יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון צילום: Gili Yaari/Flash90

משרד החינוך פרסם היום (ו') למנהלי בתי הספר בכל רחבי הארץ את "אבני הדרך" - המטרות היעדים של מערכת החינוך לשנת הלימודים הבאה.

המסמך נועד לסייע למנהלים להיערך לשנת הלימודים תשפ"ב, שתפתח בעוד כחודש ימים. 

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה כי "אתגרי מערכת החינוך והמציאות המשתנה בשנים האחרונות המחישה עבור כולנו את הצורך בעדכון מטרות הלמידה ודרכי הלמידה במערכת החינוך. המערכת נדרשת לנוע ממיקוד ב'תכניות לימודים', המתמקדות בתוכן הנלמד, ל'תכניות למידה' השמות את הדגש על הלומד, על המוטיבציה שלו ללמידה, ועל מסע הלמידה שלו". 

השרה שאשא ביטון ציינה בדבריה למנהלים כי אלו הן היסודות בהן היא מאמינה: למידה מצמיחה, חוסן רגשי וחברתי וחיים בשותפות. 

בהתאם לכך, אלה המטרות המרכזיות של מערכת החינוך בשנת הלימודים הבאה: למידה מצמיחה, חיזוק החוסן ותחושת השייכות, פיתוח זהות ישראלית, קידום מוביליות חברתית, חיזוק וקידום צוותי החינוך.

המטרה הראשונה שהציב משרד החינוך בתוך היעדים המרכזיים היא למידה מצמיחה  – למידה המתמקדת בערכים, ידע ומיומנויות לשגשוג במציאות משתנה. התשתית להשגת מטרה זו היא המעבר לתכניות למידה, הכוללות למידה סביב רעיונות גדולים, קישור וחיבור בין תחומי דעת, התנסות בתהליכי למידה מקדמת , טיפוח יכולות למידה עצמאית ושיתופית, הרחבת הלמידה במרחבים מגוונים ובאמצעים דיגיטליים ושינוי מדורג של תהליכי הלמידה וההערכה בחטיבה העליונה.

עוד במטרות המרכזיות של מערכת החינוך לשנת הלימודים הבאה - חיזוק החוסן הנפשי ותחושת השייכות של התלמידים. התשתית להשגת מטרה זו היא פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות, מסוגלות לנהל שיח רגשי וטיפוח יכולות התמודדות במצבי אי וודאות וחירום. לטיפוח יכולות אלו חשיבה עצומה, על רקע ההתמודדות הרגשית והחברתית של התלמידים החל מפרוץ משבר הקורונה, נוכח הסגרים שהוטלו, ההכרח להקפיד על ריחוק חברתי, ותקופת הבידוד אליה נדרשו חלקם. 

היעדים שהציב משרד החינוך להשגת מטרה זו הם קידום תפיסה ושיטות יישומיות של למידה רגשית וחברתית, צמצום התנהגויות סיכון על כל הרצף, ומתן מענים רגשיים וטיפוליים. יעדים נוספים שנקבעו לצורך מימוש מטרה זו: קידום מוגנות, מניעת אלימות ובריונות במוסדות החינוך ובמרחב הווירטואלי, מיקוד ברווחה הנפשית, חיזוק החוסן ותחושת המסוגלות של צוותי החינוך, קידום שותפות חינוכית עם ההורים וקידום אורח חיים בריא.

מסמך המטרות והיעדים שהופץ למנהלי בתי הספר כולל גם את הכלים שיינתנו להם לצורך קידום והשגת היעדים המרכזיים, ובכללם מתן גמישות ניהולית ופדגוגית, אפשרויות בחירה למנהלים במיצוי המשאבים עומדים לרשותם, וקידום צוותי החינוך, שיובילו את יישום החזון במערכת החינוך.