בנט בחפ"ק המבצעי
בנט בחפ"ק המבצעיצילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, סגן השר יואב סגלוביץ ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי השיקו היום (ד') את התכנית הלאומית להתמודדות עם הפשיעה במגזר הערבי.

מטרת התכנית הינה הגברת הביטחון האישי מחד, והעלאת אמון האזרחים בגופי האכיפה מאידך. רה"מ ביקר בחפ"ק המבצעי של משטרת ישראל, ועודכן בזמן אמת אודות מבצע "מכת חרב" שביצעו הלילה לוחמי המשטרה במגזר הערבי.

"ב-03 ביולי הודעתי על גיבוש תכנית להתמודדות עם הפשיעה במגזר הערבי. הנושא הזה הוא בנפשנו", אמר בנט. "לכן, אני רוצה לומר בצורה הכי ברורה: לאחר שנים של הזנחה שאפשרה את הזינוק ואת הנסיקה של הפשיעה בחברה הערבית, וירי בלתי נשלט ברחובות ואלימות, הממשלה בראשותי נחושה לפעול ולהילחם בלא לאות, בהתמדה, בעקביות ובכל הכוח בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית.

"הקמנו את אגף סי״ף היום, האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית. אישרתי את התוכנית הלאומית למיגור הפשיעה במגזר הערבי, וברגעים אלה ממש אנחנו משלימים את מבצע 'מכת חרב' במעל 200 יעדים ברחבי הארץ לתפיסת נשק בלתי חוקיים, מערערה, חורה ורהט בדרום, ועד שפרעם, כפר כנא וכפרים בצפון. לוחמי ולוחמות משטרת ישראל פשטו בו זמנית במאות מקומות עם הצלחה גדולה, אבל זאת רק ההתחלה. המבחן שלנו הוא לא בהתחלה, אלא בעקביות, בנחישות למגר ולעקור את הפשע, להוציא ולאסוף את כלי הנשק, כדי לאפשר לילדה מהמגזר הערבי ללמוד לבגרות בלי שיורים ברחוב בחוץ".

לדברי בנט החברה הערבית היום מהווה 20% מהאוכלוסיה בישראל, אבל מהווה 60% מהפשיעה. "זה לא מצב שייתכן ואת ההזנחה הזאת אנחנו נעצור.

"הגעתי עכשיו מהחפ"ק המשטרתי ועמדתי מקרוב על מבצע 'מכת חרב' שהמשטרה פועלת בו בכל האמצעים: אמצעי מודיעין, אמצעים טכנולוגיים, ובראש ובראשונה השוטרים והשוטרות בשטח. הם תפסו 41 עצורים וכמיליון שקלים שמקורם בסחר באמל"ח".

בנט בירך את השר בר לב, ''אני רוצה לברך את ידידי, השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, שהוא 'אחראי על' במדינת ישראל על כל המבצע הגדול הזה, לשנים הקרובות, שאנחנו משיקים. המבצע יכלול את כל הגורמים בממשלת ישראל: משרד הפנים, שב"כ, משרד האוצר, היחידה לפשיעה כלכלית, רשות המסים, משרד המשפטים - כל ממשלת ישראל רתומה למבצע. אנחנו סומכים עליכם ואנחנו לא נרפה, עד שנצליח להחזיר את הביטחון גם לרחוב הערבי".

השר לביטחון פנים, עמר בר-לב: "הבוקר ראינו את נחת זרועה החזקה של התכנית אך לצדה תפעל גם הזרוע הרכה שמטרתה לסייע לאזרח הישראלי-ערבי ולהבטיח את ביטחונו.

"התוכנית אותה גיבשנו במשרד הבט"פ בשילוב ובתאום עם משטרת ישראל כוללת ארבעה נדבכים:

"הזרוע החזקה והזרוע הרכה, חקיקה תומכת – שתאפשר להביא במהירות וביעילות את הפושעים לבית המשפט, לפרק את משפחות הפשע ולשים סוף לתופעת הפרוטקשן. והרביעית, והחשובה מכולן, צעידה יד ביד עם ועדה אזרחית ערבית של המנהיגות המוניציפלית הערבית ומובילי דעת קהל בחברה הערבית בישראל.

