מחיר הפרוטקשן
מחיר הפרוטקשןצילום: דוברות חצור הגלילית

ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סויסה, קורא לראש הממשלה להפעיל את השב"כ במאבק נגד תופעת הפרוטקשן בגליל. שוחחנו אתו על התופעה המתרחבת שהופכת חלק בלתי נפרד ממציאות החיים בגליל.

"מדובר בעלית מדרגה", הוא אומר. "ככל שהשנים חולפות העצמה וההיקפים גדלים. מדובר בטרור חקלאי, טרור עסקי וטרור כלכלי שפוגע במסעדות, בתי קפה, עסקים גדולים קטנים ובינוניים בכל הגליל".

סויסה מספר במכתבו לראש הממשלה על אחד האירועים האחרונים: "בלילה שבין שבת לראשון, הגיעו רעולי פנים לאזור התעשייה בחצור הגלילית, ניסרו את אחד השערים והשליכו בקבוק תבערה שגרם לשריפה גדולה והרס מוחלט בשלושה עסקים גדולים שפעלו במקום".

על ההשלכות הכלכליות של רצף האירועים הללו הוא מציין כי "בעל העסק לא יכול לבטח את העסק כי אף חברת ביטוח לא מסכימה לבטח אותו, ובנוסף, אחרי השריפה חברת הביטוח שמבטחת חוקרת אותו חמש שנים קדימה עד שנותנת לו אולי עשרים אחוז מהנזק. בעלי עסקים נמצאים בחרדה מתמדת. חוסר הביטחון הזה קשה מאוד, ואני כראש רשות לא מסוגל לתת מענה לקושי הזה".

על בקשתו להפנות את השב"כ לטיפול בתופעה, אומרא סויסה כי משטרת ישראל אמנם עושה עבודת קודש, אך אין לה את היכולת והמשאבים להתמודדות עם ההיקפים הגוברים ומאחר ומדבור בטרור לכל דבר ועניין "הגיע הזמן לשילוב השב"כ שיודע למגר את התופעה. אנחנו יודעים להתמודד עם אתגרים הרבה יותר מורכבים", הוא אומר.

סויסה מציין את היכולות של השב"כ להפעיל כלים טכנולוגיים לאיתור מי שהסתובב בקרבת בתי העסק שהוצתו וניזוקו, לדעת כמה היו מעורבים בכל מעשה ומה הם דיברו בינם לבין עצמם. בדבריו הוא מציין כי מצלמות האבטחה מלמדות שהפורעים והמציתים הגיעו למקום וחזרו בהם בכל פעם שרכב התקרב לאזור, מה שמלמד על היערכות מאורגנת לביצוע המעשים. התארגנות שכזו אמורה להקל על מערכת הביטחון לנטר אותה ולסכל את תכניותיה.

"אנחנו בכאוס. אנחנו מאבדים את הגליל והגיע הזמן שיתעשתו שם למעלה", אומר סויסה ולטעמו בראש ובראשונה יש להגדיר את התופעה כטרור ואז הטיפול האכיפתי והשיפוטי יהיה שונה בתכלית מהמתרחש כיום, כאשר התופעה מוגדרת כעבריינות מקומית ולא מעבר לכך.

"אני קורא לראש הממשלה להגיע לפה. עצם ההגעה שלו תשים את הדבר על סדר היום. ולהנחות את השב"כ לטפל בדבר הזה. הצפון והדרום נמצאים תחת מלחמה", אומר סויסה הסבור כי הניסיון שהצטבר עד היום מלמד שמאמצי המשרד לביטחון פנים הממונה על המשטרה אינם מספיקים והבעיה רק מחריפה ולכן יש להפעיל אמצעים חריפים יותר.

ואולי נכון להמתין מעט עד שהממשלה תתחיל לתפקד עם התקציב החדש, יתמלאו תקנים ויוזרמו תקציבים למשטרה, מה שאולי יאפשר פעילות יעילה הרבה יותר? אולי לא נכון להפעיל את אמצעי השב"כ שיש בהם פגיעה מסוימת בזכויות אזרח, אלא רק ביום הדין? "אנחנו כבר עכשיו ביום הדין. אתם לא מבינים באיזו מציאות קשה נמצאים כאן בעלי העסקים שגם כך חיים בקושי שתושבי פריפריה ולא תושבי המרכז".

"הבעיה שאני מתאר בצפון מתרחשת בדרום, שם הייתה משפחה אחת שהפכה לעיר ועוד עיר ועוד עיר. זו תרבות של מותר לי הכול שנתנה לגיטימציה לדברים מורכבים יותר. אנחנו מאבדים את הצפון והדרום", חותם ראש המועצה.

השבוע בחצור הגלילית
השבוע בחצור הגליליתצילום: דוברות המועצה