איילת שקד
איילת שקדצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שרת הפנים ובכירת מפלגת ''ימינה'', איילת שקד, הודפת את הטענות על כך שנפתלי בנט מנע הקמת ממשלת ימין, ואומרת שוב שלגוש סמוטריץ'-נתניהו לא היו עריקים בשביל קואליציית 61.

"האשם המרכזי שאין ממשלת ימין הוא בצלאל סמוטריץ'", אומרת שקד בראיון לעטרה גרמן בעיתון מקור ראשון, "התוכנית של נתניהו הייתה להשביע ממשלת 59 עם הימנעות והישענות על רע"ם, לא הייתה לו אפשרות אחרת. אנחנו הסכמנו למהלך הזה, סמוטריץ' לא הסכים. הוא טען שיש לו עריקים, אבל לא היו".

''במהלך מבצע שומר החומות אמרתי לבנט שאני לא מצטרפת לממשלת השינוי, כי חשבתי שזו הזדמנות לנצל את האירוע הביטחוני ולהביא את גדעון סער או את מי מאנשיו. לכן בנט הוריד אותה אז מהפרק. במשך שבועיים דיברנו איתם יום־יום בניסיון לצרף אותם לממשלה. הם לא היו מוכנים לשמוע מזה אחרי שהתחייבו לא לשבת עם נתניהו, גם כשהוצעה רוטציה", סיפרה.

עוד לפני שבנט חידש את המגעים עם יאיר לפיד ומפלגות השמאל, מספרת שקד, היא נפגשה עם סמוטריץ' בביתו של הרב חיים דרוקמן. שם, לדבריה, היא העלתה בפניו את ההצעה הבאה: "אמרתי לו 'בנט מוכן ללכת לחתום עם נתניהו, אם אתה מוכן להתחייב בהרכב של עשר עיניים (בפגישה נכחו גם אורית סטרוק וניר אורבך) שאם לא נצליח להביא עריקים שאתה חושב שיהיו, אז נשביע ממשלת 59 בהימנעות רע"ם'. הוא לא הסכים בשום אופן. הרב דרוקמן שאל אותו: 'מה אתה מציע?' ולא היה לו מה להציע".

שקד נשאלה אם ''ימינה'' תכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש, וענתה: "ברגע שהוא הבטיח לי לתמוך בחוק האזרחות והסביר לכל חברי הכנסת מהליכוד כמה החוק הזה חשוב, ובסוף בשנייה האחרונה בא והצביע נגד והפיל את החוק, אין לי מה להתייחס אליו יותר. מה שנעשה בעניינו יידון בסיעה, לא בעיתון".

לדברי שרת הפנים, הבנייה ביהודה ושומרון תימשך כפי שהיתה בשנים האחרונות, "לפי מתכונת של מת"ע. השאיפה שלנו היא שמה שהיה בתקופת טראמפ יימשך גם בתקופת ביידן. נעשה מאמצים להסדיר חלק מההתיישבות הצעירה".

על סוגיית חאן אל אחמר אמרה שקד כי "צריך לפנות את חאן אל־אחמר, אפשר לעשות את זה. לא חייבים בחודש הראשון של הממשלה, אבל זה בהחלט יעד שראש הממשלה צריך לסמן לעצמו. אי־אפשר לאכוף פסיקת בג"ץ רק על יהודים".

שקד נשאלה איזה נושא הוא קו אדום מבחינתה ועליו היא תפיל את הממשלה. "אם הממשלה תעשה משהו שאידאולוגית בעיניי זה דבר חמור – לא נהיה חלק ממנה. לדוגמה, אם הממשל האמריקני ידרוש הקפאה ביהודה ושומרון – לא תהיה ממשלה", הבהירה.

תגובת חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ': ''איילת שקד ממשיכה לשקר במצח נחושה. היתה אפשרות להקמת ממשלת ימין ללא הישענות על תומכי טרור (היו אפילו כמה אפשרויות) והיא ובנט טירפדו אותה בידיים בשל שנאת נתניהו והרצון להיות ראש ממשלה עם שישה מנדטים. שקר שחוזרים עליו הרבה פעמים לא הופך לאמת''.