לראות מעבר לחוק היבש

גם אם החוק והמשפט היבשים מאפשרים פסיקה מסוימת, עליך לראות מולך את האדם הנשפט, להיכנס לעורו ולנהוג בו מעבר לשורת הדין.

פרופ' אבי לוי , י"ג באב תשפ"א

לראות מעבר לחוק היבש-ערוץ 7
פרופ' אבי לוי
צילום: דוברות שאנן

הוא התפלל 515 תפילות שונות כדי לבקש מאלוקים שיסלח לו, יבטל את העונש ויסכים לכניסתו לארץ ישראל, משאת נפשו. כמה רגש, כמה כאב ועצב חש משה רבינו. אבל למה משה חושף את רגשותיו בפני העם כבר בתחילת נאום הפרידה הארוך מעם ישראל? הרי מנהיג לא חושף את חולשותיו בפני עמו.

שוב, זהו לא מנהיג רגיל, אלא מנהיג שהמהות שלו זו אהבה אין קץ לעמו. הסוד הוא במילה אחת: ״למענכם״. בפסוק: ״ויתעבר בי ה׳ למענכם״. הפירוש הפשוט: ״למענכם״- בגללכם. כלומר: הקב"ה׳ כועס עליי בשל התנהגותכם, אתם לחצתם אותי, והבאתם אותי לכך שיצאתי מכליי והכיתי בסלע.

אבל זה לא משה! ״למענכם״ הוא ״בשבילכם״ - לטובתכם. העונש החמור שנתן לי ה׳ הוא כדי להראות לכם שאתם נכנסים לארץ קדושה שרגישה מאוד למוסריות שלכם וכל סטיה תוביל את הקב"ה לתגובה חמורה ובלתי נסלחת. הוא לא נושא פנים גם למשה רבינו! אני משה מוכן להקריב את הסיכוי שה׳ יסלח לי כי אני חס עליכם והופך עצמי לתמרור, לסוג של התקן מוביליי לרכב שמתריע בפני התנגשות ואמור להזהיר אתכם. וגם ממצב את מקומו של אלוקים בעיניהם: אין משוא פנים, ה' מדקדק בכם כחוט השערה. בפרשה הזו אני מוצאים חזרה על מתן תורה, אבל לא רק חזרה, אלא גם חידוש ותוספת, כמו בכל ספר דברים, כמשנה תורה.

נעסוק בשני ציווים מתוך אלה שבפרשה: א. בראשונה מבדיל משה שלוש ערים כערי מקלט בעבר הירדן למי מיועדות אותן ערים? לרוצחים בשוגג; זו דרכה של התורה: לאפשר לאדם לחזור בתשובה, להשתקם אחרי המקרה הלא נעים והקשה של נטילת נפש של אדם אחר שנברא בצלם אלוקים. עדיף שהרוצח בשוגג לא יישב בכלא, זה לא יועיל לו, מקסימום הוא יזכה לשיעורים ממיטב הרוצחים הכבדים ומהעולם התחתון. במקום זאת מאפשרים לו להגיע לעיר מקלט ולהשתקם.

ב. יסוד משפטי חשוב:״ועשית הישר והטוב״ – נכון, ישנם חוקים וקיים ביאור לאותם חוקים על ידי השופטים; ישנם סנגורים וישנם קטגורים, אבל יש משפט של התורה של ״ועשית הישר והטוב״. גם אם החוק והמשפט היבשים מאפשרים פסיקה מסוימת, אתה מחויב לראות מולך את האדם הנשפט, להיכנס לעורו ולמצבו ולנהוג מעבר לשורת הדין, לפני ולפנים. זו דרכה של היהדות- גם אם פסקו לטובתך מול אדם דל אמצעים תפגין גדלות, תוותר ותבוא לקראתו, בזה גדולתך וכך אתה מידמה לדרכו של אלוקים; הרי אנו חוטאים כל הזמן, ואם על חטא היה נוהג עימנו על פי הדין? אם אנחנו יודעים לבקש מהקב"ה שינהג עימנו לפנים משורת הדין, אז מן הראוי כשזה נוגע לנו, שננהג בדרך דומה.

פרופ' אבי לוי הוא נשיא המכללה האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה