"ישנן ידיעות על יותר ממאה בתי עסק בת"א שפועלים בשבת". אילוסטרציה
"ישנן ידיעות על יותר ממאה בתי עסק בת"א שפועלים בשבת". אילוסטרציהצילום: אדם שולדמן, פלאש 90

האם בכוונת הממשלה החדשה להפר את הסטטוס־קוו ולעודד בעקיפין או במישרין פתיחת עסקים בשבת? "אנחנו שומרים על סטטוס־קוו. המדיניות לא השתנתה", ענתה השרה איילת שקד לפניית העיתון בשבע. לפי דברי השרה שקד, הסטטוס־קוו נשמר ואין הבדל בין הממשלה הנוכחית ובין ממשלות שבהן ישבו הליכוד והחרדים, שהקפידו לשמר את הקיים. אלא שלפי חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס, יו"ר שדולת השבת, הסטטוס־קוו החל להתערער. "הגיעו אלינו ידיעות מדויקות מהשבועות האחרונים על יותר ממאה בתי עסק בתל אביב שקיבלו כל מיני היתרים ופועלים בשבת", הוא מספר ל'בשבע'. "התופעה הזאת מאוד מטרידה אותנו, ונשאלת השאלה: למה העסקים פתחו עכשיו ולא לפני כן? לדעתי זה רוח הפיקוד. רואים שנושא השבת פחות מעניין את הממשלה, ובכלל הנושא של יידישקייט ומדינה יהודית. אנחנו מקבלים סקירות מכל מיני מקומות בארץ מלבד תל אביב שישנה אווירה של הפקרות מסוימת. כעין אמירה של 'גם אם תפתחו, נבליג'. תחושה מסוימת בכל מיני מקומות שכביכול גם אם עסקים יתחילו לפעול בשבת לא יהיה מי שיבלום את זה בממשלה. אנחנו כמובן בשדולת השבת עוקבים, ואני כיו"ר השדולה אומר באחריות: כל פנייה נבדקת ומטופלת. יש לנו הרבה אנשים טובים ששולחים לנו מידע בנושא, אנחנו מיד מעבדים אותו ומוציאים מכתבים לגורמים הרלוונטיים".

הנושא של אכיפת החוק בימים אלו בנוגע לפתיחת עסקים בשבת מדירה שינה מעיניו של יו"ר מפלגת הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. "מלבד הרשות בתל אביב שיכולה לתת אישורים מסודרים לפתיחת עסקים באמצעות חוק עזר עירוני שהעבירו בחסות בג"ץ, ברוב הרשויות שאין בהן חוק עזר עירוני שרת הפנים יכולה ואמורה לא לאשר חוק עזר עירוני, שזהו בעצם חוק המרכולים הידוע. לכן כאשר אין חוקי עזר עירוניים ובמציאות נפתחים עסקים בשבת על ידי העלמת עין של הרשות, התפקיד של משרד הפנים הוא לאכוף במקום שהרשות לא אוכפת בעצמה או באמצעות סנקציות שהמשרד יטיל על הרשות או שהמשרד יבוא בנעליו של הרשות ויפקח על זה בעצמו. כמו למשל בבנייה לא חוקית, ליטול סמכות ולהעביר ליחידה הארצית. אלא שברור לכולם שכאשר אריה דרעי היה שר הפנים ראשי הרשויות הבינו שלא כדאי להם לריב איתו. באופן כללי, רשויות יודעות שלא כדאי להן לריב עם השר. היום ראשי הרשויות יודעים שזה לא מעניין את שרת הפנים שקד, ולכן הם יכולים לתת אישור או להעלים עין ולא לאכוף כי שרת הפנים לא תטיל עליהם סנקציות ולא תיקח מהם סמכויות, ובוודאי לא תנהל מולם דיון במסגרת התן וקח בין השר ובין הרשויות. בזמני צמצמו כמעט לאפס את העבודות בשבת. למה? כי הבינו מה חשוב לי ואני הבנתי מה חשוב להם. מבחינה חוקית אין לי סמכות להורות לנתיבי ישראל לא לעבוד בשבת, אבל בסוף הם לא זזים מילימטר בלי שר התחבורה".

לפעמים הדבר תלוי גם בתשומת לב מכוונת ובהעדפה שנתונה בכוחו של השר. "בתחילת הקורונה הרכבת לא עבדה והרצתי פרויקטים של תחזוקה ושדרוג תשתיות ברכבת במאות מילוני שקלים במקום עבודות בשבת. הרי יכולתי לקחת את מאות מיליוני השקלים לנושאים אחרים, לכן חשוב שלשר יהיה תשומת לב ותעדוף לנושאי השבת".

