מטח רקטות
מטח רקטותצילום: Edi Israel/Flash90

בדו"ח שפרסמו הבוקר (חמישי) קובעים ראשי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch כי ירי הרקטות של החמאס לכיוון ישראל במהלך מבצע "שומר החומות" בחודש מאי האחרון היווה "פשע מלחמה".

במהלך המבצע נהרגו מירי רקטי של חמאס 8 אזרחים ישראלים, 3 אזרחים זרים ועוד חייל שנהרג מירי טיל נ"ט. חמאס שיגר במהלך 12 ימים הלחימה כ-4360 רקטות, שחלקן נפלו בשטח רצועת עזה והביאו למותם של עשרות פלסטינים.

"קבוצות חמושות פלסטיניות הפרו במהלך הלחימה בחודש מאי את איסור חוקי המלחמה על מתקפות ללא הבחנה על ידי שיגור אלפי רקטות ללא הכוונה לעבר ערי ישראל. כישלון של שלטונות חמאס ושל ממשלת ישראל לתת דין וחשבון על פשעי מלחמה לכאורה מצד כוחותיהם מבליט את תפקידו המהותי של בית הדין הפלילי הבינלאומי", אמר אריק גולדשטיין, מנהל אגף המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון Human Rights Watch.

בנוסף קובעים חוקרי הארגון כי רקטה שנורתה על ידי החמאס גרמה למותם של שבעה בני אדם במחנה הפליטים ג'בלייה בתאריך 10 במאי. הקביעה מבוססת על חקירת עדים רבים, ביקור במקום הנפילה, בדיקת צילומי וידאו ובדיקה של שרידי הרקטה.

בנוסף אמר גולדשטיין כי "הרקטות והמרגמות שארגונים חמושים פלסטינים שיגרו חסרות מערכות הנחייה והן נוטות לגרום לנטייה של האש, מה שהופך אותן לבלתי מדויקות ובכך נטולות אבחנה כאשר הן מופנות לאזורים אזרחיים. שיגור רקטות כאלה על מנת לתקוף אזרחים באזורים מאוכלסים זה פשע מלחמה. רשויות החמאס צריכות להפסיק לנסות ולהצדיק מתקפות רקטות בלתי חוקיות שהורגות ופוגעות באזרחים ללא הבחנה על ידי הצבעה על הפרות ישראל. חוקי המלחמה נועדו להגן על כל האזרחים מפני פגיעה".