השר אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמן צילום: ניב קנטור

אין העלאת מיסים בתקציב הנוכחי? אין גזירות על השכבות החלשות? תלוי את מי אתם שואלים.

כתב התחבורה של עיתון 'המבשר' חיים מרגליות צלל לפרטי גזירת התח"צ של ליברמן והסביר מדוע דווקא המשתמש הקלאסי בתח"צ עלול להיפגע.

בפתח דבריו התייחס לראיון שהעניק בחדשות 12 לפיו אין כל גזירה על משתמשי התח"צ, למעט "משתמשים חד-פעמיים".

"כששר אוצר מציג נתונים, הלכנו לבדוק אותם. וכמה לא מפתיע, מתברר שליברמן פשוט לא יודע על מה הוא מדבר. אבל קודם כמה פרטים, כדי שנבין מה הגזרה ולמה היא כן פוגעת כמעט בכל משתמש ב’רב קו’.

כזכור, לפני כשנתיים החלה המדינה לבטל באופן הדרגתי את התשלום המזומן לנהגים. כיום אין שום אפשרות לעלות לאוטובוס ולשלם לנהג. הדרך הכמעט יחידה היא באמצעות כרטיס ה’רב קו’ שמוטען מראש, ולאחרונה גם באמצעות אפליקציה הפעילה רק בטלפונים חכמים, שמרכזת באופן מסובך את סך הנסיעות על פי המרחקים שלהן ובסוף החודש מספקת סיכום כללי של התשלום.

מרבית הנוסעים עדיין משתמשים עם רב קו, ובפרט כשמדובר במגזר החרדי או באנשים מבוגרים שלא משתמשים בטלפונים חכמים.

מרגליות מסביר כי את הרב קו ניתן לטעון בכמה חוזים. בהם חופשי חודשי, חופשי יומי, כרטיסי מעבר והשימושי ביותר – ערך צבור.

"בחוזים ישנם הנחות שונות. כמו למשל גמלאים (50 אחוז בכל החוזים), מוכרי רווחה (50 אחוז בכל החוזים), סטודנטים (30 אחוז בערך צבור) וצעירים עד גיל 18) 50 אחוז בערך צבור). מעבר לכך, כל רוכש ערך צבור מקבל הנחה של 20 אחוזים. כלומר, הוא רוכש נניח ב־100 שקלים והטעינה בפועל היא של 125 שקלים. (הנחה של 20 אחוז מהמחיר הכללי, או תוספת של 25 אחוז לערך שצבר. איך שתבחרו לכנות את ההטבה).

"עוד חשוב לציין כי ישנה הטבה נוספת במחירי חופשי חודשי, והיא מכונה “הסדרי נסיעה ייחודיים”. מדובר בחוזי חופשי חודשי בעיקר באזורי הפריפריה, שם ישנם מחירים מוזלים יותר מהיחס במקומות אחרים.

"חופשי חודשי אינו מתאים למי שלא נוסע כל יום, וכן גם לצעירים שלא נהנים מהנחות בחוזה זה. ולכן, לא מפתיע שהערך הצבור הוא החוזה הנרכש ביותר.

"ועכשיו לגזירות. בהצעת התקציב, מוצע כי תהיה “קביעת מדיניות הנחות חדשה, לרבות ביטול הסדרי נסיעה ייחודיים”. כלומר – כל ההנחות בחוזי החופשי חודשי באזורי הפריפריה יבוטלו.

כמו כן מוצע “ביטול הנחת ערך הצבור שניתנת בטעינת כרטיס הרב קו”. המשמעות היא, כרגע, על פי הלשון המוצעת, ביטול כל ההנחות הקיימות בערך צבור. והביטול לכאורה כולל גם את ההטבות לצעירים שנכללים בהטבת ערך צבור לנוער של 50 אחוז, וכמובן שגם את ההטבה של 20 האחוזים לכל משתמש.

"אז מה אמר על כך שר האוצר בראיון? או מה ניסו לאחר מכן שופריו בתקשורת להסביר? שהערך הצבור הוא למשתמשים מזדמנים בלבד, אבל למשתמשים הקבועים של החופשי חודשי וכדומה – לא תהיה כל פגיעה.

"הנתונים שבדקנו, מוכיחים שליברמן פשוט לא ידע על מה הוא מדבר. ובכן, ראשית, גם לחוזי החופשי חודשי באזורים רבים בארץ, תתבטל ההנחה שהיתה להן. שנית, הנתונים מוכיחים שרוב מוחלט של המשתמשים, עושים זאת באמצעות חוזי ערך צבור. כלומר, הם המשתמשים העיקריים בתחבורה הציבורית.

"כמו כן, יצאנו מנקודת הנחה שאת הלקונה בביטול ההטבה לנוער עוד יצליחו לסדר, כפי שהגמלאים יצאו מהגזירות, בדקנו כמה מכלל החוזים שנרכשים הם ‘ערך צבור’ של נוסעים מגיל 18 עד גיל פנסיה. חוזים שמעניקים כיום 20 אחוז הנחה. ובכן, 60 אחוז מכלל החוזים הם כאלה. כלומר, רוב מוחץ של הנוסעים כיום, ייפגע מהגזירה. לא “נוסעים חד פעמיים” ופגיעה מוכחת גם בצעירים".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו