מתן כהנא
מתן כהנאצילום: Avshalom Sassoni/Flash90

הראשון לציון הרב הראשי לישראל יצחק יוסף סירב להיפגש עם שר הדתות מתן כהנא שביקש להציג בפניו את תוכניתו לפתיחת שוק הכשרות לתחרות.

בסביבת הרב יוסף אמרו שכהנא ביקש לעדכן את הרב בפרטי התוכנית ולא להתייעץ עימו, ולכן לא היה צריך בפגישה.

בשיחה עם ערוץ 7 אמר כהנא כי הרבנים הראשיים לישראל ''לא בשיא התלהבות מהמהפכה הזאת אבל מובן לי שאנחנו מחזקים את הרבנות הראשית''.

בתוך כך, רב היישוב הר ברכה הרב אליעזר מלמד תומך בכוונת שר הדתות לפתוח את שוק הכשרות לתחרות - בפיקוח הרבנות הראשית.

במסגרת ''מהפיכת הכשרות'', תנותק הזיקה בין המשגיח למושגח ויהיו סטנדרטים אחידים בתחום הכשרות שיפוקחו על ידי הרבנות הראשית ויחסכו בעלויות לבעלי העסקים.

שר הדתות מתן כהנא: לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר

לדברי השר כהנא, מתווה הכשרות החדש יחזק את הרבנות הראשית לישראל כגוף הקובע ומציב סטנדרטים אחידים לרמות הכשרות השונות, מנתק את הזיקה בין המשגיח למושגח ומאפשר חופש בחירה לבעלי העסקים עם איזה גוף כשרות לעבוד.

עיקרי התכנית של כהנא:

שוק הכשרות ייפתח לתחרות, תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית ויוכיחו אמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד "מרא דאתרא" בעל כושר לרבנות עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד.

בנוסף, יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו.

תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר על-ידי שלושה רבני עיר.

בשיחה עם כתבים סיפר כהנא כי גופי הכשרות הפרטיים יוכלו להעניק תעודת כשרות למסעדות שפתוחות בשבת, אם יקבלו אישור לפעול משלושה רבני עיר.

''איפה שיש תחרות תהיה עלייה ברמה של הכשרות ותהיה ירידה במחירים. אני מאמין בשוק חופשי. נחסל את הכשרויות הכפולות'', אמר כהנא.

לדבריו, הרבנים הראשיים ''לא בשיא התלהבות מהמהפכה הזאת אבל מובן לי שאנחנו מחזקים את הרבנות הראשית''.

בשיחה עם ערוץ 7 העריך כהנא שבעקבות התוכנית שיזם, יהיו יותר משגיחות כשרות בישראל. ''הרב הראשי דוד לאו תומך במשגיחות'', ציין.

השר כהנא הסביר את המצב כיום: "אתה נכנס לבית קפה של רשת ארצית והתפריט שונה ממסעדה למסעדה כשמדובר באותה רשת, משום שבמקום פלוני הרבנות הראשית אוסרת על כניסת מוצרים מסוימים בעוד בעיר אחרת אותם מוצרים מוגשים כאשר הרבנות הראשית באותה עיר מתירה את כניסת המוצרים".

כהנא גם אמר כי "אותו משגיח של הרבנות הוא גם המשגיח של הבד"צ. מה הסיבה שאנחנו מחייבים את בעל העסק לשאת בהוצאה כפולה כאשר גלוי וידוע לכל כי המשגיח הוא אותו משגיח והוא מעניק שירותי השגחה גם לרבנות המקומית וגם לבד"צ".

התכנית צפויה להפחית את הנטל המושת הן על יצרני מזון מקומיים והן על בתי עסק המספקים שירותי הסעדה- בתי המלון, מסעדות ובתי הקפה בישראל. לפי משרד האוצר צעד זה יביא להפחתה ישירה בהיקף ההוצאה של צרכני שירותי ומוצרי הכשרות בישראל על מזון, הן בצריכה ביתית והן באכילה בחוץ, בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

כחלק מגיבוש תפיסת השר בנושא עולם הכשרות פגש כהנא את משגיחי הכשרות ושמע מהם על מצוקת תנאי העסקתם. "הם נמצאים בתחתית סולם שרשרת השכר של מקבלי השכר בעולם שירותי הדת והאחריות המוטלת עליהם גדולה", אמר השר כהנא שציין כי נתקל בתחום שהוזנח במשך שנים רבות. "בשורת הכשרות שלי נותנת תקווה ומענה לאותם משגיחים מפיחה בהם חיים".

את נושא הכשרות מלווה השר לשירותי דת מתן כהנא עוד מהכנסת ה-23 כאשר עמד בראש השדולה לשיפור שירותי הדת. "מערך הכשרות של מדינת ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית. מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות, סטנדרטים שונים, תנאי העסקת משגיחים ירודים, פיקוח בעייתי וריבוי כשרויות. רק לפני מס' חודשים התוודענו לאירוע טרגי בו אישה צעירה בת 22 נפטרה אחרי שאכלה קינוח חלבי במסעדה בשרית-כשרה.

''דוחות מבקר המדינה חושפים פעם אחר פעם את מחדלי מערך הכשרות הקיים. לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר. המהפכה בכשרות שאני מוביל תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תשפר את איכות הכשרות, תייצר תחרות שתוזיל מחירים, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים. מהפכת הכשרות תביא בשורה אדירה לציבור שומרי הכשרות בישראל",

השר כהנא ציין בפני הכתבים כי מדובר ביום גדול עבורו שכן היום הוא מוציא לפעול את פירות העבודה של מספר שנים בהן עסק בתחום זה, חקר וישב עם גופים שונים ובכללם הרבנות הראשית לישראל.

שר האוצר אביגדור ליברמן שתומך בתוכנית הכשרות, אמר כי "יצירת תחרות בשווקים השונים היא אבן יסוד אותה אני מקדם במספר תחומים. גם בתחום הכשרות, המשפיע ישירות על עלות המזון ויוקר המחיה בישראל, יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום. צעד זה יביא בראש ובראשונה לשיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל, מכלל הזרמים, וכן יביא להוזלת מחירים. אני מודה לשר לשירותי דת, מתן כהנא, על גיבוש החלטה משותפת שתביא לשינוי שישפיע על אזרחי מדינת ישראל כבר בשנה הקרובה".

מועצת הרבנות הראשית פרסמה הודעה חריפה שבה אמרה כי היא "דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל, ה׳תכנית׳ שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות''.

עוד הוסיפו ברבנות הראשית: ''זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל. הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת, העם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל''.

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני תקף: ''בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר. נעשה הכל להעביר אותם כמה שיותר מהר מן העולם ולהחזיר את הממשלה היהודית והדמוקרטית''.

ח״כ יעקב ליצמן אמר כי "מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה. ״מהפיכת הכשרות״ של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במליוני אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה.

ליצמן אף השתלח אישית בראש הממשלה בנט. "זוכרים את ההתחייבות של בנט ל״ווטו של ימינה בנושאי דת״? זוכרים את ההבטחות שלו על סיכום עם ליברמן ״שלא ייפגע בדת ובאוכלוסיה מסויימת״? כל אלה מתגלים כשקרים והונאה. לא רק שימינה אינה עוצרת את השתוללות איווט, אלא מתן כהנא שותף מלא לחיסול מערכות הדת וקדשי ישראל, מה שלא נעשה כאן עשרות שנים. לממשלה הרפורמית הזו אין קווים אדומים. אנו נפעל בכל דרך להחליפה ולמנוע המשך צעדי ההרס כלפי הציביון היהודי של המדינה''.