עמית סגל
עמית סגלצילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, מספר הבוקר (שישי) בעיתון ידיעות האחרונות מדוע החליט ח"כ עמיחי שיקלי מימינה להצביע נגד ולגרום להפלתו של חוק האזרחות המונע איחוד משפחות פלסטיניות.

סגל מתאר: ''בשלוש בבוקר נשארו בחדר רק ראש הממשלה וחבר הכנסת עמיחי שיקלי. 'אתה תהיה סתם בלון פורח', אמר בנט לחבר הכנסת שכל גורל חוק האזרחות היה עכשיו על כתפיו. 'אולי תתפטר? ממילא כשתוכרז פורש לא תוכל לעשות כלום'. אני דווקא מרגיש יעיל, השיב שיקלי. ובכל זאת, הודיע לו שהוא נוטה להצביע בעד הארכת האיסור על איחוד משפחות.

שלוש שעות אחר כך, כשהשחר עלה על ירושלים, שיקלי שינה את דעתו. שיקלי סיפר לעמית סגל: "הערב התחיל בהצבעה על החוק, ואמרתי חמש פעמים שאני מתכוון להצביע בעד. אבל אז הוכרזה ההצבעה כאי־אמון, וזה סיבך את העניין, כי בממשלה הזו אין לי אמון. אבל זה מילא. לוקחים סוגיה עם חשיבות לאומית שבימים כתיקונם היו דנים בה חודש, ובתוך אשמורת אחת החוק הולך ונחתך, הולך ומתכרסם. יש פגישה עם מרצ? ההארכה יורדת לחצי שנה בלבד. מה זה אומר? שבינואר יהיה עוד לילה כזה, ועוד כרסום. ואז מגיעה עוד פגישה עם רע"מ ופתאום יש היתרים לאזרוח של אלפים".

סגל הסביר כי יש חברי כנסת שנהנים להיות לשון מאזניים. "יש כאלה שעשו מזה קריירה, אחד אפילו הפך בזכות זה ראש ממשלה ממש לא מזמן. שיקלי טוען שהוא סובל מהמעמד. 'מאוד קיוויתי שזה לא יהיה עליי, אבל לפנות בוקר התברר שזה רק עליי'".

בשעה 6:05 בבוקר אמר שיקלי לשקד שהכרעתו נפלה. "השאלה היא לא החוק הזה, הסביר לה. השאלה היא קואליציה או אופוזיציה. ואני באופוזיציה''.

"אני נגד לטרוק לו את הדלת", אמר שיקלי על מנסור עבאס, "ולא חזרתי בי ממה שאמרתי עליו. אבל עבאס זה לא כל רע"מ, ורע"מ היא לא כל הבעיה. אני נגד כל הפורום הזה: נגד מוסי רז וגבי לסקי. חוץ מזה, לתת לרע"מ את ועדת הפנים? חשבתי שיסתפקו בתקציבים ובענייני שיכון, למשל".

בשבועות הקרובים, עוד לפני התקציב, תנסה הקואליציה להכריז על שיקלי כפורש. עמית סגל מסביר כי זה יהיה מאבק מר: "מצד אחד, שיקלי לא קיבל תמורה על הצבעתו, להפך. לו נשאר בקואליציה יכול היה לקבל תפקיד שר. מצד שני, בהצבעות המכריעות תמך בהפלת הממשלה. בינו ובין בנט, למרות המחמאות ההדדיות המנומסות, מתפתחת איבה. כל אחד מהם רואה בשני כמעט בוגד".