מאיר ברגר
מאיר ברגרצילום: שימוש חופשי

תארו לכם שהיה נעמד שר משפטים חרדי ומכריז על הרפורמה המהפכנית הבאה: ביטול סמכות העל של בית המשפט העליון לטובת ביזור הסמכות לגופים משפטיים נוספים.

כדי למנוע לזות שפתיים, הפיקוח הרגולטורי יישאר ברשות בג"ץ אך הוא יחדל מלשמש על תקן המילה האחרונה בענף המשפטי.

דומני שביום הזה לא היה נשאר מחוקק נטול כיפה אחד שלא היה מתקומם וזועק על קץ הדמוקרטיה. לא היה שר ומנהיג ציבור חילוני אחד שלא היה משנס מותניו, אוזר חגורו ויוצא לנהל קרב מאסף על מעוז הליברליות האחרון. שומו שמיים. הזדעזעי ארץ.

זה בדיוק מה שקרה אתמול במשרד הדתות כשהשר כהנא הכריז ברוב חגיגיות על רפורמת הכשרות המהפכנית. היא אכן מהפכנית: מהפכנית לרעת הדגל היהודי של ארץ ישראל. מהפכנית לרעת כשרות המאכלים במדינת היהודים. מהפכנית לרעת מאות אלפי צרכני האוכל הכשר המסורתיים ברחובות הערים מצפון ועד דרום.

כשכהנא מבקש להפקיע את מונופול הכשרות מידי הרבנות הוא מבקש לבטל את הסמכות המדינתית הרשמית בענייני יהדות והלכה. כשכהנא מבקש להכניס 'שחקנים' חדשים למגרש על פי קריטריונים מקלים יותר שאינם נשלטים יותר על ידי הסמכות הכשרותית הרשמית של ישראל – הוא מבטל הלכה למעשה את הלכות הממשל התקין הנהוגות בדמוקרטיות מתוקנות.

ויש עוד עניין היסטורי שחשוב לכבד. ערב כינונה של המדינה קיבל ראש הממשלה הראשון של ישראל דוד בן גוריון את הסכמת הנציגות החרדית לייצגם מול האו"ם בבקשה להקים מדינה בתנאי שיישמרו ארבעת הנדבכים עליהם הושתת הסטטוס קוו המוכר: שמירת עצמאות החינוך, שמירת השבת במרחב הציבורי, שמירת מוסד הנישואין והגירושין על פי ההלכה המסורה מדור לדור וסוגיית הכשרות.

על בסיס ארבעת הנדבכים הללו הוענקה סמכות הייצוג מול האו"ם וכך הוקמה מדינת ישראל. כיצד מסוגל שר המזוהה עם האגף הדתי בכנסת הנוכחית להפר סיכום היסטורי בשם אינטרס פוליטי זה או אחר ולשבור את הסטטוס קוו בו עשרות ממשלות לא העזו לגעת. כיצד הוא מסוגל ליישר קו עם האינטרסים הצרים של אויב החרדים המוצהר בכנסות האחרונות ולגדוע את הענף הכשרותי עליו הציבור שלו יושב.

מצד שני, זו אינה ההבטחה הראשונה או השניה שנשברה בימי קיומה של הממשלה החדשה. בפעם השלישית מדלגים אפילו על המצמוץ.

הכותב הוא הפרשן הפוליטי של עיתון 'המבשר'. המאמר הופיע הבוקר בעיתון.