איברהים ראיסי
איברהים ראיסיצילום: רויטרס

משרד החוץ בירושלים הגיב בחריפות לכוונת האיחוד האירופי לשלוח נציג מטעמו לטקס השבעת נשיא איראן החדש אברהים ראיסי המכונה ''הקצב מטהרן''.

"החלטת האיחוד האירופי לשלוח נציג בכיר לטקס השבעתו של 'הקצב מטהרן' מעוררת תמיהה ומעידה על שיקול דעת מוטעה", אמרו במשרד החוץ.

''השתתפות נציג האיחוד האירופי בטקס, ימים ספורים לאחר שאיראן הרגה, באקט של טרור מדינתי נגד כלי שייט אזרחי, שני אזרחים, אחד מהם ממדינה החברה באיחוד, ובעיקר לנוכח העובדה כי על ידיו של נשיא איראן החדש דמם של אלפי אזרחים איראניים, היא מתן הכשר ולגיטימציה לתקיפה ולמדיניותה האגרסיבית של ממשלת האייתולות''.

עוד הוסיפו בהודעה שהתפרסמה בירושלים: ''חנופה והתרפסות מול משטרים אלימים וטוטליטריים מזמינים רק עוד אלימות ואגרסיביות. ממליצים מאוד לאיחוד האירופאי לבטל לאלתר את ההשתתפות המבישה בטקס ההכתרה של הקצב מטהרן".

בתוך כך, שר החוץ האמריקני תוני בלינקן אמר הערב כי תהיה "תגובה משותפת" למתקפה של איראן נגד הספינה שמנוהלת על ידי חברה ישראלית. "אנחנו מתייעצים עם בריטניה רומניה וישראל כדי שתהיה תגובה משותפת להתקפה האיראנית על הספינה", הודיע בלינקן.

נציין כי שגריר איראן בבריטניה, מוחסן בהארבנד, זומן היום לשיחת נזיפה במשרד החוץ של הממלכה המאוחדת, זאת בגין תקיפת מכלית הנפט מול חופי עומאן ביום חמישי האחרון, במסגרתה נהרגו שני מלחים ממוצא רומני ובריטי. רומניה הצטרפה היום לממלכה המאוחדת, לארה"ב ולישראל והאשימה גם כן את איראן בתקיפה המדוברת.

שר הביטחון בני גנץ נאם הערב (שני) במליאת הכנסת ואמר כי "מאות כטב"מים איראנים נמצאים ברחבי המזרח התיכון – נבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות את ביטחון ישראל".

שר הביטחון התייחס לתקיפה המיוחסת לאיראן והזהיר כי איראן "תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל".

"התקיפה האחרונה של המרסר סטריט היא עליית מדרגה. זה לא עניין ישראלי בלבד, העולם כולו שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית", כך גנץ.