בריכה במרפסת
בריכה במרפסתצילום: סאגה ניהול פרויקטים

הימצאותה של בריכת שחייה במרפסת היא רעיון נפלא לימי הקיץ החמים. אך בעלי נכסים רבים שמעוניינים ליישם זאת, לא מודעים למשקל העצום הן של הבריכה עצמה והן של המים.

בעת תכנון ובניית המבנה לא מתוכננת בה האפשרות להעמסה של בריכת שחייה, המהנדסים לא מביאים בחשבון את המשקלים המשמעותיים האלו ולכן המרפסת לא תוכל לעמוד בעומס הזה והיא עלולה לקרוס.

תכנון מבנה מגורים

שמהנדסים מתכננים מבנה מגורים, מחשבים את העומס שהבניין יכול לשאת. התחשיב כולל כמות נורמטיבית של דיירים, משקלם של הציוד הרהיטים ולוקחים גם משקל מהותי נוסף כדי ליצור מרווח ביטחון ולכן התחשיב הוא עומס שנקרא עומס "שימושי" שהוא 150 ק"ג לכל מ"ר תקרה ובמרפסות לא זיזיות או קונזוליות המשקל הוא 300-250 ק"ג למ"ר. בחישוב של כמות המים בבריכה נורמטיבית ומשקל הציוד הנוסף מסתבר שהמשקל יחרוג מהמותר בלמעלה מ – 4 טון ולכן ברור שהמרפסת תקרוס.

בבניינים שבהם מתוכננת במרפסות מסוימות בקומפלקס בריכות שחייה מלכתחילה, המהנדסים מוסיפים יסודות בעלי יציקה הרבה יותר מהותית וכך גם בתקרת הבטון וזאת כדי לאפשר לשאת משקל כה כבד.

הוספה של בריכת שחייה למרפסת

בעל נכס שמעוניין להתקין בריכת שחייה, זקוק לחוות דעת ולאישור של מהנדס קונסטרוקטור. איש מקצוע זה בודק על פי התוכניות המקוריות את היקפי היסודות, כמות הברזל ויציקות הבטון על פי הסוג של השקיעה שבוצעה ובהתאם לכך הוא מחשב את העומסים שבניין זה מסוגל לשאת.

הקונסטרוקטור מפיק דוח מפורט על האפשרויות של בניית הבריכה הכולל בדיקה, תכנון וחישובים סטטיים, כמו כן הוא מכין שרטוטים מדויקים. בהתאם לתחשיב זה הוא יכול לאשר או לא לאשר את הצבת הבריכה.

אם מדובר בבית פרטי והלקוח מעוניין להציב בריכה על הגג, קיימת אפשרות להרחיב את היסודות הקיימים, לבצע יציקות נוספות על פי הדרישה של הקונסטרוקטור, חיזוקים, או לחלופין להתקין תמיכות מפלדה בכמות ובעובי שייקבעו מראש בהתאם לנחיצות הספציפית.

רק לאחר מכן המהנדס בוחן באופן מעמיק את העבודה שבוצעה, רואה את הדוחות של בדיקות הבטון מהמעבדה ואם הכול תואם את הדרישה אפשר להתקין בריכת שחייה, כמו כן חדר מכונות הכולל מסנן, משאבה ציוד נוסף ולאחר מכן למלא אותה במים לרווחת המשפחה.

הנה דוגמה למקרה שקרה לא מזמן בברזיל שבו בריכת שחייה מוקמה באחת מקומות הבניין שלא התאים לכך הנדסית ולכן הבריכה קרסה וכל המים נשפכו לחניון.