הרב ד"ר יואל בן נון
הרב ד"ר יואל בן נוןצילום: חזקי ברוך

כרבה של יפו והמושבות (בעיקר ביהודה), חיפש הרב קוק זצ"ל קשר ושיח גם עם חלוצי המושבות בכרמל ובגליל, ואפילו עם פורקי עול אידיאולוגיים בקיבוצים (כמו עין חרוד);

לכן יזם והוביל את 'מסע המושבות', שהתפרסם בעיקר בזכות המפגש והריקוד עם החלוצים בעמק יזרעאל, שרבו ביניהם פורקי עול תורה ומצוות אידיאולוגיים. הרב קוק האמין בכל ליבו, ששיח וקשר ישפיעו לטובה הרבה יותר מכל החרמות.

אחדים מרבני ירושלים תקפו אותו, ואת שיטתו הרוחנית, בחריפות עצומה, במיוחד בטענה, שעצם המפגש הזה באהבה ובמאור פנים מעניק 'לגיטימציה' להשקפותיהם ולדרכם של פורקי העול 'האפיקורסים'... הרב קוק לא נרתע, ו-ספג בעצמו את החרמות המיועדים נגד 'האפיקורסים'! הרב קוק הואשם גם בגלל פרשנותו המקורית לקבלת האר"י ור' חיים ויטאל, במיוחד באותו הנושא של היחס המיוחד לבוני הארץ כולל פורקי העול שביניהם, על פי 'פנימיות נשמתם הטובה מחיצוניותם'; עד היום מוחרמים ספרי ה'אורות' של הרב קוק בחוגים רחבים של עולם התורה החרדי.

האם שיטת החרמות הועילה במשהו לבלום את פריקת העול?

אפס ואין!

מי חלם אז, שדווקא פורקי העול החלוצים יובילו את היישוב היהודי בארץ ישראל אל הנס המופלא של קיבוץ הגלויות המפורש בתורה, שמתקיים לנגד עינינו במדינת חוק השבות, ואל הניסים הגדולים במלחמות ישראל בארץ ישראל?!

מנהיגי תנועת חב"ד מעולם לא הסכימו לקבל את ההשקפה הציונית, אבל הם הבינו היטב, ששיטת החרמות לא תועיל כלל, והיא רצופה עבירות חמורות של לשון הרע והוצאת שם רע! תנועת חב"ד הובילה דרך ציבורית רוחנית מאירת פנים לכל יהודי באשר הוא, במיוחד כלפי החילוניים המסורתיים (והם הרוב), שבתי חב"ד ברחבי העולם, הנחת תפילין ברחובות ו'טנקים' של מצוות, מושכים את ליבם.

שיח ומאור פנים נותנים תקווה וסיכוי תמיד!

מדינת ישראל קמה בהגמוניה ברורה של תנועת העבודה, שחיברה חלוצים פורקי עול תורה ומצוות עם ציונים מסורתיים ודתיים. והנה, רוב הציבור החרדי בחר להשתתף בבחירות לכנסת! נציגיו יושבים בכנסת ישראל (ולפעמים גם בממשלות ישראל) עם נציגים של פורקי עול על בסיס של שותפות שווה בהנהגת המדינה; זו 'לגיטימציה' מרחיקת לכת בהרבה לעומת מפגשי שיח מאירי פנים.

כתב אלי לא מזמן רב חרדי ושאל בהתרסה: איך העזת לכתוב טור פרשני ומסכם על כל פרק בתנ"ך במסגרת הסדרה 929, שיש בה כל כך הרבה 'דברי כפירה, ופרשנות חילונית הלועגת לקדושת התנ"ך'?! שאלתי אותו: הצבעת בבחירות? ענה לי: כן! אמרתי לו: השותפות שלך עם פורקי העול בקלפי, ושל נציגיך בכנסת, הרבה יותר עמוקה ומשמעותית מהטור שלי ב-929, כי באתר זה אפשר לקרוא רק את הטורים שלי, ממש כמו חנות בשוק! אינני אחראי על דברים שכתבו אחרים, ועם זה, המטרה הגדולה של קירוב לבבות ישראל אל התנ"ך היא חשובה עד מאד.

