מוטי זפט
מוטי זפטצילום: עצמי

"על כן מצווה להשתדל להפיל את הממשלה, בכל הדרכים התקינות העומדות לרשותנו, בדרך הפוליטית, בדרך המשפטית ובדרך הציבורית", חתמו עשרות רבנים מהציונות הדתית את מכתבם לצאן מרעיתם על הממשלה ה"אנטי יהודית ואנטי לאומית", כהגדרתם.

קרא זאת הרב שאול דוד בוצ'קו, ראש ישיבת ההסדר "היכל אליהו" בכוכב יעקב ותהה. איך בדיוק אתם מצפים שנעשה זאת? במכתב לרבנים שחתמו על ההכרזה ההיא סיפר הרב בוצ'קו, כי תלמידיו והוא חשבו.

"אולי התכוונתם שנתפלל להפלת הממשלה – אך לא הצעתם נוסח לתפילה. שמא ביקשתם שנתחזק בלימוד תורה? נראה שלא לכך כיוונתם, כי דרשתם לפעול – ופעולה מוציאה את הלומדים מבית המדרש. אולי התכוונתם לחסימת כבישים, אך גם אפשרות זו נפסלה – הרי הוריתם לפעול רק בדרכים חוקיות. אולי התכוונתם שצריך לבייש חבר כנסת מימינה שבא להתפלל בבית הכנסת, או להוציאו בבושת פנים אם הוא בא להשתתף בשמחה? לא ייתכן, מקרה אחד של קמצא ובר קמצא הספיק לנו. אולי הייתה כוונתכם שצריך לקלל שר שבא לבקר בבית קברות? (ברמז למה שעשו לשר כהנא ליד קבר הרב קוק, מ.ז).

גם זה לא ייתכן, הלוא חינכתם אותנו תמיד לממלכתיות, ולימדתם אותנו שאליהו היה חייב לכבד את אחאב על אף שקיבל את מלכותו ברשעות והיה רוצח ונוכל. מאחר שלא מצאנו דבר הסברתי לתלמידים שכנראה הייתה זו סתם פליטת קולמוס. הרבנים ביקשו להביע את כעסם ואת תסכולם מהממשלה החדשה, אולם אין הנחיות מעשיות לביצוע פעולה כלשהי", כתב.

"וכדי שאנו התלמידים לא נהיה נבוכים נבקש מרבותינו הגדולים להנמיך קצת את הלהבות, כי אנחנו בסך הכול תלמידים פשוטים שלא תמיד מבינים את שפת בית המדרש". דבש.

אהבתי

זקן רבני חב"ד רבי יצחק יהודה ירוסלבסקי במכתב: "מי שלא התחסן עפ"י הוראות משרד הבריאות, גם אם החלים מקורונה, אסור לו להיכנס לבית הכנסת או לכל מקום ציבורי כי זה דיני נפשות". הלוואי כך בכל מקום ציבורי אחר, בכל המגזרים.

לדחות לספטמבר?

כסבא לנכדים בגיל גן, אני מכיר את החרדה של הוריהם מה יהיה אם יוחלט לדחות את פתיחת שנה"ל בחודש, לאוקטובר. (ילדים: מה כבר יכול להיות? גייסו את סבא וסבתא וגם בייביסיטר לא תזיק). אז לתשומת לב כולם, להלן נתונים מהתנור. ‏שבוע לאחר פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר החרדים, משרד החינוך דיווח על זינוק במספר התלמידים החרדים המאומתים לקורונה.

מדובר על גידול של 130% במאומתים בהשוואה לדיווח של המשרד מתחילת החודש. גבוה פי שניים מהגידול בתחלואה בכלל אוכלוסיית התלמידים (שנמצאים בחופשה). אז, זה מה שאנחנו רוצים? שיפתחו ב-1 בספטמבר וכעבור יומיים מספר שיא של התלמידים הרכים ייאלץ להיכנס לבידוד וחלק מהם אף יחלה, ואז גם עלול להדביק את ההורים, הסבים והסבתות? אם המומחים יחשבו שדחייה בחודש (גם ככה יש מעט מאוד ימי לימוד בספטמבר) עשויה למנוע מרבבות במדינה הזו בידודים וריתוק למיטה בגלל הקורונה/דלתא- בעיניים שלי זו אופציה עדיפה.

חלמתי?

ניו זילנד נכנסת לסגר של 3 ימים בעקבות גילוי של מאומת אחד - המקרה הראשון במדינה זה 6 חודשים. באוקלנד, העיר המאוכלסת ביותר במדינה, בה מתגורר אותו אדם מאומת, הסגר יימשך 7 ימים; רה"מ ג'סינדה ארדרן: "עדיף להתחיל גבוה ולהוריד את רמת ההתראות מאשר להתחיל לאט מדי". סיפור אמיתי.

