אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

הקרב המשפטי נגד רפורמת המעונות: הוגשה עתירה נוספת לבג"ץ למתן צו על תנאי לשינוי הגדרות סיבסוד המעונות על ידי משרד האוצר והכלכלה.

מאחורי העתירה עומדים ארגון 'אמת ליעקב' ועמותת 'שמורה' המיוצגים על ידי עו"ד זלמן בלאק.

בפתח העתירה מסבירים העותרים כי המטרה העיקרית והמוצהרת לסבסוד מעונות היום היא "עידוד שילובן של אימהות בשוק העבודה".

כפועל יוצא מן הסבסוד, אימהות רבות בציבור החרדי כרתו הסכמי עבודה, ואכן פעלו בהתאם למטרת הסבסוד. אימהות רבות, הצליחו לשבור את תקרת הזכוכית, ולהשתלב בשוק העבודה המקצועי.

כמו כן, בעקבות הסבסוד, גורמים פרטיים פתחו מעונות יום תוך הסתמכות על כך כי לאור הסבסוד יהיו להם מספיק ילדים במעון, מה שיאפשר את רווחיות הפעלת המעון, בעלות המעונות שכרו מבנים (לשנה לפחות), רכשו ציוד, שיפצו את המבנים השכורים והתקינו במבנים השכורים את האמצעים הנדרשים על ידי משרד התמ"ת, וניהלו רישום בחודש פברואר 2021, ורשמו ילדים לשנה"ל הבאה.

לטענת העותרים ההחלטה התקבלה בניגוד למטרה התקציבית, בחריגה מסמכות, תוך שהגדילו לעשות ובחרו לשנות את המטרה התקציבית כלאחר יד – המטרה התקציבית מכוחה הן שואבות את סמכותן.

לדבריהם, ההחלטה ממדרת את האימהות משוק העבודה, ועומדת בניגוד למטרה התקציבית שנקבעה, שעה שאין בעובדה כי הבעל אינו עובד, כדי להוות סיבה להדיר את האם משוק העבודה, ובעצם ההחלטה קובעת כי כתנאי לכך שהאם תוכל לצאת לעבוד, על הבעל למצוא מקום עבודה.

"אימהות שכבר כרתו הסכמי עבודה, ייאלצו להתפטר ממקום עבודתן, שעה שאין להן כדאיות לעבוד בעבודה שהשכר בה נמוך מהוצאות המעונות, והנשים ייאלצו להישאר בבתיהן, תוך שמירה על הילדים.

"אילו ההחלטה הייתה מתקבלת מבעוד מועד, יכלו האימהות לנסות למצוא פתרון חלופי אשר היה מאפשר להן לשלוח את הילדים למעונות זולים יותר או לחלופין למצוא מקום עבודה בשעות אחה"צ – ערב", הם מסבירים.

העותרים מציינים שחרף הפניה המוקדמת במכתב למיצוי הליכים שנשלחו וגורמים הרלוונטים, המשיבים בחרו להתעלם מהעותרות ומציבור הנשים אותן הן מייצגות. כך, חלף קיום שימוע לנפגעות, המשיבים בחרו להתעלם מהעותרות במופגן.

בנוסף לחלופין, ההחלטה אינה סבירה באופן קיצוני ואינה עומדת באמות המידה שנקבעו בפסיקה, בעיקר לחריגת המשיבות מ"סד הזמנים" בנוגע ליישום ההחלטה, ולכן יש לקבוע כי תחולת המבחנים החדשים יהיו לכל הפחות 24 חודשים לאחר המועד על חתימת ההחלטה.

"הפגיעה בבעלות המעונות, היא פגיעה בלתי מתקבלת על הדעת – בעלות המעונות שכרו מבנים להפעלת המעונות, רכשו ציוד נדרש, שכרו עובדות אשר יעבדו במעונות ולפתע, מודיעים להן על סגירת המעון מהרגע להרגע, שעה שהילדים יעזבו את המעון לאור העדר תקצוב?!"

בהקשר זה מציינים העותרים כי ההחלטה שהתקבלה באופן חפוז, כלל לא לקחה בחשבון את נושא גל הפיטורין הרחב שייגרם כתוצאה מסגירת המעונות (עשרות עובדות ובעלות מעונות ימצאו עצמן משוועות לפת לחם), והרחבת המצטרפות למעגל האבטלה, וביתר שאת בימים אלו – שעה שטרם ידוע מלוא הנזק התעסוקתי, בעקבות מגפת הקורונה.

סגירת המעונות הרשמיים, תגרום להפעלת מעונות פירטיים, שלא יעמדו בתנאי בבטיחות מינימליים, כך, ההחלטה תגרום באופן ישיר לסיכון משמעותי לגיל הרך, ותגרור את מצב הבטיחות בענף המעונות, עשרות שנים לאחור.

"החלטה אינה עומדת אף בראי המשפט המנהלי, היא אינה מקדמת את המטרה התקציבית מכוחה ניתן הסבסוד - עידוד יציאת אימהות לשוק העבודה, משום שהיא מתייחסת לעידוד הגבר ליציאה לעבודה, תוך אפליה בוטה של האישה".

"ההחלטה פוגעת באופן אנוש, בבעלות מעונות שהסתמכו על הבטחה מינהלית, אשר לפתע מבקשים לשנותה, זאת מבלי שניתנה לכך הודעה מוקדמת ומבלי שניתנה זכות שימוע לנפגעים, בהקשר זה יצוין, כי אף לא נערכה עבודת מטה מאורגנת, לבחון את ההשפעות של ההחלטה החפוזה.

"כפי שנכתב לעיל, ההחלטה מפלה באופן קיצוני את האימהות ואת ילדי ופעוטות הציבור החרדי, וזאת בשל העובדה כי אבות הילדים בחרו ללמוד תורה, ובעקבות כך הוחלט לשלול מהאם את האפשרות לצאת להשתכר ולשלול מהילדים את ביטחונם ואת האפשרות לארוחה חמה ומזינה".

ארגון 'אמת ליעקב פועל לטובת תיקון אפליה נגד המגזר החרדי. עמותת 'שמורה' הינה עמותה שמטרתה לסייע לנשים חרדיות עובדות בישראל ומייצגת הן את הנשים העובדות שעתידות להיפגע מההחלטה והן את בעלות המעונות אשר ההחלטה תפגע בהן באופן ישיר.