נתן גושן
נתן גושןצילום: Miriam Alster/FLASH90

הזמר נתן גושן סיפר בסוף השבוע איך מנהיג הציבור הליטאי הרב חיים קנייבסקי המליץ לו לשנות את שמו בעבר.

זה קרה לפני למעלה מ-15 שנה. גושן, שנולד בשם מתן, קיבל המלצה מהרב קנייבסקי לשנות את השם לנתן וברגע אחד הוא החליט כי שמו יהיה נתן.

"הרב קנייבסקי שינה לי את השם ממתן לנתן", הוא סיפר בראיון לרז שכניק ב'ידיעות אחרונות'. "אמא שלי הייתה חברה טובה של רעייתו הרבנית בת שבע, והיא שאלה אותו על השם שלי".

לדבריו, "הוא אמר לה שעדיף נתן. שאלתי את עצמי, אני אוהב את השם נתן? לא יודע. שאלתי, ואת מתן אתה אוהב? אמרתי לעצמי, וואלה לא. אני זוכר שניתקתי את הטלפון ואמרתי לכולם, 'חברים, מהיום נתן גושן'".

גושן סיפר איך התחיל לחזור בתשובה. "עזבתי את הבית בגיל 15", אמר. "הרגשתי שאני רוצה לחיות חיים אחרים. ההתקרבות לדת קרתה אחרי שאחותי הילה התחזקה לפניי, יצאה לתהליך משלה של חזרה בתשובה והספרים היו בבית. אני זוכר שהיא ניסתה בעדינות לתת לי ספר לקרוא, כשהייתי ילד חילוני למהדרין, וזה לא היה פשוט".

מי שהצית אצלו את התהליך היה רבי נחמן מברסלב. "יום אחד, דווקא כשהיא יצאה, מהסקרנות, הלכתי לבדוק בעצמי ופתחתי את הספר 'השתפכות הנפש', של רבי נחמן", סיפר. "באותם רגעים של קריאה אז הבנתי שהנשמה שלי צריכה התייחסות".

"קצת אחרי גיל 15 לקחתי אוטובוסים מלוד להר מירון והסתובבתי שם לבד", ציין. "זו הייתה תקופה של חיפוש, אולי הטובה והמשוחררת בחיי. הייתי ילד שיכול להיזרק בכל מקום, אז נמנמתי פה ושם, ישנתי אצל אנשים טובים שהסכימו לארח אותי לפעמים. הרגשתי שאני משוחרר וזה היה הרגע שבו החלטתי לשים כיסוי ראש. שמתי כיפה, גידלתי פאות אני שומר שבת, שם ציצית. התהליך שלי גם הבהיל את אמא שלי מאוד. כולם חיכו מסביב שזה יהיה עוד משהו שיחלוף כמו כל השיגעונות שלי. אבל אצלי זה רק התחזק".

התהליך שעבר התרחש לאט לאט. את הרגע בו החליט לשמור שבת הוא זוכר במיוחד. "היו לי קשיים עם לשמור שבת, בתקופת הצבא היו נפילות והיה לי קשה עם זה מאוד", אמר. "אחרי שהשתחררתי הייתה לי בת זוג, ויום אחד הלכתי לקחת אותה מהעבודה, בשבת. ממש לפני שהגענו הביתה עברנו תאונת דרכים, רכב נכנס בי חזיתית. התעלפתי וכשהתעוררתי שמעתי בומים כי ניסו לחלץ אותנו מהאוטו, הדלתות התעקמו".

"זוכר שאמא שלי רצה למקום מהבית, לראות שאני בסדר", הוסיף. "חברה שלי ואני נפצענו קל וכולנו בכינו שם יחד. ביקשתי סליחה מבת הזוג למרות שלא הייתי אשם בתאונה, ביקשתי סליחה מאמא שלי על האוטו וביקשתי סליחה מעצמי, על זה שאני מאשים את עצמי בהכל בלי לבדוק. מאז לא חיללתי שבת יותר".