המקצוע המבוקש שמתאים לך בול: הוראת מדעי המחשב
המקצוע המבוקש שמתאים לך בול: הוראת מדעי המחשב צילום: המכללה האקדמית הרצוג

תכנית פיילוט במקצועות מדעי המחשב והייטק, צפויה להכנס למערכת החינוך כבר במהלך שנת הלימודים הקרובה, ובהמשך להפוך למקצוע חובה. כך על פי הצהרתה של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון.

כחלק מהתכנית יילמדו מדעי המחשב ומיומנויות מחשב ברמה גבוהה יותר מבעבר והדבר יתן פתרון ראשוני לבעית המחסור בכח אדם ובהכשרה מתאימה למקצועות המיחשוב, הייטק, סייבר ותכנות.

במכללה האקדמית הרצוג זיהו את הצורך במקצוע כבר לפני למעלה מ-15 שנה והחוג להוראת מדעי המחשב זוכה למאה אחוזי השמה בשל הביקוש הגבוה. ראש החוג להוראת מדעי המחשב, ד"ר יצחק ברון מתאר את מצב השוק: "כל סטודנט שלי שמעוניין לעבוד כמורה למדעי המחשב, מוצא עבודה עוד במהלך הסטאז'. הביקוש גבוה מאוד ואני מקבל פניות רבות, שלא לומר תחינות ממנהלי בתי ספר שאמצא להם מורים איכותיים למדעי המחשב. אין ספק שהרפורמה החדשה שמנהיגה שרת החינוך, תגביר מאוד את הצורך במורים. בנוסף, התואר אצלנו מאפשר לסטודנטים לעבוד כמדריכי חוגי רובוטיקה וסייבר, הכנסה מתגמלת מאוד מהצד".

ד"ר ברון מלמד כבר 35 שנה בתיכונים מגמות מתמטיקה ומחשבים ובאקדמיה מזה 20 שנה והוא סבור כי הייטק הוא מפתח העתיד.

לפרטים והרשמה לחצו כאן

לימודי הוראת מדעי המחשב במכללת הרצוג
צילום: מכללת הרצוג

"ההייטק הוא הקטר של כלכלת המשק הישראלי. הייצוא הגבוה ביותר שיש למדינה מגיע מההייטק. הוא מהווה 43% מכלל היצוא של המדינה. זה הוא מקצוע העתיד ומדינת ישראל מבינה את הענין ומשקיעה בו המון. כשהיה שר חינוך, נפתלי בנט שמגיע בעצמו מעולם ההייטק, הבין את הצורך בהסללת תלמידים למקצועות הללו ולכן הכפיל את מספר התלמידים בתוך חמש שנים בחמש יח"ל במתמטיקה.

זהו הישג אדיר! אלא שצריך להמשיך את הקו הזה ולא לעצור רק במתמטיקה. יש צורך לחשוף ילדים כבר מגיל צעיר לכל הענין של תכנות, רובוטיקה, סקראצ' והבנה בסיסית ביישומי מחשב גבוהים. 'מדעי המחשב' בתיכון היא מגמה שקיימת בבתי ספר רבים אולם פעמים רבות מנהלים מתקשים במציאת מורים מתאימים ומסיבה טכנית לא נפתחת מגמה. זה חבל מאוד.

בבתי ספר בהם ההורים מבינים את חשיבות המקצוע ודוחפים את ילדיהם ואת ההנהלה לפתוח מגמה שכזו, היא אכן נפתחת. באותן סביבות למידה נמצא גם חוגי רובוטיקה ומחשבים. מרבית התלמידים והוריהם לא נותנים את הדעת על כך שהיכרות מוקדמת עם המקצוע, יכולה לקבוע את אופיו של השירות הצבאי שלהם – הליכה ליחידות כגון 8200, תכנית סייבר ועוד. והם גם לא יודעים שהמקצוע הזה קל יותר משהוא נשמע, פשוט כי הם לא התנסו בו מעולם.

זה מקצוע שמתאים לכל אחד?

נאמר זאת כך- הוא מתאים להרבה יותר אנשים ממה שהם חושבים. סטודנטים רבים להוראה נוטים ללמוד את המקצועות ההומניים המשתייכים למדעי החברה והרוח ואילו אני קורא להם לפתוח את הראש וללמוד את החוג למדעי המחשב לפחות כחוג שני. ההשמה מובטחת וההנאה גדולה. מדעי המחשב הוא מקצוע שקל ללמד. אני כמורה למתמטיקה עובד הרבה יותר קשה עם התלמידים במתמטיקה מאשר בשיעורי מדעי המחשב בהם אני משקיע פחות ומוציא יותר.

