פרופ' אבי לוי
פרופ' אבי לויצילום: דוברות שאנן

בפרשת עקב (דברים ח', ה'-ו') כתוב "כי כאשר ייסר איש את בנו, ה׳ אלוקיך מיסרך״ וכאילו באה מיד הסיבה: ״כי ה׳ אלוקיך מביאך אל ארץ טובה״. נקבעה הנוסחה כמעט באופן מתמטי: ההגעה לארץ ישראל וקבלתה כרוכה בייסורים!

וכך מובאים הדברים בגמרא (ברכות ה', עא'): "תניא: ר׳ שמעון בר יוחאי אומר - שלוש מתנות טובות נתן הקב״ה לישראל וכולן לא נתנן אלא על ידי ייסורים ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא״, והגמרא ממשיכה ולומדת את עניין הייסורים הכרוכים בקניין א״י מהפסוק הנ״ל בפרשתנו. 

מדוע ראה רשב"י לאמור זאת? ומדוע אנו אומרים כפי מאמר זה: ״ארץ ישראל נקנית ביסורין״? ראשית, נברר את המושג ״קניין״ - מדוע ישנושימוש בפועל ק. נ. ה. דווקא? הרי בגמרא כתוב ש"הקב״ה נתן, וכידוע שכשאתה נותן מתנה לאדם אחר, קבלתה היא מעשה פאסיבי שהאדם זוכה בה מבלי שעשה דבר. בניגוד לכך, כאשר עושים תהליך של קניין - צריך להשקיע אנרגיה, צריך לעשות מעשה, אחרת הדבר לא ייחשב לקניין, ובעצם הפעולות שהמקבל עושה בתהליך הקניין, הוא הופך לשותף פעיל בתהליך הרכישה. כך יוצא שהתורה נקנית בעמל רב, ובכך התורה עוברת לבעלותו של הלומד והופכת לתורתו שלו. וכך מאז ועד ימינו אנו על מנת שארץ ישראל תעבור לבעלותו של עם ישראל צריכים לבצע עסקת קניין, ולא לחכות שהארץ תוגש לנו על מגש של כסף.

אכן, איננו מבקשים שהקניין הזה יתבטא בייסורים, אבל בוודאי שאם תהליך הקניין מלווה בייסורים על הפרט בעם ועל העם עצמו אין זו סיבה להרים ידיים ולהיגרר למחוזות הייאוש, אלא הדבר הופך למקור עוצמה ושל שאר רוח. אנו רואים זאת תמיד בעוצמתם של אבות ואימהות שאיבדו את היקר להם מכל על מזבח המולדת, ואז אתה שומע מאנשים רבים שבאו לנחם ולחזק ויצאו מחוזקים ומנוחמים. ייסורים אלו בקניין ארץ ישראל באים לידי ביטוי לא רק באובדן יקירנו בטרור אכזרי ובמלחמות תכופות, אלא בכל תוספת של מבנה ויישוב שתופסים כותרות בתקשורת אצלנו ובעולם, חרם מדענים, חרם תוצרת כפי שהיינו עדים רק בשבוע החולף בפרשיית החרם של בן אנד ג'ריס ועוד. 

ואנו בשלנו: שום קושי, ותהיה דרגת הייסורים אשר תהא לא שוברים את רוח העם, אלא מחשלים אותו ומצליחים להפיק ממנו עוצמות בכל: במדע, בפילוסופיה, באומנות, ובמה לא? כי זוהי דרכו של ה׳ להקנות לנו בעלות על ארץ ישראל, כמו בעלות על התורה. הייסורים הללו נועדו, בין השאר, לגלות בנו את חיבתנו לארץ, וצריך גם להכיר בטוב שעושה עימנו הבורא: כמה ייסורים סבל עם ישראל במשך אלפי שנות דור ורק הדור שלנו זכה לקניין, שהולך ומשתרש, שהולך ומתעצם, ואם נדע לקבל ולהבין שאותם ייסורים הם מאת אב אוהב יהיה לנו קל להבין ולסבול אותם. זכינו לדור התקומה - עלינו להכיר בטוב הבורא. 

פרופ׳ אבי לוי הוא נשיא המכללה האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה