר הקורונה. בפועל, ירד התשלום המועבר עבור משפחות האברכים לשפל והמלגה מסתכמת בסך של מאות שקלים בודדים, שאינם מספיקים לצרכי המשפחות הבסיסיים".

"אדוני ראש הממשלה", הוסיפו, "שמענו בנאומים של כבודו ושל בכירים אחרים בממשלה, את המחויבות לשמור על אחדות העם והמחויבות האישית שלך לשלמות עולם התורה. שמחנו לראות שהצהרות אלו קיבלו ביטוי בהסכם הקואליציוני במספר סעיפים ובין היתר בסעיף 24 ,המחייב לשמור על הסטטוס קוו בסוגיות בעלות זיקה לענייני דת ומדינה לרבות בענייני תלמידי ישיבות.

"אנו קוראים לך כראש הממשלה של מדינת ישראל להוביל מדיניות אחראית וממלכתית של כיבוד המגזרים השונים, כבוד ומחויבות למסורת בת אלפי שנים של ערך לימוד התורה, לאחדות החברה הישראלית ולעולם התורה. אנו פונים אליך בבקשה כי תבטל הנחיה רעה זו ותפעל לאיזון גורמים הפועלים בממשלה באופן לא אחראי", סיכמו גוטמן ופינסקי את מכתבם.

משה גוטמן אמר כי "ההחלטה המפלה של שר האוצר אומרת בעצם שגם מי שלומד בתוכניות ההכשרה לרבנות בישיבות לא יזכה לסבסוד ואילו סטודנט הלומד לתואר כלשהו כן יקבל את הסבסוד, דבר שיגרום למאות משפחות מהישיבות הציוניות להגיע אל מתחת לקו העוני".

"הדבר מבטא זלזול מחפיר בערך לימוד התורה שאי אפשר להסכים אליו. אנו קוראים לראש הממשלה להפעיל את המשמעת הקואליציונית ולמנוע את ההחלטה", הוסיף.