תואר בהוראת מדעי המחשב הוא מקצוע יוקרתי שיש בצידו חשיבה ריאלית אך יחד עם זאת, תכנית הלימודים האקדמית במכללה היום כוללת מעט מאוד מתמטיקה (קורס אחד של מתמטיקה לוגית) ואנחנו בהרצוג הצלחנו לדחוס אותה לתוך יום לימודים אחד אינטנסיבי.

מעבר לענין הטכני של ההשמה הגבוהה, אני גם רואה בעניין אידיאל- הכשרת הדור הבא להצלחה, למודעות טכנולוגית. זה מקצוע שסולל דרך להצלחה. אנחנו רוצים לחנך ילדים להשפיע על המציאות הישראלית, הזירה הבינלאומית המשמעותית ביותר, גם בתחום הביטחון הינה הסייבר. תכניות ניסיוניות רבות בארץ גם מוכיחות שלמידת מקצועות הייטק מעניקה לנוער תחושת הצלחה ומסוגלות, מצילה מפשע ומנתבת את החיים לכיוונים טובים.

רותם חוברה, סיים השנה את לימודיו כסטודנט להוראת מדעי המחשב ותושב"ע במכללה האקדמית הרצוג. את עבודתו כמורה בתחום התחיל תוך כדי שנה ב' ללימודיו "נכנסתי לעבודה מאוד מהר וזה אחד מהיתרונות של המקצוע הזה כיוון שיש מחסור אדיר במורים למדעי המחשב. בהרצוג עזרו לי עם ההשמה וד"ר ברון מצא לי עבודה עוד לפני שחיפשתי".

"היחס האישי והליווי הצמוד שלו גם במהלך התואר וגם במהלך העבודה, עזרו לי מאוד והיוו עבורי נחיתה רכה בעבודה. אני אישית מאוד אוהב את תחום מדעי המחשב ומתעסק בו גם מעבר. אני נהנה ללמד את המקצוע כי מתעסקים נטו בלמידה ולא במשמעת. מגיעים חבר'ה עם מוטיבציה ללמידה. התלמידים במדעי המחשב עושים דברים מדהימים מעצמם.

היכולת של המורה ללמד ולהעשיר את הידע של התלמידים שלו היא אדירה. זו תחושה מאוד מספקת עבור מורה. אני סבור שהתחום הזה מי שמעוניין להיות מורה ולעסוק בחינוך, השפעה על אנשים ונגיעה בנפש של התלמידים, ובכל זאת כן מגיע מעולם ריאלי ומתענין במחשבים- זה לדעתי שילוב אידיאלי.

אני מרגיש משמעותי עבור תלמידיי. נתקלתי בכך לא פעם ולא פעמיים, שאפילו שאתה סך הכל מורה למגמה- ולכאורה זה לא מחנך הכיתה בעצמו, עדיין נוצר מצב שאתה מלמד את התלמידים במגמה ונוצר קשר אישי ופתאום דווקא אתה הופך להיות הכתובת הכי רלוונטית לתלמיד והוא מוצא אצלך אוזן קשבת.

בנוסף לכך, הידע שרכשתי במהלך התואר שימושי מאוד ופתח לי דלתות נוספות. אני אמנם לא מתעסק בזה כרגע אבל אני יודע שחברים שלי מעבירים חוגי רובוטיקה וסקראצ' (תכנות) אחר הצהריים, או סדנאות במקומות שונים והתחום מתגמל למדי, אנחנו מדברים על כ-300 ₪ לשעת הדרכה.

גם מי שרוצה לעבור בעתיד ללמוד באוניברסיטה מדעי המחשב ותכנות, יש לו נקודת פתיחה מצוינת. אני מציע לכל מי שמתענין בתחום, לקחת את המקצוע כחוג שני כיוון שבוודאות הוא ימצא עבודה ותעסוקה. זה מקצוע שנמצא במגמת צמיחה דרמטית וחבל להשאר מאחור.

גם אבי לב, שסיים השנה את לימודיו בחוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הרצוג מצטרף להמלצה. "החוויה הכי משמעותית עבורי היא היחס האישי והליווי שקיבלתי מהמכללה. התמיכה והסיוע בהשמה ולכל אורך הדרך. יש משהו מאוד מעשי בלימודים בהרצוג שמכין אותי לעבודה בחוץ. אני מרגיש שאני יודע בדיוק מה הולך להיות בכיתה. אני מרגיש מוכן ואין בי חששות. הליווי הדידקטי והפדגוגי היו מצויינים.

לפרטים והרשמה לחצו כאן

Additionally, paste this code immediately after the opening tag:
מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו