אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: ISTOCK

החל מה-1 באוגוסט יפרסם משרד התחבורה דירוג חדשני וראשון מסוגו של דגמי הרכב הנפוצים בישראל, על פי מחירי חלקי החילוף המקוריים שלהם.

זאת, במסגרת מיזם מיוחד של אגף הרכב במשרד התחבורה, שנועד לעודד את התחרות בענף הרכב ולהוזיל את עלויות חלקי החילוף ותחזוקת כלי הרכב בישראל.

את מחירו של רכב, חדש או משומש, קל לגלות במחירוני הרכב - אך האם מחיר זה משקף את העלות הכוללת של אחזקת הרכב לאורך שנים? עלות האחזקה, המושפעת בין היתר מעלות החלפים, משתנה מדגם לדגם. עקב כך, רכישה שנראתה משתלמת, מתגלה לעתים כעסקה יקרה מהמצופה.

כדי לספק לצרכן הישראלי אמת מידה אמינה לבחינת עלות האחזקה הכוללת לאורך שנים, יוצא משרד התחבורה בפיילוט ראשון מסוגו של דירוג דגמי רכב הנפוצים בישראל על פי עלות סל חלפים נבחר, מהזול ליקר ביותר. הדירוג יפורסם לפי קטגוריות רכב: מיני וסופר מיני, משפחתי, ג'יפון וג'יפ. סל מוצרי התעבורה יכלול את מחירם של כ- 80 פריטים נפוצים.

הפיילוט יפעל כשנה כאשר הדירוג יתבסס על מחירי החלפים כפי שמופיעים במחירון הרשמי של יבואני הרכב. הנתונים אודות מחירי החלפים ילוקטו, יעובדו וינותחו לצורך דירוג כל דגם ביחס ליתר דגמי הרכב בקטגוריה הרלוונטית. בקרוב יוכל הצרכן הישראלי לקבל החלטת רכישה מושכלת המתבססת לא רק על מחיר הרכב ומאפייניו, אלא גם על עלות מוצרי התעבורה המקוריים שלו.

במהלך השנה בה יפעל הפיילוט, הדירוג יעודכן מדי חודש, בהתאם למחירים החדשים המתפרסמים על ידי היבואנים. הנתונים יוצגו בצורה ברורה ופשוטה וישקפו את דירוג עלויות חלקי החילוף של כל דגם ביחס לדגמים אחרים מאותה קטגוריה.

המיזם נועד להוזיל את מחירי מוצרי התעבורה המהווים מרכיב מרכזי בתחזוקת הרכב. במשרד התחבורה ציינו כי יבואנים שימכרו מוצרי תעבורה במחיר גבוה, ידורגו במקום נמוך בטבלה, ויש לצפות כי יפעלו להוזלת המחירים כדי למנוע פגיעה במוניטין.

בשנה הקרובה בה יפעל המיזם, תיבחן השפעתו על מחירי החלפים, ועל דירוג יבואני הרכב. הדירוג יבוצע בשקיפות מלאה וללא כל הטיה, תוך עדכון שוטף של המחירים והדירוג הכולל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ציינה כי במסגרת הדאגה לציבור רוכשי הרכב החדש והמשומש, משרד התחבורה יוזם פרסום מידע השוואתי על מחיר החלפים, המהווים מרכיב משמעותי בעלות האחזקה של הרכב לאורך שנים.

"מדובר במהלך צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, אשר יעודד את התחרות בענף לטובת האזרחיות והאזרחים, ויעניק לראשונה שקיפות מלאה גם בתחום זה. המהלך צפוי להוביל לחיסכון של אלפי שקלים בסל הוצאות הרכב של המשפחה הישראלית ויאפשר לציבור לבחור את הרכב בצורה מושכלת יותר. בנוסף לכך, הוא גם ישפיע על היבואנים בקביעת המחירים", הוסיפה השרה מיכאלי.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו