המעמד המרגש
המעמד המרגשללא

במהלך השבוע האחרון שוקמו שני קברי אחים בעיירות מטייבקא ופוסטומיתי הממוקמות במחוז רובנא.

מעמד הקמת קברי האחים נערך על ידי מרכז רבני אירופה שבמסגרת מסע חובק עולם עורכים תחקירים, בדיקות מעמיקות ושיחות עם אנשי עירייה בכדי לאתר את מיקומם של הנרצחים הקדושים.

בטקס חנוכת קברי האחים בשני עיירות במחוז רובנא השתתף רבה של המחוז הרב שניאור שניארסון. נקודה מעניינת נרשמה כאשר באורח מפתיע היום בו נערך חנוכת קברי האחים נפלה בתאריך בו חוסל גטו רובנא בשנת תש"ב.

המעמד היה מרגש עד דמעות, כאשר במהלכו אף השתתף אדם אשר סיפר בהתפעלות על סיפורים רבים ששמע מאמו שכבר הלכה לעולמה על שנות השואה האיומה במקום ועל טבח היהודים הרבים שהתגוררו במחוז. הוא אף סיפר כיצד אמו במסירות נפש של ממש הצילה מספר ילדות מידם של הנאצים.

במהלך הטקס נשא דברים רומן פרקוביץ', קשיש בן המקום, שתיאר בהתרגשות את זיכרונותיו מאותם ימים קשים עת היה ילד בן 7.

"דוד שלי סיפר לי על אישה יהודיה שהגיעה ביום שישי עם 2 ילדות קטנות בניסיון להימלט מהנאצים. היא הראתה לו שקית עם מטבעות זהב ואמרה לו שהיא מוכנה לשלם כל סכום שיבקש אם יזדרז לקחת אותם עם הסוס והעגלה שלו לבית הכנסת בסוטצ'ין ובלבד שיגיעו לפני שבת כי איננה רוצה לחלל אותה. הוא לקח אותם במהירות למקום שביקשה ועד יום מותו נשאר עם החידה האם הצליחו להינצל או שמא נספו".

סיפור נוסף סופר במהלך המעמד על אישה יהודייה שהתהלכה ברחובות המחוז עם תיק ענק על גבה, הגרמנים שהתהלכו במקום הביטו לעברה אך לא חשדו במאומה. לפתע הם הבחינו כי האם היהודייה מתכופפת בצדי הדרכים והבינו שככל הנראה בתוך התיק ישנו ילד שבוכה. מיד באותו הרגע הם שלפו את נשקם וירו באם והתינוק למוות.

בשנת תש"ב הוציאו הנאצים את מרבית יהודי הגטו והובילו אותם לתוך יערות במחוזות הממוקמים בסמוך לעיירה, כשהגיעו למקום ביקשו הנאצים מהיהודים לחפור בורות ענק בקרחות היער ולהיכנס פנימה. כשכל היהודים על נשיהם וטפם נכנסו פנימה ירו עשרות החיילים הגרמנים צרורות של יריות והרגו את כולם בבת אחת.

מושל מחוז רובנא שאף הוא השתתף בטקס חנוכת קברי האחים נשא דברים נרגשים ובקול חנוק ביקש סליחה מיהודי רובנא שנהרגו בשנות השואה האיומה.

המושל אף הביע התנצלות בשמו ובשם המדינה מקום כולו על העוול הנורא שנגרם ליהודים שהתגוררו במחוז בשנות הזעם הנוראיות.

לאחר מכן נשא דברים מנכ"ל "מרכז רבני אירופה" הרב אריה גולדברג שהגיב לדברי המושל, "התשובה הניצחת שלנו", אמר הרב, "היא להוכיח שיש המשך לעם היהודי כולו. התשובה שלנו היא להראות שעם ישראל חי וקים, להראות שמזימתם של הנאצים ימ"ש לא צלחה".

הרב גולדברג הוסיף, "משנות הזעם אנו למדים כמה מילים יכולים להרוג, וזו בדיוק התשובה שלנו להקפיד על המילים שאנו מוציאים מהפה ולהגביר את הקדושה והטהרה בעם ישראל כולו". מנכ"ל "מרכז רבני אירופה" הוסיף כי התשובה הניצחת היא להקים עוד מרכזי חסד בעולם כולו.