הידבק בת"ח?

בצעירותנו ניסו להחדיר בנו להתבונן בתלמידי חכמים ולשאוף לעשות 'העתק הדבק'. אחח, היו זמנים. כינוס מועצת הרבנות הראשית בירושלים, יום רביעי שעבר. עשרות רבנים, רובם, כמעט כולם, הרבה מעבר לגיל 60 (ולעניינו זה לא כ"כ משנה), ובישיבה אחר כך מצטרפים גם עשרות רבני ערים, יושבים שכם ליד שכם, ללא מסכות.

אין מסכות (הרוב המוחלט, הרב לאו נראה עם מסכה), גם לא שומרים על ריחוק סביר זה מזה. דוגמא לצאן מרעיתם, הם בטח לא נתנו. גם ההסבר הזוי. "בכניסה לאולם נבדק כי כל המשתתפים הם בעלי תעודת תו ירוק". יופי. ומה עם מסכות וריחוק בפנים? לא שמענו שחצי מצווה עולה כמצווה.

יש למה לצפות

החוקר הראשי של החיסון הישראלי, פרופ' יוסף קרקו, ל"כאן": "אנו לקראת סוף הפאזה השנייה במחקר לתרופה של חברת 'NSD' הניתנת לחולי קורונה במצב קל. גם החיסון הישראלי נמצא בסוף הפאזה השנייה במינון הגבוה ביותר, תוך חודש-חודשיים נוכל לפרסם תוצאות ולעבור לשלב השלישי".

כועסים, אבל ממש

את סיורה הראשון כשרת פנים קיימה איילת שקד בעיר לוד, בימי הפרעות שם. בשבוע שעבר ביקשו ראש הממשלה בנט והשרה שקד לבקר יחד בלוד. בדרך כלל, ביקורים כאלה, חוץ מהאפקט התקשורתי והתדמיתי שלהם, מניבים גם סיוע ממשלתי לדברים נקודתיים. אלא, שמסביבתו של ראש העירייה, יאיר רביבו, ליכודניק מהיותר קרובים לנתניהו, רמזו להם, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שעדיף שלא יבואו.

אז הם לא באו. אולי העיר לוד הפסידה משהו, אבל רביבו, נכון לעכשיו, הרוויח המון אהבה והערכה ברשתות החברתיות, גם מצד לודאים וגם מאנשי ימין אחרים, שלא מוכנים לסלוח לבנט את שקד על הממשלה שהקימו. אגב, מעניין שבמגזר החרדי, על אף שהפוליטיקאים יוצאים חוצץ נגד בנט ושותפיו, ראשי ערים ויישובים חרדיים נפגשים, ולא מעט, עם שרת הפנים איילת שקד, ואף עם השר לשירותי דת מתן כהנא, גם הוא מ'ימינה', ואף אינם חוששים שהמפגשים האלה יונצחו במצלמות של היח"צנים שלה. הנה דוגמא.

ח"כ מאיר פרוש, בתגובה לביקורת על פגישתו עם מתן כהנא אמר למשה גלסנר בקול ברמה: "אף פעם לא התעניינתי בפגישות של גפני ודרעי. אני חושב שזה עוול שהם תוקפים אותי על הפגישות שלי. אני וגפני בסך הכל בחיבור טכני". (תרגום: מפלגת 'דגל התורה' היא (בסך הכל) שילוב טכני של אגודת ישראל (פורוש ושות') עם 'דגל התורה' (גפני ושות') וזה לא מחייב שנחשוב אותו דבר ונפעל אותו דבר). ב'קול חי' הוא הוסיף כי קיבל אישורה של מועצת גדולי התורה להיפגש עם כהנא. זה קצת מזכיר לי את הכנסת. במליאה, צועקים אחד על השני, מבזים, מה לא. רק יוצאים למסדרונות ולמזנון, חוזרים לחיוכים ולחיבוקים.

סבלנות, חבר

כשקראתי את קלמן ליבסקינד ב'מעריב' בשבת שעברה, נעשה לי לא טוב. שבת לפני כן פרגנתי בטור זה (היה לי קשה ושלא כהרגלי) לרה"מ בנט, על שדאג, לראשונה בתולדות החמ"ד, להכניס את תקציב החמ"ד לתקציב המדינה, וחסל סדר פרוטקציוניזם והתבזויות של מנהלי מוסדות בפני הפריץ שידו על השיבר של הכספים הייחודיים.