לדברי בר לב "אנחנו לא המצאנו את הגלגל, בעשור האחרון ממשלות ישראל קודמות, לא פעם הציגו תוכניות עמוסות השראה. אבל אנחנו - באנו לבצע".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי: "זהו מעמד היסטורי שיש בו בשורה גדולה לכלל אזרחי ישראל, אך בפרט לאזרחי ישראל הערבים. זהו יום שיש בו בשורה גדולה למיליוני אזרחים הסובלים מהפשיעה, העבריינות והטרור, כן הטרור שמשתולל בחברה הערבית מצד מיעוט אלים שהפשיעה הפכה לחלק בלתי נפרד מחייו, מיעוט עברייני עליו אנו מכריזים היום מלחמת חורמה.

"לראשונה במשטרת ישראל אנו מקימים היום אגף ייעודי, אגף "סיף", אגף שכל עיסוקו הוא סיכול פשיעה בחברה הערבית בישראל, אגף שכל מטרתו היא להשיב את הביטחון לרחובות הערים והכפרים. היום לפנות בוקר, פתחנו במבצע רחב היקף ברחבי הארץ שזכה לשם "מכת סיף" או בתרגום "מכת חרב".

"כאלף שוטרים ולוחמים פשטו על כמאתיים שמונים וארבעה יעדים מודיעיניים בתחום אמצעי הלחימה הבלתי חוקיים, סוחרי האמל"ח, מחזיקי האמל"ח, חשודים באלימות ובעבירות כלכליות ועוד".

המפכ''ל הוסיף "משטרת ישראל מציגה היום שינוי תפיסת הפעלה, תיעדוף ומיקוד משאבים במטרה למגר את הפשיעה בחברה הערבית. זו הזדמנות טובה להודות לכם, ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים ושר האוצר על שיתוף הפעולה, ההשקעה, וחיזוקה של משטרת ישראל. עוד נכונה לנו דרך ארוכה, אך אני בטוח שאנו בדרך הנכונה".

יסודות התכנית:

- הגברת הנוכחות המשטרתית בערים ובכבישים

- חיזוק יכולות המודיעין והחקירה

- אכיפה כלכלית ומשולבת כנגד ארגוני הפשיעה - כולל הרחבת ארגז הכלים המשפטי התומך במאמץ זה

- חיזוק החוסן הקהילתי והמקומי לצד הגברת מאמצי המניעה

- הטמעת יכולות טכנולוגיות מתקדמות לתמיכה במאמצי האכיפה והמניעה

- מאבק במשפחות פשע ובפרוטקשן

- קידום חקיקה בנושא

במסגרת תכנית זו, ותכנית החומש של משטרת ישראל: הוחלט על תוספת 1,100 תקני כוח אדם למשטרת ישראל, תוקצבה הקמת שני מפלגים כלכליים להתמודדות עם תופעת סחיטת דמי החסות והפשיעה הכלכלית, אושרו הקמת תחנות משטרה תבור וג׳סר א-זרקא, עיבוי תחנות משטרה ונקודות משטרה בישובים ערביים, כולל בפזורה הבדואית, הוחלט על הרחבת פרויקט השיטור העירוני, תכנית Safe City תורחב לערים נוספות, בדגש על ערים מעורבות.

בהמשך חנכו רה"מ ושר הבט"פ אגף ייעודי במשטרת ישראל למיגור הפשיעה, היושב במטה מרחב גליל בקריית אתא. רה"מ בנט קבע מזוזה בכניסה למבנה ואיחל הצלחה מרובה ביישום התכנית.

שר הבט"פ ומפכ"ל המשטרה הציגו לרה"מ את תוצאות המבצע הארצי רחב היקף, "מכת ס'יף", שהחל הלילה. במסגרת המבצע נתפסו עשרות נשקים וסוגי אמל"ח שונים, וכן, נעצרו עשרות חשודים בהחזקה וסחר. שר הבט"פ ציין כי עם תחילת המבצע התפרסמו דיווחים שונים בכלי התקשורת של המגזר הערבי שבירכו על המבצע וקראו להמשך הפעילות.