הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדןצילום: הלל מאיר/TPS

תגובה למכתב הרבנים: "מצווה להפיל את הממשלה"

ימי חודש הרחמים הם גם ימי לימוד זכות על יהודים בפרט ועל עם ישראל בכלל. אלו ימים שטוב לספר בהם גם סיפורי צדיקים, שניתן ללמוד מהם מסירות נפש על קיום מצוות, מעשים שאולי יגנו גם על כלל ישראל בימי הדין הקרובים.

אשתף בסיפור קטן. מעשה בטייס בחיל האוויר בימים שעוד לפני הרבצ"ר הנוכחי. הטייסים באו ברובם הגדול ממגזר חילוני מובהק, חלק מהם לא אהבו ולא הטריחו את עצמם עבור אוכל כשר. ידו של הרב שם קצרה מהושיע, והאוכל הניתן בטייסת היה בלשון המעטה לא לגמרי כשר.

ידוע לי על חיילת בוגרת מכינה קד"צ דתית, שניזונה כל שנות שירותה מקורנפלקס עם חלב בגלל בעיה זו ובגלל שלא מצאה לה פיתרון. יה''ר שזכותה של הצדקת תגן עלינו. היא סיימה את השירות ושבה לאכילה רגילה ככל האדם.

הטייס שבו אנו מדברים שירת בטייסת שנים ארוכות, ולא אכל אוכל מבושל או חם במשך שנים על גבי שנים. שאלות רבות יש לי על כל המוסרים את נפשם היום מול המיקרופונים ובעט שלופה בכתבות לדאוג שלא תחולל הכשרות, היכן היו כשחיילים וקצינים בטייסת לא זכו במשך שנים לאוכל כשר וחם, אך לא נעסוק בכך כאן. נשוב למפקד הטייסת הבכיר שמחמת דאגתו לכשרות אוכלו לא זכה לאכול מבושל וחם, ויה"ר שגם זכותו תגן עלינו.

הקורא החכם ודאי ניחש, שהטייס שכיוונתי אליו הוא אל"מ (מיל) מתן כהנא, שר הדתות. רבנים רבים מספור חתמו על מודעה, ששמו לא נזכר בה, אך נאמרו בה, בעיקר עליו, הדברים הבאים:

''כאשר כל אחד מבין, שיש כאן מגמה ברורה לרסק את הרבנות הראשית לישראל ולפרוץ את חומות הכשרות דבר שיביא בהכרח להכשלת הרבים באכילת מאכלות אסורות והכל באיצטלה של דאגה לכשרות ולצבור''.

על פי הנוסח שפורסם, מגמתו של שר הדתות היא לפרוץ את חומות הכשרות. בכותרת המודעה נאמר: "ב"ה אלול תשפ"א"

מוריי ורבותיי גדולי התורה, עפר אני תחת כפות רגליכם. אך אם אכן באלול עסקינן, וחזקה עליכם שאתם נותנים שיחות מתאימות לשומעי לקחכם על משמעות חודש זה, אנא תקנו את הנאמר על טייס קרב, שלא אכל במשך שנים על גבי שנים אוכל מבושל וחם כי חשש לכשרות גם בשעה שאתם אכלתם אוכל כשר, מבושל וחם.

תוכלו לומר שהוא טועה מאוד (ולדעתי הוא דואג לכשרות טובה יותר מן הקיימת היום). אך אנא חיזרו בכם מן הטענה, שמגמתו הברורה היא לפרוץ את חומת הכשרות.