מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

לקראת הקמתן של הוועדות בכנסת ה- 24 מגבילה היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, את חברי הכנסת בשימוש בהסתייגויות.

במכתב ששלחה אל חברי הכנסת נאמר, "הצעה לתיקון הצעת חוק (הסתייגות} ייעודה העיקרי הוא תיקון וטיוב הצעת החוק על ידי חברי הכנסת במסגרת הליך החקיקה. עם זאת, ההסתייגויות מהוות גם כלי פרלמנטרי לקבלת זמן דיבור בעיקר עבור האופוזיציה ("פיליבסטר"). על מנת להבטיח הליך חקיקה תקין, יש להימנע משימוש מופרז או משימוש לרעה בכלי זה, הן על ידי חברי הכנסת והן על ידי יושבי ראש הוועדות".

עוד נאמר במכתב כי "לאורך השנים התפתחו פרקטיקות שונות בוועדות בעניין הצבעה על הסתייגויות. בשנים האחרונות הדבר יצר חוסר אחידות בהתנהלות הוועדות והיועצים המשפטיים לוועדות. מטרתה עיקרית של ההנחיה היא לגבש נוהל עבודה אחיד בכלל ועדות הכנסת.

זו הפעם הראשונה שנקבעת בכנסת הנחיה מקיפה בנושא הסתייגויות, אך הצורך בה התעורר בשנים האחרונות ופעלנו לגיבושה בלשכה המשפטית בתיאום ובשיתוף עם כל היועצים המשפטיים של ועדות הכנסת השונות. בתחילה, אף אנו התקשינו בגיבוש פרקטיקה אחידה שתיתן מענה מאוזן לכלל הצרכים והמטרות של ההסתייגויות ותוך שמירה על כללי משחק הוגנים. לנוכח חשיבות הדברים, אנו נקפיד על יישומה באופן אחיד, בתיאום עם יושבי ראש הוועדות".

בסיום המכתב כותבת אפיק, "אסיים מכתב זה בנימה אישית. כמי שליוותה, בעיקר בוועדת הכספים של הכנסת, במשך שני עשורים, הליכי חקיקה של חוקים ארוכים ומורכבים שהוגשו להם הסתייגויות מרובות עד מאוד, דיונים והצבעה על הסתייגויות הם ענין המוכר לי היטב. לא אחת ראיתי כיצד עצם הנמקתן של ההסתייגויות לצד הצבעה עליהן מביאות להסדר חקיקתי שלם יותר ולפתרונות יצירתיים 'של הרגע האחרון' שיושב ראש הוועדה מוביל או שמוסכמים על כל חברי הוועדה, אופוזיציה וקואליציה גם יחד.

יושבי ראש ועדת הכספים בתקופה זו, ובעצה עמי, מעולם לא פעלו בהתאם לנוהל חריג להצבעות, אף לא בהצעות חוק בנות מאות סעיפים ואלפי הסתייגויות. זאת, מתוך הכרה בכך שראוי שחברי הכנסת המסתייגים ינמקו את הסתייגויותיהם בחדר ועדה שנוכחים בו גם חברי הכנסת מהקואליציה, וכן מתוך הבנת חשיבות עקרון ההסכמה בכנסת, שניתן לממשו בשיח שראוי ונכון שיתקיים בוועדה לצד ההצבעה על סעיפי הצעת החוק. עם זאת, מקום בו ההסתייגויות היו מרובות וחסרות תוכן מהותי, הדיון וההצבעה התקיימו בהתאם למקבצים כמפורט בהנחיה, ובכך מתאפשר לעניות דעתי האיזון הראוי בין האפשרות לפיליבסטר לבין הליך חקיקה נאות".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב "קנוניית שלטון החוק בכנסת חברה לקואליציה והתעוררה דווקא עכשיו להגביל את האופוזיציה. כל שינוי ממה שהיה נהוג בעבר בהגשת ההסתייגויות, נועד לתקוע מקלות לרגלי האופוזיציה ולהעניק לקואליציה מרווח נשימה בהעברת התקציב והמשך קיומה של הממשלה הרעה".