שירה איסקוב
שירה איסקובצילום: Yonatan Sindel/Flash90

פחות נשים נרצחו השנה בישראל - כך עולה ממחקר חדש שנתוני פורסמו הבוקר (שלישי) בעיתון 'ישראל היום'.

על פי המחקר, בחציון הראשון של השנה הנוכחית חלה ירידה של 43% במקרי רצח הנשים במדינה, נתון שבהחלט אפשר לברך עליו, אבל אסור להסתפק בו או לנוח על זרי הדפנה.

בנובמבר אשתקד החלה לפעול "התצפית הישראלית על רצח נשים", גוף שהוקם בידי ד"ר שלוה וייל, חוקרת בכירה בביה"ס לחינוך ע"ש סיימור פוקס שבאוניברסיטה העברית.

"התצפית הישראלית על רצח נשים" מפרסמת מעת לעת נתונים לגבי היקף מקרי רצח נשים בארץ ומנתחת אותם לעומק.

דו"ח חדש שהתפרסם לאחרונה מציג תמונת מצב שאפשר לשאוב ממנה מידה מסוימת של עידוד. מסד הנתונים של הדו"ח נבנה מתוך מעקב רציף אחר דיווחים באתרי חדשות מקומיים וארציים, שימוש בהתראות גוגל והצלבה עם מאגרי נתונים אחרים.

לפי המסמך, בחציון הראשון של שנת 2021 היו שמונה מקרי רצח נשים, לעומת 14 אשתקד - כלומר, חלה ירידה של 43% בסך מקרי רצח הנשים בחציון זה. יש להדגיש כי במארס בשנה שעברה, החודש שבו פרצה מגיפת הקורונה בישראל, נרצחו חמש נשים, בעוד במארס השנה לא נרצחו נשים כלל.

ד"ר וייל מסבירה כי המודעות הגדלה והולכת לתופעה עשויה להסביר את הירידה המשמעותית בהיקפיה. "ההד התקשורתי בנושא עצירת אלימות, תגובות הפוליטיקאים והממשלה שרוצה לשנות את המציאות - ככל הנראה הובילו לתוצאות המעודדות שהתקבלו", היא אומרת.

לדבריה, "נראה כי הפעילות המשמעותית של ארגוני הנשים והמודעות הגוברת לנושא יצרו הד תקשורתי רב בישראל וגרמו להתגברות העיסוק הציבורי בנושא. העובדה ששירה איסקוב זכתה להדליק משואה לצד שכנתה עדי גוזי, שהצילה אותה ממוות, גרמה להגדלת החשיפה ולשינוי היחס הציבורי".

לפי הדו"ח, מתחילת שנת 2021 מתרחשים בישראל בכל חודש 1.3 מקרי רצח נשים בממוצע, לעומת 2.3 מקרים בחודש בחציון המקביל של 2020.

בחציון הראשון של 2021 עומד הגיל הממוצע של הנרצחות על 50.1 שנים, בהשוואה לגיל הממוצע אשתקד, 39.6 - כלומר, רוב הקורבנות היו מבוגרות יותר.

בחציון הנוכחי הנרצחת הצעירה ביותר היתה בת 27, והמבוגרת ביותר - בת 76.