פרופ' יצחק קרייס
פרופ' יצחק קרייסצילום: Miriam Alster/Flash90

מנכ"ל בית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' יצחק קרייס, בטוח ביכולת של מערכת הבריאות להתמודד עם זן הדלתא ולאפשר למשק להמשיך לפעול ולתלמידים לפתוח את שנת הלימודים.

בראיון לעיתון ידיעות אחרונות הוא מבקש לומר לציבור בישראל: "יש לי ביטחון רב במערכת הבריאות. טיפלנו בחולים בהצלחה בשלושת הגלים הראשונים, ונעשה זאת באותה מידה של הצלחה גם בגל הרביעי".

פרופ' קרייס לא רואה תועלת בהטלת סגר, "היות שהמגפה תישאר איתנו לאורך זמן, ולאור העובדה שאנחנו מחוסנים וההתנהגות של המחלה הזו שונה מכפי שהכרנו בעבר, אני סבור שהמחיר של סגר גבוה יותר מהתועלת שיביא. האסטרטגיה הנכונה היום היא לחיות לצד המגפה, תוך ניסיון למנוע את ההדבקה ככל שניתן באמצעים כמו חיסונים, בדיקות, אכיפה ומסכות, ומצד שני חיזוק מערכת הבריאות.

''צריך לאפשר לילדים לחזור למסגרות החינוכיות, ולהורים להניע את המשק והכלכלה, תוך בחינה מתמדת של המצב בבתי החולים. הסגרים לא יעלימו את המחלה. להערכתי, המדינה תוכל לעבור את הגל הרביעי ללא סגר".

כשנשאל מה שונה בגל הזה בהשוואה לגלים הקודמים השיב מנכ''ל שיבא: "תחת החיסון המחלה מתנהגת שונה לגמרי. היא שונה בכמות החולים הקשים והגילים שלהם. כרגע יש לי חמישה חולים בלבד בטיפול נמרץ. אחוז ההידרדרות של חולים למצב קשה הרבה יותר נמוך מאשר קודם, ושיעור החולים שמידרדרים ממצב קשה לקריטי הוא עוד יותר נמוך. החולים הקשים כבר לא מאושפזים 12 או 14 יום כמו פעם אלא 6-5. ההבנה שהמחלה שונה, והידיעה שהחיסון לא מחזיק לאורך זמן, מחייבות אותנו לשנות אסטרטגיה: ממיגור הנגיף לחיים בטוחים לצידו".

"רוב החולים הם אנשים מבוגרים, שאינם מחוסנים וסובלים ממחלות רקע. די נדיר לראות חולה צעיר, מתחת לגיל 60, ללא מחלות רקע ומחוסן שנזקק לטיפול נמרץ. אלה מקרים אנקדוטליים".

לדברי קרייס, מה שקובע את היכולת להתמודד עם המגפה הוא הקיבולת של מערכת הבריאות. "צריך לפעול לצמצום ההדבקות, אבל המאמץ העיקרי הוא יכולת ההתמודדות של מערכת הבריאות עם התחלואה. לא רק שלא נקרוס ונעבור את סף הספיקה, אלא גם נוכל להציל את החולים".

"אני לא חושש מקריסה. יש לנו אורך נשימה. הקורונה סייעה לנו בזה במובן מסוים. בגלים הראשונים התעצמנו, הוספנו מיטות, קנינו טכנולוגיות והקמנו תשתיות. אנחנו מוכנים לקראת הבאות. אני יכול לתת 300-200 מיטות קורונה, וגם איכילוב. רמב"ם יוכל לתת 100. נעמוד בזה. להערכתי, בעוד שבועיים־שלושה התחלואה תיבלם בזכות החיסון השלישי, ודאי אם יוחלט לחסן בני 40 ומעלה".