אל"מ אליעד (מואטי) מאור מתמנה למח"ט גבעתי
אל"מ אליעד (מואטי) מאור מתמנה למח"ט גבעתיצילום: דובר צה"ל

מפקד חטיבת גבעתי החדש, אל"ם אליעד מואטי, סימן כמטרה את הזקנים שמגדלים פקודיו והקשיח מאוד את הקריטריונים למתן היתר לגידול זקן בחטיבת גבעתי.

יתרה מכך, מואטי הגדיל לעשות ואמר לכלל המפקדים בחטיבה כי הוא מצפה מהם בתוך חודש לגלח את זקנם. "לא מתוקף פקודה אלא מתוקף היותם סמן ימני ערכי בצה"ל", אמר.

במכתב ששלח אל"ם מואטי, בוגר המכינה בעלי ותושב הקיבוץ הדתי מירב, הוא כתב כי "הזקנים מעידים על בעיה נורמטיבית קשה בהיבטים של משמעת וחוסן שהם ערכים קריטיים למסגרת היררכית צבאית".

לדבריו, קיים בצה"ל "ניצול ציני, לא ערכי ולא ישר של לוחמים ומפקדים את עילות האישור הרשמיות (רפואה ודת), באופן שלועג לערכי הצבא ובז לכל מה שיש ואמיתי".

אל"ם מואטי לא יכול לדרוש מחייל שקיבל היתר דתי או רפואי לגדל זקן לגלח את זקנו, אך הוא הדגיש: "בתחום הדתי יקבע רב החטיבה מהם הקריטריונים הנדרשים, אך הסינון יהיה קפדני מאוד, אל לנו לפנות למוצא זה".

אביעד גדות ואיתי אסמן מארגון 'תורת לחימה' פנו במכתב למח"ט גבעתי והביעו תמיהתם על הרצינות התהומית שבה התייחס אל"ם מואטי דווקא לנושא הזקנים.

"לדעתנו, אין כל קשר בין גילוח זקן, או לחילופין - גידולו, לבין משמעת", כתבו. "אין גם כל מחקר שמוכיח או טוען זאת. רבים ממפקדי צה"ל, הצבא היהודי היחיד בעולם, בהווה ובעבר, עיטרו את פניהם בזקן".

לדבריהם, "יש, כמובן, קשר ישיר בין מילוי פקודות לבין משמעת. הנחיה גורפת לגילוח זקן אינה עומדת בקנה אחד עם פקודת הצבא לבחינה אישית של רצונו של החייל לגדל את זקנו על רקע 'דתי', 'רפואי' או 'אישי' (שנעדר כנראה בשגגה ממכתבך). על כן, פקודתך עלולה, שלא במתכוון, לפגוע ברבים מחייליך, דבר שאינך חפץ בו".

"תמהנו גם מאד על הרצינות התהומית, בה התייחסה ההנחיה דווקא לגידול זקן, שעה שצה"ל כולו נתון לבעיות כבדות משקל כמו המוטיבציה של הנוער לגיוס לשירות משמעותי (בדגש על זרוע היבשה), שימור מפקדים זוטרים בשירות קבע, חיזוק ערך ההכרעה והניצחון בקרב, והטיפול באויב מבית ומחוץ", כתבו. "ככל וקיימות בעיות משמעת בנושא הזקן, המהוות סימן לבעיות עומק, וככל וקיים ניצול ציני של הפטור, יש לטפל בהם, ולא לפגוע קולקטיבית בחיילים, לוחמים ומפקדים ישרי דרך".

"אנו ממליצים לאפשר לכל חייל המעוניין בכך לגדל את זקנו על פי הפקודה ללא הבדלי דת, ולהנחותו לעסוק בעיקר: היותו חייל ממושמע, מקצועי, וערכי, הנכון ליום קרב", כך אביעד גדות ואיתי אסמן.

בר פינטו, מנהל המאבק למען פטור זקן לכולם, מסר: "מח"ט גבעתי היקר, דוגמה אישית אמיתית היא לאפשר לחיילים שלך שהתגייסו להגן על המדינה לשמור על הזהות שלהם ולא להשקיע את זמנך בלרדוף את המזוקנים ולפרסם אסופת הבלים ללא כל בסיס והגיון. דף המפקד הזה הוא הוכחה מובהקת לקיום המדיניות הלא-חוקית שצה"ל כל כך מתאמץ להסתיר. אנו קוראים לדרג הבכיר לקיים את הפקודה כלשונה - חייל שהזקן הוא חלק מזהותו רשאי לגדל זקן".

מדובר צה"ל נמסר: "מפקד החטיבה הפיץ איגרת לכלל המפקדים עם כניסתו לתפקיד בנושא ערכים, נורמות ותרבות ארגונית ביחידה. כפי שנכתב באיגרת, אין חובת פקודה בחטיבה להתגלח, אלא הידוק הקפדנות במתן פטורי הזקן. הפקודה ביחס להיתר חריג לגידול זקן חלה באופן שווה על כלל המשרתים והחטיבה תמשיך להקפיד על כך שהמבקשים לקבלת היתר חריג מנסיבות דתיות, רפואיות או אישיות יעמדו בתנאי הזכאות והכללים בעניין".