יחד עם זאת, טרם יצאו מתחת ידי השרה שקד רפורמות רשמיות או אמירות שיכולות להתפרש כשינוי הסטטוס־קוו בשבת. "הרשויות נמצאות תחת המטרייה של משרד הפנים, ואנחנו מאוד מקווים שהיא כשרה לא תעודד ולא תחזק את חילול השבת", אומר חבר הכנסת אבוטבול. "זו הדרך היחידה למנוע מרשויות לעשות דין לעצמן. אנשים לא מודעים לכך שחילול השבת תלוי במידה רבה בשרת הפנים, כמו מימון של הרשויות המקומיות לתחבורה או חילול שבת במתקני העירייה".

מסלול עוקף משרד הפנים

ומה בנוגע להפרת הסטטוס־קוו בתחבורה הציבורית בשבת? אם תשאלו את שרת התחבורה מרב מיכאלי, התשובה תהיה חיובית בהחלט. רק לפני כמה ימים, בוועידה הכלכלית הלאומית של 'כלכליסט', אמרה שרת התחבורה בשיחה עם עמיר קורץ על נושא התחבורה בשבת: "אני שואפת למציאת דרך לקיום תחבורה ציבורית בשבת". על מציאות חדשה ומורכבת זו לא מתכוונים לשתוק בציבור החרדי. "אנחנו מאוד מוטרדים מהאמירות הקבועות של שרת התחבורה שהיא רוצה תחבורה ציבורית בשבת, ואנחנו נעשה כל מאמץ כדי להיאבק במגמה הזאת", אומר חבר הכנסת אבוטבול. "פניתי לשרת התחבורה מעל בימת הכנסת בנאומים שלי וביקשתי ממנה לשקול את הנושא עשר פעמים, כי יהיו מלחמות על השבת וניאבק בכל כוחנו בכל דבר שיפגע בסטטוס־קוו כמו התחבורה הציבורית בשבת או פתיחת חנויות".

אם לא די באמירות אלו של השרה, באותו ערב פרסם אתר 'כלכליסט' כי סעיף אחד קטן ונטול כותרות שהתווסף לחוק ההסדרים ברגע האחרון מחביא בתוכו "מהפכה של ממש שתאפשר לכל גוף שיקבל אישור לכך להפעיל תחבורה בתשלום – גם בשבת".

הסעיף עוסק בתיקון של "צו פיקוח הסעה מיוחדת", ומשמעותו היא שכל גוף, למטרות רווח או לא למטרות רווח, יכול להגיש בקשה למשרד התחבורה ולקבל אישור להפעיל הסעות של אוטובוסים או מיניבוסים בתשלום. מפני שההסעות הללו לא יוגדרו כ"תחבורה ציבורית" והן לא יזכו לסבסוד ממשלתי, הן יוכלו לפעול גם בשבת לאחר שיקבלו את ברכת משרד התחבורה. בין היתר הצעד יוביל לכך שעיריות כמו תל אביב יוכלו לגבות תשלום על שירותי תחבורה ציבורית-עירונית בשבת, מה שעד עכשיו החוק לא התיר להן. אין מדובר בדיווח כללי או בהדלפה של גורמים עמומים – במשרד האוצר ובמשרד התחבורה אישרו ל'כלכליסט' את נכונות הידיעה.

"המציאות החדשה גורמת לכך שכל גוף פרטי, ובוודאי גוף כמו רשות מקומית, סוגרים מול חברת היסעים ובונים איתה קווים כמו קווים ציבורים וללא רישיון", מסביר יו"ר מפלגת הציונות הדתית ושר התחבורה לשעבר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'."המנגנון שבאמצעותו מצליחים לצמצמם תחבורה ציבורית בשבת בנוי על כך שכדי להפעיל תחבורה ציבורית צריך רישיון משר התחבורה, והחוק קובע ששר התחבורה לא ייתן רישיון בשבת אלא במקרים חריגים. אגב, אם יהיו יותר אישורים חריגים או פחות – זה כבר תלוי בשאלה מי השר. אבל אם אתה מאפשר לכל גוף שמפעיל היסעים בלי רישיון, כל רשות מקומית תלך לחברת היסעים ושהיא תגבה את הכסף בלא צורך ברישיון מהשר".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מדגיש כי הדבר נתון בידי משרד התחבורה אך המקום היחיד ששרת הפנים יכולה להתערב בו הוא דרך סעיף בפקודת העיריות, שקובע שהרשות המקומית לא תעשה שום פעולה בהוצאת תקציב שלא למטרות מסודרות שמנויות שם בפקודה. "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא נמצאת בפקודה, ולכן בכהונתי כשר התחבורה פניתי לשר הפנים אריה דרעי כאשר חולדאי כראש עיריית תל אביב התחיל את מיזם התחבורה שלו. אך מכיוון שהוא לא גבה כסף, וההגדרה של תחבורה ציבורית בנויה על גביית כסף, לכן לא היו לנו סמכויות לעשות שום דבר. היה ברור שהמיזם שלו, כמו המיזם של כרמל שאמה הכהן ברמת גן, לא יחזיק מעמד, כי יש גבול כמה זמן רשות, ובפרט תל אביב־יפו, יכולה להרשות לעצמה לממן תחבורה מעצמה, ואכן בתחילת הקורונה המיזם הפסיק. אלא שאם עד היום לא היה גב לצעד המתריס של חולדאי, עכשיו מאפשרים גביית תשלומים והמיזם יהיה כלכלי ויחזיק מעמד".

