הסרט 'אגדת חורבן' יצא לאקרנים לפני זמן לא רב אבל הספיק לעורר הדים רבים ובעיקר מחלוקות סביב המסרים שהוא מעביר בנוגע לקשר בין מלחמת האחים שהביאה לחורבן ירושלים ובין ימינו אנו.

יוצר הסרט, גידי דר התארח באולפן ערוץ 7 ואמר שלא התכוון במקור לקשור בין הדברים. "אני התחלתי מלספר את הסיפור המטורף על עיר מפולגת ומושחתת, שיוצאת מדעתה ומשתגעת ודוהרת לגיהנום. זה סיפור שמהדהד את מה שקורא איתנו היום. גם היום יש שחיתות, פילוג גדול מאוד וכולם צודקים כל הדרך לגיהנום".

הסרט נעשה באופן ייחודי. זה אינו סרט אנימציה, אלא איורים המוצגים לצד הסיפור המסופר. "זה תהליך מאוד קיצוני, שהמטרה שהאיורים יעבדו כמו סרט מלחמה הוליוודי. כשהראיתי את הסרט לקהלים גדולים לפני הבכורה, גם בשמאל וגם בימין, התגובות מאוד נסערות ורגשיות. החוויה של מה שהיה אז קמה לחיים ומחרידה אותם. גם אנשים שהם 'נאמני הר הבית' נסערים ומגיבים בצורה שהפתיעה אותי ונחרדים מהאפשרות של מלחמת אחים".

דר חושב שהסערה שמעורר הסרט חיובית. "אני לא חושב שעם ישראל צריך להיות באחדות מוחלטת. מחלוקות תמיד אפיינו את העם וזה חלק מהחוכמה שלו. אני חושב שאם נזכור שבמחלוקת - אתה ואני בסופו של דבר קרובים ובני אותו עם - וכמו שיש לך ויכוחים עם אחיך, הוא אח שלך ואתה מעריך את עמדתו. כשנתחיל לראות את זה ככה השיח יהיה שונה מאוד".

"יש בעיה במבנה של העם שלנו - הוא מסוגל לעמוד מול כל קושי וכשהוא עם הגב לקיר הוא מגיע להישגים הכי גדולים - אבל הבעיה שלנו מתחילה כשהכל בסדר. בדרך כלל זה קורה בעשור השמיני לחיים שלנו כעם. פעמיים בעשור השמיני, עפנו לכל הרוחות. אין שום סיבה שלא לחשוב שזה חלק מהמהות שלנו. הדרך היחידה בעיני למנוע את זה היא להקשיב לאבותינו הקודמים. המסר שלהם הוא תסתכלו עלינו ותבינו למה זה קרה ואיך זה לא יקרה לכם", הוא מסכם.