עיניים
עינייםצילום: Unsplash

עדשות מגע הן אופציה מעולה עבור מי שזקוק לתיקון אופטי עקב לקות ראייה. ההתרחבות המתמדת של שוק זה מעניקה חופש בחירה מרבי למרכיבי העדשות, ובהתאם גם התלבטויות.

הדילמה הראשונה היא אם להעדיף עדשות מגע קשות או עדשות רכות – בחירה חשובה שמשפיעה במידה רבה על אופן השימוש בפתרון לתיקון הראייה.

לפניכם מידע מקיף אודות העדשות הקשות, מידע שעשוי לעזור לכם לבחור נכון. בכל מקרה כדאי כמובן להתייעץ עם איש או אשת מקצוע בתחום האופטיקה, ולקבל המלצות ספציפיות לגביכם.

מהי לקות הראייה שעבורה נדרש פתרון?

השיקול הראשון שאותו יש לקחת בחשבון כשרוצים לדעת אם עדשות מגע קשות הן האופציה המתאימה הוא המהות של לקות הראייה.

כשישנה אסטיגמציה משמעותית, כלומר צילינדר גדול, בדרך כלל ההמלצה תהיה אכן לנצל את האופציה של העדשות הקשות. גם בעלי ובעלות קרטוקונוס, ובפרט בשלבים מתקדמים יחסית של מחלת עיניים זו, זקוקים לעדשות המגע הקשות (או לסוגי עדשות שמשלבים רוך וקשיחות – פירוט בהמשך העמוד). עוד קהל יעד אפשרי של העדשות שעשויות מפלסטיק קשיח הוא אנשים שזקוקים לתיקון כפול, גם של קוצר ראייה וגם של רוחק ראייה, כלומר לעדשות מולטיפוקל.

מצבים נוספים שבהם עדשות רכות בדרך כלל לא מתאימות: יובש בעיניים, היפרתירואידיזם (כלומר פעילות יתר של בלוטת התריס) ועבודה בסביבה שיש בה כימיקלים בעייתיים או חשיפה לאבק.

מהי תקופת השימוש הרצויה?

פרמטר שני שמבחין בין עדשות מגע רכות לקשות הוא תקופת השימוש. עדשות מגע רכות מיועדות לשימוש יומי, חודשי או תלת חודשי. לעומת זאת עדשות מגע קשות ניתן להרכיב גם שנה שלמה. בנוסף ניתן ללטש את העדשות אם המספר משתנה במהלך השנה.

הסתגלות

באופן עקרוני לעדשות רכות קל יותר להסתגל מאשר לעדשות קשות. אם חשובה לכם הסתגלות מהירה, ואין צורך מסיבה אחרת להרכיב דווקא את העדשות הקשות, סביר להניח שעדשה רכה תהווה עבורכם פתרון נכון. יחד עם זאת, עם הדרכה של איש או אשת מקצוע, ניתן לקצר גם את תקופת ההסתגלות לעדשות הקשות.

הסוגים השונים של עדשות מגע קשות

בעבר עדשות המגע הקשות היו מיוצרות מחומר בשם PMMA שלא אפשר לחמצן להגיע אל העין ולכן הרכבת העדשות הייתה מאוד לא נוחה. כיום ניתן למצוא עדשות קשות נושמות, שכן מאפשרות מעבר של חמצן ולכן הרכבתן נוחה בהרבה בהשוואה לעבר.

בנוסף ישנם גם סוגי עדשות שמציעות שילוב בין רוך וקשיחות. סוג אחד הוא עדשות היברידיות – עדשה שבה המרכז קשיח ואילו ההיקף הוא מסיליקון הידרוג’ל, כלומר רך. העדשות ההיברידיות מיועדות בעיקרי לחולי קרטוקונוס ולמקרים שבהם הקרנית לא סדירה. החלק שמיוצר מסיליקון הידרוג’ל מבטיח נוחות מרבית ואילו החלק הקשיח מספק את התיקון האופטי הנחוץ.

עוד סוג הוא עדשות פיגיבק (PiggyBack) – פתרון תיקון ראייה שכולל גם עדשה רכה וגם קשה. העדשה הרכה מונחת על העין והקשה מונחת על הרכה. אופציה זו מתאימה למקרים של קרטוקונוס וגם אחרי ניתוח לאסיק או השתלת קרנית.

בדיקת התאמה מקצועית

בדיקת התאמה מקצועית שמבוצעת ע”י אופטומטריסטית מנוסה תאפשר לכם לדעת בדיוק מהו מצב הראייה העדכני בשתי העיניים, ובהתאם גם מה צריך לתקן – ואיזה פתרון יספק את התיקון באופן מיטבי. אופטומטריסטית בעלת בקיאות ויושרה מלאה גם תעזור לכם להבין מהם היתרונות והחסרונות של עדשות מגע קשות ספציפית עבורכם, וכך לבחור נכון.