איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: Olivier Fitousi/Flash90

חוק הגזענות יעלה היום (שני) לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה. על פי ההצעה שיזם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, "תורחב ההגדרה לגזענות, כך שתקיף רדיפה, השפלה, ביזוי וגילוי איבה, גם על רקע השתייכות למוצא דתי, או עדתי".

בדברי ההסבר לחוק נכתב, כי הצורך לתיקון עלה לאחר שורה של התבטאויות חמורות ביותר מצד אנשי ציבור שהשתלחו בצורה גזענית בחרדים, ביוצאי עדות המזרח ובעולים מחבר העמים.

"קריין ידוע ברדיו כינה את החרדים, 'עלוקות וטפילים', איש ציבור אחר כינה אותם, 'בורים שמסכנים את ביטחון ישראל וכי מספרם גדל בקצב מבהיל', וחבר כנסת אחר אמר כך: 'הייתי שם את החרדים יחד עם ביבי במריצה ולמזבלה הקרובה'. התבטאויות דומות וחמורות לא פחות, נשמעו גם כנגד יוצאי עדות המזרח ועולים מחבר העמים", נכתב בנימוקים להצעה.

עוד נכתב בדברי ההסבר כי קיימים הבדלים בהעמדה לדין בין יהודים לערבים: "סעיף הגדרת הגזענות מאפשר כיום להעמיד לדין פלילי אדם המסית לגזענות כנגד אדם אחר בשל צבעו או בשל השתייכותו לגזע או למוצא לאומי-אתני. אם כך, לו אמירות אלו היו נאמרות ביחס לציבור הערבי בישראל, היו המשתלחים מועמדים לדין פלילי.

ח"כ בן גביר יזם את ההצעה ביחד עם חברי כנסת נוספים מסיעת הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. בהצעתו מרחיב ח"כ בן גביר את ההגדרה לגזענות, כך שתכלול רדיפה, השפלה, ביזוי וגילוי איבה, עוינות, או אלימות גם על רקע השתייכות למוצא דתי, או עדתי.

במידה וההצעה תתקבל, ישתנה נוסח החוק כך שבמקום "מוצא לאומי-אתני" יבוא "מוצא לאומי-אתני, עדתי או דתי, או על רקע מקום מגורים, למעט על רקע השתייכות פוליטית".

"הצעת החוק המונחת היום על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה צריכה להיתמך על ידי כל השרים. לפי הצעת החוק, מעתה יהיה אסור לומר אמירות גזעניות בסגנון מרוקאי סכין, חרדי גנב, או רוסי מלוכלך. לצערי, במצב היום במדינת ישראל רק ערבים זוכים להגנת החוק והגיע הזמן להרחיב היריעה: גזענות והכללה פוגעות בכל המרקם החברתי וגורמות לקיטוב ושסע והתיקון לחוק ימנע את אותו קיטוב ושסע ויסלק גזענות נגד עדות המזרח, חרדים, אתיופים ועולים חדשים מרוסיה", אמר ח"כ בן גביר.