והנה, ב'מעריב' שבת שעברה, פרסם קלמן ליבסקינד המעולה כתבה ובה טען שלא מינייה ולא מקצתיי, ושבנט ושקד עבדו על הציבור (גם) בעניין התקציב וכי הכסף הקואליציוני של החמ״ד, בניגוד לדבריהם, לא הוכנס לבסיס התקציב. חשבתי לעצמי, אוייש, שוב אני והתמימות שלי. למה האמנתי להם ושוב נפלתי בפח, וחמור מזה, הבאתי בפניכם דבר שקר.

יגעתי, חשבתי ונזכרתי למי מראים חצי עבודה. (לאחד מהולכי על ארבע). ונרגעתי. היום הקובע (בלשון הבורסה, יום ה'אקס') הוא היום בו יונח ספר תקציב המדינה בכנסת ויאושר שם. זה אמור להיות ב-30 באוגוסט. אז נחכה ונראה. ויושם על לב. מדובר על תקציב החמ"ד- 150 מיליון שקל (בלבד). זה לא כל הכסף שמקבל החמ"ד. זה הפינץ'. התוספת על הדברים המייחדים את החמ"ד. שאר הכסף- ממזמן בתוך התקציב.

מלחמות יהודים

פסק דרמטי של בית המשפט קבע בשבוע שעבר כי פלג 'המחבלים' מפירים את צו בית המשפט בכך שהם יושבים על כל ההיכל של ישיבת פוניבז' בשבתות וחגים ובכך שהוסיפו גלריות בהיכל. ביהמ"ש חייב את הרב שמואל מרקוביץ' העומד בראש הפלג הזה ואת הנהלת הישיבה שלו בקנס של 50,000 שקלים, ועל כל יום נוסף שהם יפרו את הצו עוד 20,000 שקלים נוספים.

מלבד 25,000 שקלים הוצאות משפט של משפחת כהנמן. ומסתבר (במלרע), שהשוט שהניף בית משפט הציוייני, עובד. עפ"י דיווח באתרים חרדיים, כ-300 מתלמידי ישיבת פוניבז (׳השונאים׳) עלו בראשות נשיא הישיבה הגר״א כהנמן להיכל הישיבה בכל התפילות בשבת שעברה, לאחר 13 שנה שלא התפללו בהיכל המרכזי אלא ב'אוהל קדושים' בליל שבת וביום שבת.

חסינות א'

יש החלטה אסטרטגית במפלגות החרדיות שלא לתקוף את שרת החינוך בגלל שרשתות החינוך החרדיות נמצאות בידיים שלה (ציוץ בטוויטר של יעקב ריבלין, פרשן חרדי).

חסינות ב'

ביהמ"ש דחה בקשה של נשות הכותל לתבוע אישית מרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ כ-130 אלף שקל בגלל בדיקה שנערכה להן בכניסה לרחבת הכותל המערבי (אתר 'בחדרי חרדים').

איך בן גביר יעשה מיליונים?

חה"כ איתמר בן גביר אובחן, גם הוא, כקורונאי (נדבק בנגיף), ונכנס לבידוד בביתו אשר בקרית ארבע. כבר למחרת, התייצב בפתח ביתו אורח בלתי קרוא מבחינתו, שוטר ממשטרת חברון, שביקש להיכנס לשטח ביתו של ח"כ בן גביר.

זה האחרון לא פראייר ובשיחה טלפונית בשוטר והזכיר לו כי עד כה לשום ח"כ שנמצא בבידוד לא הגיעה המשטרה ותמוה מדוע דווקא אליו מגיעים שוטרים ועוד מבקשים להפר את חוק חסינות חברי הכנסת ולהיכנס לביתו. בן גביר אמר לשוטר כי על המשטרה להפנים שהוא חבר כנסת בדיוק כמו ח"כ טיבי, זנדברג, גלעד קריב או מיכל רוזין (שגם נדבקו בקורונה), איתם המשטרה לא נוהגת בצורה חסרת אחריות ובניגוד לחוק. השוטר התנצל והבהיר: "לא הכרתי את חוק חסינות חברי הכנסת...". מספר דקות לאחר מכן שוחח עם קצין הכנסת שהבהיר למשטרה את הוראות החוק. בן גביר משוכנע שהביקור הזה לא היה כ"כ תמים.

תגובתו: "אני מתקשה שלא לחשוב ששוב מפכ"ל המשטרה הכושל מבקש להתנכל לי. לצערי, אני קרוב מאוד להגיש תביעה של מאות אלפים נגד מפכ"ל ומשטרה שפועלת שלא כחוק ולא מפנימה שהדין שלי כדין כל חברי הכנסת". בחלוף מספר דקות, בריאיון בגל"צ, בן גביר כבר העלה את סכום התביעה העתידית למיליוני שקלים. מה שנקרא, כסף קל. אם רק יזכה בדין.

באדיבות עלון פרשת השבוע "שבתון"