החיילים מאחורי סיכול ניסיון ההברחה הגדול ביותר בעשור האחרון
החיילים מאחורי סיכול ניסיון ההברחה הגדול ביותר בעשור האחרוןצילום: דובר צה"ל

את הכותרת ״סוכלה הברחת נשק בגבול לבנון בשווי מיליוני שקלים״ אי אפשר היה לפספס בסוף השבוע האחרון. מדובר באחד הסיכולים המשמעותיים ביותר ב-10 השנים האחרונות בגזרה הצפונית.

סגן א', הסמ"פ של פלוגה ב' בגדוד 12 של גולני, שבדיוק לפני שבוע תפסה בגזרה כמות גדולה של סמים, מתאר את שקרה: "קיבלנו דיווח מהתצפיות על זיהוי חריג ומיד ירדנו לעמדות.

ידענו שמדובר בלבנונים שעומדים להניח תיקים בנקודה בכפר עג'ר. ברגע שהתקבל האישור יצאתי עם הכוח שלי ברכבים לנקודה. הגענו תוך 4 דקות. נפרסנו על כל האזור יחד עם יג"ל (יחידת גבולות במשטרת ישראל), הכול כדי שההברחה לא תצא לפועל".

גם סגן ג', אחד המ"מים בפלוגה, לקח חלק בסיכול - אבל באופן רגלי. "שני לוחמים שלי ואני תצפתנו ממרחק של כ-1.5 קילומטרים מהנקודה שקיבלנו מהמודיעין", הוא משחזר. "בהוראת הסמג"ד רצנו ישר לזירה, כדי להיות הכוח הראשון שמגיב במקרה שיגיעו אנשים לקבל את התיקים, או לפעול במקרה שהלבנונים ישימו לב שכוחות צה"ל באזור. עבדנו כך שלא לבלוט". התיקים, שהכילו 43 אקדחים, נאספו וזוכו על ידי כוחות צה"ל והמשטרה.

"ביום שישי, באמצע הקידוש, הוקפצנו לכלים בשביל לירות פגזי תאורה", מתאר בן, מפק"ץ בסוללה א' של גדוד 411, "עזרנו לכוחות בשטח לסכל את ההברחה, וראינו את הפגזים מאירים מרחוק על כל האזור. כולם הרגישו תחושת סיפוק - זה הירי השלישי של הצוות בתעסוקה".

בתור מי שתפעלה את הסיכול ממרכז העניינים, גם רב"ט ירין, סמב״צית בחמ״ל 769, שיתפה אותנו ברגעים המתוחים: ״כשהבנו שיש אירוע שיכול להתפתח להברחה, נכנסנו ישר לדריכות שיא והתחלנו לרכז את כל המידע וההנחיות. בפועל, תיאמנו בין הכוחות בשטח, וידאנו איפה כל אחד נמצא, והעברנו הכול לאוגדה. יכולנו רק לדמיין מה היה קורה אם האירוע לא היה מסוכל - בזכות עבודה קשה האמל"ח לא הגיע לידיים הלא נכונות".

"התחושה העיקרית היא גאווה גדולה", מעידים כל המפקדים והחיילים, "הבנו שאנחנו חלק ממשהו רציני מאוד".

החיילים מאחורי סיכול ניסיון ההברחה הגדול ביותר בעשור האחרון
החיילים מאחורי סיכול ניסיון ההברחה הגדול ביותר בעשור האחרוןצילום: דובר צה"ל