ד"ר רון בריימן
ד"ר רון בריימןעצמי

בזה אחר זה הלכו השבוע לעולמם במאי התיאטרון עמרי ניצן, הכתב והפרשן הצבאי רוני דניאל, והשחקן צבי שיסל. אנשי עולם התיאטרון, עולם התקשורת ועולם הבידור ספדו להם בהרחבה, ואולי אף בהרחבה רבה מדי.

השבוע הלך לעולמו האלוף אלעד פלד ז"ל, אדם משכמו ומעלה, שכל חייו היו קודש למדינת ישראל, לביטחונה ולמערכת החינוך שלה. האיש רב-המעש היה צנוע בחייו וצנוע במותו, ולא זכה שייאמרו דברים לזכרו ולשבחו, לא בתקשורת ולא מפי מנהיגי המדינה והצבא. למעשה, אפילו דבר מותו לא נמסר לציבור. על כן, מן הראוי לספר לציבור מעט עובדות על חייו ופועלו של מי שנפרד מאיתנו השבוע.

אלעד פלד נולד בירושלים בשנת 1927, לפני 94 שנים. כבחור צעיר השלים פלד את קורס מפקדי הכיתות וקורס מפקדי המחלקות של הפלמ"ח. במלחמת השחרור, בגיל 21, בהיותו מפקד מחלקה בגדוד השלישי של הפלמ"ח, הגיע לצפת הנצורה ופיקד עליה עד שהצליחה להשתחרר מן האיום של האויב הערבי.

עם תום מלחמת השחרור שרת פלד בתפקידים שונים, לרבות קצין אג"ם של פיקוד הדרום בימי מבצע קדש, 1956. בהמשך היה פלד מפקדה של חטיבת גולני, ראש מחלקת המבצעים, עוזר ראש אג"ם במטכ"ל, ומפקד המכללה לביטחון לאומי.

במלחמת ששת הימים היה פלד מפקד אוגדה 36 בפיקוד הצפון, האוגדה ששיחרה את צפון השומרון (לרבות הערים שכם וג'נין) מן הכיבוש הירדני, ובהמשך השתתפה בכיבוש רמת הגולן. פלד סיים את שירות הקבע שלו בצה"ל בשנת 1968, בדרגת אלוף.

לימודיו האקדמיים של פלד כללו תארים בכלכלה ובפילוסופיה מטעם האוניברסיטה העברית, ודוקטוראט בחינוך מטעם אוניברסיטת קולומביה בארצות-הברית. הוא גם שירת כמנכ"ל משרד החינוך, כמרצה בכיר במחלקה לחינוך של אוניברסיטת בן-גוריון וכסגן ראש עיריית ירושלים.

האלוף אלעד פלד ז"ל, יהי זכרו ברוך.