קריאת מגילת איכה והתכנסות אנשים לזכר שירה בנקי ז"ל בכיכר ציון בירושלים
קריאת מגילת איכה והתכנסות אנשים לזכר שירה בנקי ז"ל בכיכר ציון בירושליםצילום: צילום: שמריהו ספירו/TPS

ארבע מערכות בחירות, שנת קורונה ואסון שרדף אסון הותירו משקעים עמוקים בחברה הישראלית והעמיקו את השסע והקיטוב בין האוכלוסיות השונות בישראל.

במחקר שנעשה בקרב כ-1000 ישראלים על ידי תנועת פנימה באמצעות מכון גבע נבדקה מה רמת השנאה שמרגישים הישראלים אחד כלפי השני. הממצאים דורשים חשבון נפש והתבוננות עמוקה לגבי העתיד.

"פנימה" היא תנועה ישראלית שקמה בשנת 2015 על ידי אנשי ציבור ומנהיגים מכל גווני החברה במטרה להתמודד עם הפיצול והקיטוב בחברה הישראלית.

חרדים לשנאה

24% מכלל הישראלים ציינו שהם שונאים חרדים. 40% מהחילונים ציינו שהם שונאים חרדים לעומתם, רק 2% מהחרדים ציינו שהם שונאים חילונים. 18% מהמסורתיים ציינו שהם שונאים חרדים לעומתם רק 4% מהחרדים ציינו שהם שונאים מסורתיים.

שמאל ימין שמאל

מסתמן כי מצביעי השמאל הם הקבוצה השנואה ביותר בחברה הישראלית. 22% מכלל הישראלים ציינו שהם שונאים שמאלנים. בקרב מצביעי הימין הנתון עומד על 30%. לעומת זאת רק 10% מקרב מצביעי השמאל ציינו שהם שונאים ימניים. 20% ממצביעי השמאל ציינו שהם שונאים מתנחלים.

אחים אנחנו?

76% מכלל הישראלים מרגישים שקיים שסע בין מזרחיים לאשכנזים. 38% מכלל הישראלים מרגישים שהשסע התעצם בשנים האחרונות. בציבור החילוני 50% חושבים שהשסע התעצם לעומת 27% בציבור הדתי ורק 17% מהחרדים שחושבים שהשסע התעצם.

שנאה בכל מקום

20% מכלל הישראלים נתקלו בגילויי שנאה בחיי היום יום. 69% מכלל הישראלים נתקלו בגילויי שנאה ברשתות החברתיות. 63% ממצביעי השמאל נתקלו בגילויי שנאה מהפוליטיקאים לעומת 56% ממצביעי הימין ו-50% מקרב החרדים. 75% מהחרדים נתקלו בגילויי שנאה כלפיהם בתקשורת לעומת 60% מכלל הציבור. 66% ממצביעי הימין נתקלו בגילויי שנאה בתקשורת לעומת 50% ממצביעי השמאל.

למה לי פוליטיקה עכשיו

28% מכלל הישראלים מרגישים מתיחות בסביבתם הקרובה על רקע דעות פוליטיות חלוקות. ולכן 30% מכלל הישראלים ציינו שהם נמנעים משיחות סלון על פוליטיקה כדי לא להגביר מתיחות ומחלוקות בין משפחה וחברים. 19% ממצביעי השמאל חוששים לביטחונם האישי על רקע נטייתם הפוליטית לעומתם 11% ממצביעי הימין ציינו חשש דומה. 19% ממצביעי השמאל חוששים להביע את דעתם בפומבי לעומת 14% ממצביעי הימין.

הרב שי פירון נשיא תנועת פנימה: "ערב תשעה באב 2021 דורש מכל אחד ואחת מאיתנו להביט עמוק פנימה ולעשות חשבון נפש. זה בכלל לא קשור לחילוניים או דתיים. העוצמה שלנו כעם היא הלכידות והיכולת להכיל אחד את השני על השוני והמחלוקות שבינינו. צריך לעקור ולהוקיע את המילה שנאה מהלקסיקון של החברה הישראלית. מותר וצריך לדון ולחלוק. אסור לנו לשנוא. זה עלול להוות איום אסטרטגי על הנכס החשוב ביותר בחברה הישראלית- עוצמת לכידותה ואחדותה".