המחבל מוחמד אגבריה
המחבל מוחמד אגבריהצילום: ישראל שלי

ועדה מיוחדת של הרשות השופטת תתכנס בשבוע הבא (ראשון) כדי להחליט האם לקצוב את 3 עונשי מאסר העולם שהוטלו על מוחמד אגבריה, ערבי ישראלי שהוביל לפני כ-30 שנה את הפיגוע שזכה לכינוי "ליל הקלשונים".

במהלך מסע הרצח שהוביל אגבריה בשנת 1992 נרצחו החיילים גיא פרידמן, יעקב דובינסקי ויורי פרדה, ונפצע החייל סרגיי זרצנסקי.

אגבריה, תושב הכפר מושירפה שבאזור ואדי עארה, קיבל את אזרחותו הישראלי בזכות נישואים שהתרחשו 4 חודשים בלבד לפני ליל הפיגוע. היה זה בטרם חוקק חוק האזרחות שבינתיים פג תוקפו.

הוא היה חבר בפלג קיצוני של התנועה האסלאמית שאף כינה עצמו "הג'יאהד האסלאמי". הוא נידון לשלושה מאסרי עולם מצטברים בעקבות מעורבותו הישירה ברצח שלושת החיילים.

על פי ההערכות, ב-30 השנים שחלפו מאז הפיגוע קיבל אגבריה תשלומים שוטפים מהרשות הפלסטינית כנגד רצח החיילים, בסכום שעומד על כ-1.5 מיליון שקל. עוד נודע, כי בשנה הבאה הוא צפוי לקבל "העלאה" במשכורת החודשית, מ-10,800 שקל ל-12,800 שקל.

משפחתו של החייל גיא פרידמן זועמת על הדיון בקציבת עונשו. "אנו רואים בחומרה רבה את העובדה שאפילו דנים באפשרות לקצוב את עונשו של המחבל שרצח את גיא", נמסר ממשפחת פרידמן. "מדובר בחבורת מחבלים שפלים שבגדו במדינה שלמה ורצחו חיילי צה"ל".

"אגבריה עוד הגדיל לקבל כסף מהרשות הפלסטינית כפרס על מעשה הטרור שביצע", הוסיפו. "אין מקום לגלות לרוצח הנאלח ולו טיפה של רחמנות. עליו להינמק בכלא עד יומו האחרון".

"היום פנינו לשר המשפטים, לראש השב"כ ולשר הביטחון בדרישה שיביעו התנגדות נחרצת לקציבת עונשו של אגבריה. עוד פנינו לשרת הפנים בדרישה שהיא תפעל לביטול אזרחות כל המחבלים שהיו מעורבים בפיגוע. אנו מצפים לקבל תשובה חיובית מכל ארבעת הגורמים", כך משפחת פרידמן.

מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור נמסר: "מחבל שרצח ישראלים בפיגוע דינו אחד עונש מוות, ומשהחליטו לא להחיל עליו את עונש המוות אלה רק מאסר עולם, אסור לקצוב את עונשו ולא עונש של שום מחבל אתר, המחבל אחמד אגרביה ודומיו צריכם להישאר בכלא עד יומם האחרון".

עו"ד מוריס הירש, ראש המחלקה המשפטית במכון "מבט לתקשורת פלסטינית" ולשעבר ראש התביעה הצבאית באיו"ש מסר: "אין מקום שמדינת ישראל תפגין רחמנות כלשהי כלפי המחבל הארור. הוא רואה את עצמו כפלסטיני. הפלסטינים רואים אותו כפלסטיני ותיגמלו אותו כפלסטיני כשכר בעד ביצוע הרצח. דווקא בימים אלה, שבהם אזרחים ערביים רצחו יהודים באשר הם, שפרו בתי כנסת ורכוש רב, נדרש להעביר מסר ברור, שמדינת ישראל לא תתפשר בלחימה בטרור".