השואל סירב לקבל את תשובתי, וניתק את הקשר. להבנתי, הוא רואה בכל טור שמתפרסם בכלי תקשורת, סוג של 'לגיטימציה' לכל מה שנכתב שם, ולכן הוא ישתדל להקפיד לקרוא חדשות ודעות רק בכלי התקשורת שהוא מזדהה עמו! אבל נציגיו בכנסת יפעלו כמובן בדרך של שיתוף פעולה פוליטי, שלא שואל שאלות כאלה.

כעת אני קורא על החרמה בוטה של חבר כנסת רפורמי (סירוב ללחוץ יד לשלום) מצד חברי כנסת חרדים, ומצד אחר אני שומע על התנפלות חריפה נגד הרב אליעזר מלמד, שנפגש לשיח עם רבה רפורמית, ושוב, עם עבירות חמורות של הוצאת שם רע, שאינן פחותות מנסיעה ברכב בשבת!

למרבה הצער ההסבר ברור –

מפגש ושיח, כמו לחיצת ידיים בכנסת, פירושם, לדעת המחרימים, 'לגיטימציה' להשקפת העולם הרפורמית ולדרכם בעולם היהודי (המלאה 'כפירה')! חושבים הם, שאם נקפיד להחרים אותם, אולי נצליח לדחוק אותם לשוליים לפחות בארץ...

השיטה שנכשלה כליל מול פורקי עול חילוניים, לא תושיענו מן 'האיום הרפורמי'!

קצת מפתיע, שמנהיגים תורניים וחרדיים מעדיפים בגלוי פורקי עול חילוניים על פני רפורמים, כנראה מפני שהחילונים אינם מתיימרים להוביל פרשנות אחרת לתפילה ולבתי הכנסת, ולכן כל חילוני אם ירצה פעם להגיע לבית כנסת, יבוא לבית כנסת 'שלהם', ולו לתפילת נעילה ביום הכיפורים, אבל הרפורמי ילך לבית כנסת משלו...

אבל האמת קצת קשה לעיכול –

אנשים כבר לא מחפשים 'לגיטימציה' אצל רבנים, פוסקים וראשי ישיבות, חברי כנסת דתיים וחרדים, ושאר מנהיגים בעולם התורני! כל דרכי השליטה העתיקות מתפוגגות ונעלמות, וגם ציבורים תורניים וחרדיים הולכים ומשתחררים בהדרגה מתלות ב'מורי הדור', בפרט ככל שרמת החיים עולה, והבחירה החופשית משנה את המציאות.

במציאות חיינו, שיח מאיר פנים רק יסייע להורדת מפלס השנאה המסוכן כל כך בתוך עם ישראל, ואין בו שום 'לגיטימציה' להשקפות עולם ולדרכי חיים!

שיטת החרמות נכשלה כליל!

החרמת רפורמים ודומיהם רק עלולה לחזק אותם ואת השפעתם, ומי שלא מושיט יד פוגע בעיקר בעצמו! גם התקפות קשות נגד רבנים מאירי פנים, פוגעות בעיקר במתקיפים, ולעיתים קרובות, יש בהן עבירות חמורות!

אישית, מאד לא אהבתי את הרעיון של רחבה רפורמית בדרום הכותל המערבי, בנפרד מרוב עם ישראל, ואני מעדיף גם כיום תפילות מעורבות ברחבת הטקסים העליונה מול הכותל, שעליה לא חלים דיני בית כנסת! אבל מי ששלח בנות אולפנא צעירות להתפרע ברחבה הרפורמית ביום הצום על חורבן בית מקדשנו, פגע קשות בשומרי התורה, העמיק את שנאת החינם, וחיזק מאד את הרפורמים שנגדם רצה למחות.

אהבת חינם עדיפה!