מוזיאון השואה בפורטוגל
מוזיאון השואה בפורטוגלצילום: יחצ

מוזיאון השואה בפורטו שבפורטוגל בשיתוף ארגון בני ברית העולמי הקים בימים אלה חדר תצוגה מיוחד המוקדש כולו למבצע אנטבה. המטרה מאחורי המיזם היא לקרב את הדור הצעיר בעם היהודי למדינת ישראל.

מבצע יונתן או מבצע אנטבה הייתה פעולת פשיטה צבאית הרואית, שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ב- 4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס "אייר פראנס", שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלשתינים במהלך טיסתם מישראל לצרפת.

כמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרגו שלושה בני ערובה וכן מפקד סיירת מטכ"ל, סגן אלוף יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.

מדובר בתצוגה קבועה שכוללת תמונות היסטוריות, קטעי וידאו ומסמכים. נשיא ארגון בני ברית בפורטוגל, גבריאלה קנטרגי, ציינה כי חדר התצוגה ובו תמונות היסטוריות ממבצע אנטבה מיועד בעיקר עבור הדור הצעיר בעם היהודי,שאינו מודע מספיק לפעולות הרבות כנגד הטרור שביצעו לאורך השנים צה"ל והמוסד. פעולות שככל הנראה יידרשו גם בעתיד.

היא הוסיפה כי הרעיון להקמת התצוגה גובש בעקבות כנס בעיר פורטו, שנערך בשנה שעברה בהשתתפות מנהיגים יהודים צעירים מרחבי העולם.

השגריר גמזו, שעמד מקרוב על התכנים בתצוגה, אמר כי החדר המוקדש למבצע יונתן מלמד שמדינת ישראל תעשה הכול כדי להציל את חיי אזרחיה, לא משנה מה יהיה המרחק, הבעיות הלוגיסטיות או כל אתגר אחר שיהיה מוצב בפניה.

דניאל מריאשין, מנכ"ל בני ברית העולמי, ציין כי מבצע החילוץ באנטבה מהווה דוגמא לכוחה ועוצמתה של ישראל ואת המחויבות של המדינה לבני עמה.

המוזיאון הוקם ביוזמת הקהילה היהודית בפורטו ומציג את ההיסטוריה של הקהילה היהודית בפורטוגל, תור הזהב בספרד, גירוש ספרד ופורטוגל ותקופת האינקוויזיציה, חיי הקהילה היהודית לפני השואה, את עליית הנאציזם והתפשטותו באירופה, הגטאות, הפליטים, מחנות הריכוז וההשמדה, הפתרון הסופי וצעדות המוות ואת התקופה לאחר המלחמה והקמת מדינת ישראל.

מוזיאון השואה שם לו למטרה לקדם שיתופי פעולה עם מוזיאונים נוספים להנצחת השואה במוסקבה, ארה"ב, הונג קונג ואירופה. וכן, להילחם באנטישמיות באירופה

למבקרים במוזיאון יש הזדמנות לראות העתק מדויק של המשרפות באושוויץ. המוזיאון כולל ארכיון עשיר ובו צילומים, עדויות מכתבים ועוד. במוזיאון מוצגים גם שני ספרי תורה שהגיעו אליו מהמוזיאון היהודי בעיר.

הקהילה היהודית בפורטו כוללת 500 איש, מיותר מ-30 מדינות. למוזיאון שיתוף פעולה פורה עם קרן היסוד, ארגון בני ברית והליגה נגד השמצה.

בתוך כך נודע כי מוזיאון השואה בפורטו יעביר בקרוב ליד ושם את ספרי המבקרים שהוצבו במוזיאון ובהם אלפי תגובות תמיכה במדינת ישראל ובעם היהודי.

לצפייה בחדר התצוגה למבצע אנטבה:video