ד"ר חיים גולובנציץ
ד"ר חיים גולובנציץצילום: ללא

המשימה הדחופה של שרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי צריכה להיות טיפול בזמני ההמתנה של האניות בנמלים.

זאת בשל העלייה במסחר המקוון ויבוא סחורות מסין אינם מתיישבים בקנה אחד עם הקטנת מספר האניות שמגיעות לנמלי ישראל בשל זמני המתנה ארוכים. לכן יש להקדים את פתיחת הנמלים החדשים, לתגבר את העבודה בנמלים הקיימים ולפנות את המכולות הריקות.

דווקא תקופת הקורונה, שגרמה לרובנו לשבת בבתים במשך כשנה ולהתמודד אל מול אתגרי המציאות המשתנה לנגד עינינו, הפכה לתקופת תור הזהב של המסחר המקוון. הזמנות המוצרים מחו"ל, בעיקר אלו מסין, על אף המצב הכלכלי והעתיד הלא ברור שנראה עד לפני המצאת החיסונים, גרמו לישראלים רבים לפתוח את הכיס ולהזמין מוצרים כדי להרגיש טוב. נתון זה התחזק על רקע סגירתם של הקניונים ובתי המסחר בשל הוראות משרד הבריאות במטרה למנוע את שרשרת ההדבקה.

הזמנות מחו"ל הפכו כידוע לטרנד והוכיחו בשנים האחרונות כי ניתן להזמין מוצרים לא רעים ואפילו איכותיים בין אם מדובר במוצרי ספורט, גאדג'טים ועד להלבשה והנעלה וגם תחפושת לחג פורים. ההזמנות הללו הניעו, אגב כך, את מעגל הקסמים "קניה- שילוח באמצעות שינוע ימי - אחסנה", כאשר הלקוח בקצה מקבל את המוצר בפתח ביתו או בסניף הדואר הקרוב.

המסחר המקוון גרם לכוחות השוק להשתנות וחיזק את היבואנים הקטנים והבינוניים, שהבינו את הפוטנציאל והגבירו את הצורך בשטחי אחסנה לוגיסטיים לאחסנת הסחורה.

ענקית המסחר "אמזון", למשל, דיווחה ב-2020 חלה עלייה של 50% לפחות בשטחי הלוגיסטיקה שלה ובאירופה מדווחים על עליה של 16% בשטחי מחסנים להחכרה. אחת הסיבות העיקריות היא כאמור שנת הקורונה, שהרחיקה את הצרכנים מהחנויות הפיזיות ויצרה צורך אצל כל עסק העוסק במסחר למחסן גדול ונגיש, בו יוכל לאחסן את הסחורה מחו"ל.

אלא שהתייקרות מחירי ההובלה הימית בעשרות אחוזים היא חרב מתהפכת מעל ראשיהם לא רק של בעלי העסקים הקטנים והיבואנים, שרוצים להרוויח את מטה לחמם, אלא מאיימת לפגוע בכיס של כולנו ובהתאוששות הכלכלית של מדינת ישראל שלאחר הקורונה. תעריפי ההובלה הימית ממשיכים להאמיר ושכירת מכולה להובלה מחו"ל, בימים אלה, מגיעה לכ-15 אלף דולר, פי שבע (!) מהתקופה המקבילה אשתקד.

דומה כי העלייה במסחר המקוון ויבוא סחורות מסין אינם מתיישבים בקנה אחד עם המצב הנתון, לפיו קיים מחסור במספר האניות שמגיעות לנמלי ישראל בשל זמני המתנה ארוכים. הקלה במצב ביש זה יושג רק באמצעות מספר דרכים:

הראשונה היא לגייס ממש בימים אלה כוח אדם, לפחות זמני, על מנת לתגבר את המשמרות בנמלים הקיימים. חברת נמל אשדוד וחברת נמל חיפה חייבות עוד ידיים מקצועיות ומיומנות על מנת לעמוד בביקושים, אשר לא יפסיקו גם לאחר שהפקק הימי ישתחרר מעט.

במקביל, יש לעשות הכל על מנת להקדים, כמה שיותר, את פתיחתם של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד, שמיועדים להיפתח לקראת החגים. פתיחת הנמלים הפרטיים יגבירו את התחרות ויקלו על הלחץ.

מעבר לכך, יש לפעול לשחרר את הלחץ גם ביבשה. נכון להיום יש 40,000 מכולות ריקות בנמלים ובשטחי אחסנה. הסיבה לכך היא תיעדוף העבודה של עובדי הנמלים, ובצדק,

לפריקת המכולות המלאות בסחורה על פני טעינת מכולות ריקות. הסיבה כמובן היא לשחרר את צוואר הבקבוק הימי.

השלב האחרון הוא כמובן עידוד הבאת אניות לאיסוף המכולות הריקות, שהפכה למכת מדינה, כאשר האבסורד הוא שבעולם קיים מחסור ענק במכולות לטובת שינוע.

על כן, על שרת התחבורה הנכנסת, מירב מיכאלי לטפל בנושא זה בדחיפות ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא ד"ר חיים גולובנציץ, מנכ"ל קבוצת אתגר נדל"ן