מתברר שבמקרה הזה גם התנגדות של שרת הפנים לא ממש תועיל. "שרת הפנים יכולה אולי למנוע זאת על ידי הסעיף בפקודת העיריות שלא מאפשר לעיריות לבצע פעולות אקטיביות שלא למטרות שבפקודה, וכפי שאמרתי, תחבורה לא מנויה שם, אלא שאז הרשויות יכולות להוציא לפועל את מיזמי התחבורה באמצעות החברה הכלכלית שלהם או באמצעות גופים פרטיים. הפריצה של הסכר נעשית דרך העובדה שמאפשרים תחבורה בלי צורך ברישיונות, וממילא כל אחד יכול להפעיל גם תחבורה ציבורית בשבת".

לא תצייצו בכל מושבותיכם

אם בנוגע לתל אביב ורמת גן ודומיהן החשש להפרת הסטטוס־קוו נראה כסביר, באשר לירושלים החשש הוא פחות. "אני דווקא רואה שירושלים הולכת ומתחרדת, בלי שום קשר לממשלה החדשה", אומר העיתונאי החרדי יאיר לוי מאתר 'המחדש'. "הכבישים שהיו בעבר סואנים בשבת היום ריקים לחלוטין, כמו בר אילן, רחוב הנביאים ועוד, לכן אין תחבורה בשבת ואין מקומות בילוי. לא בגלל הפגנות או סטטוס־קוו, פשוט אין ביקוש, וזו גם הסיבה שהעדה החרדית הפסיקה יחסית עם הפגנות השבת. ישנה מחאה קבועה ומינורית ברחוב הנביאים, אבל זה סתם כדי לשמור על סוג של מסורת של העדה. העניין הוא שגם כשהם רוצים לפעמים להפגין על שבת הם לא באמת מוצאים מול מי להפגין, כי רוב הרכבים שנוסעים הם של ערבים ממזרח העיר. גם החילונים שיש עוד בירושלים, מרביתם מזרחים־מסורתיים שגם כך לא נוסעים בשבת. אפילו במציאות שבה נוסעים יהודים בשבת כמו למשחקים בטדי, הם נוסעים מכביש בגין בדרום העיר, רחוק מאוד מהשכונות החרדיות".

מבחינתו של חבר הכנסת אבוטבול מש"ס הסטטוס־קוו בשבת לא מסתכם רק בתחבורה הציבורית או בפתיחת עסקים, אלא במגוון נושאים כמו הודעות לתקשורת בשבת. "לא עושים הנחות בנושא לאף אחד, לא תגורו מפני איש, לא לעשות איפה ואיפה גם אם מדובר ביו"ר הכנסת מיקי לוי, שדיבר והוציא ציוץ בטוויטר בשבת, וכן יו"ר האופוזיציה חבר הכנסת בנימין נתניהו שהוציא לאחרונה הודעה בשבת. כל פנייה בנושא תטופל בצורה הולמת, במיוחד אם מדובר באחד משבעת סמלי המדינה: ראש הממשלה, נשיא המדינה, נשיא בית המשפט העליון, יו"ר הכנסת, שר הביטחון, שר החוץ ויו"ר האופוזיציה. אלו אנשים שאמורים לכבד את השבת באופן פומבי".

לדבריו, מי שישמור על השבת יזכה בברכה גדולה. "אני מזכיר לכולם שראש הממשלה מנחם בגין ידע בעוז, בגאון, בתעצומות ובלי לפחד מאף אחד לסגור את נמל התעופה בן גוריון בשבת. בגין אמר שהוא סוגר את אל־על בשבת כי אפילו בסלוניקי סגרו את הנמל כי רצו לכבד את היהודים שם, כך אין סיבה שאנחנו במדינה יהודית לא נכבד את היהדות ושבת המלכה. רואים שמי שסוגר בשבת זוכה לברכה גדולה, אל־על שצברה עד לסגירתה מיליונים רבים של חובות, ב"ה מיתנה את עצמה אחרי שסגרה את הנסיעות בשבת כי השבת היא מקור הברכה".