אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: iStock

כלכלת ישראל בדריכות לפני כל ישיבת שרים מחשש לחזרה לעידן התו הירוק על מגבלותיו. נועם קפלן, מנכ"ל Taking Control, המתמחה בייעוץ ובהכוונת עסקים אומר שבין אם זה יקרה או לא - הנזק לעסקים כבר נעשה. הלקוחות בלחץ, העסקים מצמצמים פעילות ובסופו של דבר אנחנו נכנסים לסוג של מיתון עוד לפני שזה קורה, בפועל.

קפלן מציין בדבריו את הנזק המתרחש כבר כעת לעסקים רבים המבוססים על הזמנות והשקעות עתידיות. כל אלה, בענף המלונאות, חדרי הכושר ועוד נפגעים באופן מיידי מעצם קיומו של שיח על מגבלות עתידיות או תו ירוק וההנחיות הנגזרות ממנו.

הפיצויים, הוא מדגיש, לא מסייעים, שכן "פיצויים ניתנים כשמוטל סגר, אבל אם יש רק דיבור על סגר הנזק קורה כבר עכשיו ועל זה אין פיצוי. כבר כעת לא מזמינים חדרים במלונות לחגים כי יש חשש עתידי, וכך גם חדרי כושר וכו'". עוד מציין קפלן את הפגיעה באטרקציות קיץ שונות המחייבות השקעות מוקדמות בעוד קהל היעד, נוער וילדים, ברובו אינו מחוסן.

לטעמו הפתרון גלום במידה רבה יותר של אחריות שצריכה לאפיין בראש ובראשונה את השיח הציבורי, גם בתקשורת. "בתקשורת נותנים הד גדול מדי למה שאולי יקרה לעומת מה שקורה בפועל", הוא אומר ומוסיף כי המנהיגות צריכה לקיים שיח משמעותי יותר עם המגזר העסקי ופחות להנחית על ראשו הנחתות ללא הכנה מוקדמת. לדבריו נראה ש"יש ניצנים של שיח כזה, גם אם עדיין לא ברור איך זה יראה בפועל".

קפלן מסביר כי ראשיתו של שיח כזה מתאפשרת כעת יותר מאשר בימי ראשית המגיפה שכן באותם ימים המערכת כולה למדה את הסיכונים והסכנות תוך כדי תנועה, בעוד כעת יש בידיה די נתונים והיכרות עם המשמעויות השונות של המהלכים ומכך נובעת האפשרות לקיים שיח מתון ושקול הרבה יותר.

"זה היה משבר עולמי ולא ניתן להאשים, אבל כעת כשאנחנו בתוך האירוע ומכירים את הסיכונים לא ניתן לסגור את המשק בצורה הזו. השיח הוא שיח של חיים לצד הקורונה. בתחילת מרץ לא ידענו לקראת מה אנחנו הולכים. עכשיו יודעים מה הסיכונים, מה ניתן ומה לא".

מהתקשורת הוא מבקש לנהוג גם היא ביתר אחריות כאשר היא עוסקת בתרחישי העתיד, פחות לייצר תבהלה סביב ספקולציות עתידיות ולהתמקד במה שבאמת קורה בפועל.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו