כוכבי, בנט, הרצוג וגנץ במהלך האירוע
כוכבי, בנט, הרצוג וגנץ במהלך האירועצילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה, נפתלי בנט, השתתף הערב (רביעי) בטקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי, בבסיס דיין בגלילות.

"האיומים הביטחוניים סביבנו לובשים ופושטים צורה, הם הרבה יותר מורכבים והרבה פחות צפויים. למולם אנחנו פועלים היכן שנדרש ומתי שנדרש: בתחכום, ביצירתיות, בנחישות ובתחבולה. תחבולה היא יסוד הפעולה, לא התבלין. האנשים המופלאים שלנו, עם מדים או בלי מדים, פועלים מסביב לשעון בכל הזירות, הקרובות והרחוקות, ולא רק בכוח הזרוע. אנחנו נמשיך בזה. לא נאפשר לאף מדינה או ארגון טרור לאיים על ביטחון ישראל, על ריבונותה, על אזרחיה", פתח בנט את דבריו.

הוא דיבר על המצב בגבול הצפון. "השבוע מלאו 15 שנים למלחמת לבנון השנייה. זו הייתה מלחמה שחשפה אצלנו לא מעט בעיות ופערים. חוויתי את חלקם מקרוב מאוד, כמפקד ביחידת מילואים שפעלה בעומק השטח. כמו כולם ראיתי את הבלבול, את חוסר האונים, את היעדרן של הנחיות, של קו ברור ורוח ברורה. צה"ל היום, בפיקוד הרמטכ"ל אביב כוכבי, נמצא במקום אחר לגמרי. במענה, במוכנות, במכה שננחית על אויבינו, אם נידרש לכך".

"רבותיי, ימים אלה הם ימים קשים מעברו השני של גבולנו הצפוני. מדינת לבנון נמצאת על סף קריסה, הייתי אומר כבר בקריסה, כמו כל המדינות שאיראן משתלטת עליהן ומתבססת בהן. כל דבר שאיראן נוגעת בו נהרס. את המחיר הכבד משלמים הפעם אזרחי לבנון. חיזבאללה, בשליחות איראן, מסכן את אזרחי לבנון ואת עתידם. אזרחי לבנון – הם לא האויב. למעשה, יש לנו ולאזרחי לבנון אויב משותף: חיזבאללה ואיראן. רק בהבדל אחד: לנו יש את כל הכלים ואת היכולות להתמודד למול האויב הזה", הבהיר בנט.

ראש הממשלה הוסיף, "אנחנו ממשיכים לעקוב אחר כל אלו שפועלים נגדנו, ואנחנו שומרים על דריכות ועל מוכנות למול כל תרחיש. גם לגבי רצועת עזה זה נכון. אנחנו מיישמים למולה מדיניות אחרת גם במקלות וגם בגזרים. זה נכון בכל הזירות שלנו שהשתיקה יפה להן".

שר הביטחון גנץ התייחס למצב במזרח התיכון. "ישנם במרחב שסביבנו גם אתגרים מתפתחים וגם הזדמנויות: באתגרים התפוררותה של לבנון, האיומים מסוריה לצד ההתייצבות שבה, נשמח על היחסים המתחזקים עם ירדן ומצרים, על גל הנורמליזציה שתפקידנו לעודד ולחזק אותו, ורצון אצל חלקים הולכים וגדלים בציבור הפלסטיני לחיות לצידנו בשלום. כל ההזדמנויות, נשענות גם על ההרתעה שנובעת מעוצמתו של צה״ל ומעוצמתה של מדינת ישראל. כל האיומים דורשים מאיתנו להאיץ ולהגביר את המוכנות שלנו למלא את משימתנו בקיר ברזל של מעשים ולא להסתפק רק במילים".

גנץ התייחס גם לאיומים מאיראן. "מול האיום הגדול ביותר, התחמשותה של איראן בנשק גרעיני, אין לנו ברירה, אלא להרחיב את בניין הכוח, להמשיך להישען על המרכיב האנושי, ולהתאים את הכלים והתוכניות שלנו. בניין הכוח של כלל המערכות, והיצירתית בעת הזו, אינו פריביליגיה אלא צורך קיומי אמיתי. אנחנו כדרג מדיני, מחויבים לאפשר למערכת הביטחון- שב"כ, מוסד, משרדי הממשלה השונים וכמובן צה"ל - לשמור על העליונות הביטחונית באזור, עליונות שמאפשרת לנו להתקיים כאן בבטחה ולקדם את השלום".

באירוע נשא דברים גם נשיא המדינה יצחק הרצוג. הנשיא פנה למסיימי הקורס ופנה אישית לאחד המסיימים, אל״מ שי סימן טוב ואמר, "התרשמתי עמוקות, מכלל העשייה של כל אחד ואחת מכם. אבל בוודאי לא תתפלאו, אם אסגיר כי במיוחד מרגש אותי אל"מ שי סימן טוב. שי, אני יודע שלא תאהב את זה – אתה, עם דניאלה היקרה, רעייתך, מקור השראה ועוצמה עבור כולנו. אתה דוגמא ומופת לכל לוחמי ופצועי צה"ל".

"צה"ל - צבא העם, הוא מהגופים המובילים היום ביצירת ישראליות משותפת, משתפת ומשתתפת. ישראליות ששומרת על הזהות הייחודית של כל מגזר ומגזר בחברה הישראלית אך בה בעת מאפשרת ויוצרת היכרות מפגש קשר עשייה ושיתופי פעולה בין המגזרים השונים״, הדגיש הנשיא בסוף דבריו.