אקדמיה
אקדמיהצילום: ISTOCK

שופטי בג"ץ קובעים כי אקדמיה נפרדת לגברים ונשים לטובת המגזר החרדי עומדת בהחלט בדרישות החוק, אך אקדמיה שכזו לא תוכל להדיר מרצות מקורסים לגברים.

על ההחלטה שוחחנו עם עורך הדין אייל בסרגליק, מומחה למשפט פלילי צווארון לבן וחוקתי ומרצה בקריה האקדמית גם בפני קהל חרדי.

על פי הכרעת רוב השופטים מותרת הפרדה מסוימת בהקשר הכבוד של הדת אבל לא התקבל ההיתר למה שהוגדר כהדרת מרצות ממסלולי גברים "ולמעשה השאירו את הבחירה בצורה מסוימת לסטודנטים", אומר עו"ד בסרגליק.

"הקמפוסים החרדים נועדו להכניס את הציבור החרדי למקום של השכלה נוספת, לאפשר לציבור החרדי לרכוש השכלה ולצאת ממעגל מחוסרי העבודה. המטרה הייתה בהחלט טובה", הוא אומר כמי שמכיר את המסלול מראשית דרכו. "בג"ץ קרא לזה מידתי וחיוני אבל הדרת מרצות לא הייתה מקובלת עליו".

"אלו קהלים שלא היו חשופים ללימודים כמו לימודי משפטים והקריה האקדמית דחפה בחוזקה את נושא מיקום הציבור כולו בצורה שוויונית", הוא אומר ומספר על ניסיון אישי טוב בקשר עם קהל סטודנטים חרדי. "אני נהנה מאוד ללמד את הקהל הזה, שעולם הדמיון והמחשבה שלו אחר ושונה, מפולפל בדברי תורה וזה מאוד חיובי ונעים".

לטעמו, החלטת השופטים היא "החלטה מעניינת שבוחנת חוקתית את האיזונים הנדרשים. זו החלטה ראויה". בדבריו הוא מציין כי "השופטים הגיעו להחלטה מאספקטים שונים". גם בהחלטת דעת הרוב שאותה הוביל השופט מלצר עלו נימוקים שונים של חבר שופטי הרוב, אך המסקנה הייתה אחת.

האם החלטה כזו שתוביל למרצות נשים בפני סטודנטים גברים לא עלולה לקומם עליה את ראשי הציבור החרדי ורבניו? בסרגליק לא שולל את האפשרות. הוא מציין כי במסלולים שיועדו לציונות הדתית ההפרדה הייתה באזורי הישיבה באולם הלימוד והדבר הוכיח את עצמו, אך כאשר מדובר במגזר החרדי בהחלט יתכן והתגובה תהיה שונה וחריפה הרבה יותר. תגובה שכזו תיאלץ את האקדמיה הפונה לציור החרדי "למצוא פתרונות יצירתיים שיכבדו את כל הצדדים".