הודיה עמור
הודיה עמורצילום: באדיבות המצולמת

הודיה עמור (55) מראשונות המאמנות בארץ, עבדה בחברה מבטיחה והתקדמה לעמדות ניהול בגיל צעיר מאוד.

לפני 26 שנה היא עלתה מצרפת לארץ ומיד קיבלה פניה מהחברה בה עבדה בצרפת: להקים חברת בת של אותה חברה בין-לאומית בה עבדה, כאן בארץ.

"הגעתי לארץ אמא צעירה בת 29 עם שתי ילדות קטנות ומיד צללתי לעבודה תובענית - הייתי מנכ"לית של חברה שעסקה בייעוץ אסטרטגי וניהול משאבי אנוש לחברות בינלאומיות." היא מספרת.

"במסגרת עבודתי פיתחתי צוות ולקוחות בתוך שוק חדש. במסגרת תפקידי פגשתי מנהלים רבים כיוון שהחברה שלי עסקה בגיוס, פיתוח וגיבוש צוותי הנהלה. ערכתי ראיונות עומק עם המרואיינים שלי וכחלק מהשיחה קבוע הגענו לשאלה "האם העבודה ממלאת אותך, מספקת אותך, האם אתה מרגיש מאושר?" 70% מהמרואיינים איתם שוחחתי השיבו שהם אינם שמחים או מסופקים. העובדה הזו היממה אותי.

המרואיינים העידו על עצמם שהם איכשהו התגלגלו לתפקיד הזה. לרבים מהם היו בכלל חלומות אחרים בצעירותם אבל הם רצו להצליח ולהגיע רחוק, רצו שכר מתגמל, וכך הם מצאו עצמם מטפסים בסולם ההצלחה בחברה.

הצטרפו היום למחזור השני 'מרכז הודיה' >>

הראיונות האלו גרמו לי ברמה האישית לחשבון נפש מאוד מעמיק עם עצמי. הייתי חוזרת בערב הביתה מותשת ושואלת את עצמי האם זה מה שאני מחפשת? לפגוש כל כך הרבה אנשים שלא בחרו בגורלם, זה מטלטל.

פחדתי לסיים את חיי בעבודה אפורה שלא קשורה אליי או להתקע בכלוב של זהב. מטבעי מגיל צעיר תמיד חיפשתי תשובות לשאלות, תמיד הייתי עסוקה בבירור של מה מקדם ומה מעכב אותנו בחיים. חיפשתי אמת".

כך, בגיל 32, מצאה את עצמה הודיה עוזבת עבודה מבטיחה ב'ניקולסון אינטרנשיונל', חברה בינלאומית נוצצת, כדי לחפש את הדרך שתתאים לה, בלי מסכות.

"בשנת 2001 עזבתי את תפקידי כמנכ"לית. והחלטתי ללמוד אימון. טסתי לצרפת כדי ללמוד את הענין לעומק. זה תחום שעוד היה בחיתוליו. נפגשתי עם מאסטר באימון למספר פגישות של 'אחד על אחד' כדי להבין אם התחום מתאים לי ונשבתי בקסם. הרגשתי שם שזה התפקיד שלי. שאני רוצה לעזור לכל אותם מאות מנהלים, מנהלות, עובדים ובכלל אנשים- לגלות את תפקידם, להקשיב לעצמם ולהפסיק לחיות חיים של ריצוי".

את כל הידע הזה לקחה הודיה והכניסה אותו לעולם הניהול אותו הכירה היטב מעברה בתחום.

"באותה שנה עברתי טלטלות רבות הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. הפכתי לעצמאית, עברתי שינוי תעסוקתי משמעותי ובין לבין גם עברתי תהליך של גירושין. מבחינתי אני כל החיים בדרך אל הייעוד וכל אתגר מצמיח אותי. כיום אני נשואה 16 שנה מחדש. הילדים שלי ושל בעלי בני 23-34 ויש לנו ילד אחד משותף בן 13 וחצי. יחד יש לנו שבעה ילדים.

גיבשנו משפחה מלוכדת ומחוברת וזה ההישג האישי שאני הכי גאה בו" היא משתפת ומסבירה, "זה מה שמקנה לכל אדם עולם האימון: מודעות, התפתחות והגשמה. למדתי לומר לא, למדתי לעשות דברים שמתאימים לי ולהקשיב ללב. גדלתי וצמחתי מכל תחנה בדרך, ובסופו של דבר, לתרגם את הענין למעשה בפועל, ההתקדמות היא ההגשמה.

איך חיברת בפועל בין תחום האימון לניהול?

במשך שלושים שנה עבדתי עם מנהלים, יזמים ואנשי עסקים, ראשי ארגונים, מוסדות מכל התחומים. עברנו יחד תהליך בירור שדרש מכל מנהל להביט פנימה ולמצוא בעצמו את כוחותיו כמנהל. הדבר מאוד העצים את המנהלים כיוון שאחרי שנים בהם הם במירוץ של התקדמות ועשיה, האימון מקנה את היכולת להתבונן על עצמי ולהתחזק במה שאני טוב.

זה עבד מדהים! אולם לצערי כ- 90% מהמנהלים שפגשתי במהלך השנים היו גברים. ועם הזמן זה התחיל להפריע לי כיוון שהרגשתי שאני יכולה לתת המון לנשים גם אם הן אינן מנכ"ליות בחברה. נשים נוטות לצמצם את עצמן אף יותר מגברים. הרגשתי שעברתי משהו ענק בחיים- תהליך הגירושין, היותי אמא צעירה וחד הורית, נישואין שניים, והחלטתי שאני רוצה לפנות לקהל נשי. וכך נבנתה הסדנה הראשונה לנשים לפני 18 שנה.

בניתי סדנה שקראתי לה 'ללוות את השינוי'. הסדנה עוררה ענין רב וסקרנות והיתה הצלחה גדולה מאוד. עולם האימון היה בחיתוליו וזכיתי להיות שם בצעדיו הראשונים.

בעבודתך עם נשים החוויה היא שונה?

חד משמעית. נשים הן קהל עוצמתי ומלא כוחות חיים. אני גם מרגישה יותר מחוברת אליו ברמה הרגשית. כל אשה היא מנהיגה, גם מי שהיא לכאורה "רק" עקרת בית. בשנים הראשונות אימנתי 'אחד על אחד' מנהלים ולאחר מכן גם קהל רחב יותר, לאחר מכן בניתי גם סדנאות כתובות.

עם הזמן הבנתי שהתהליכים האלו רלוונטיים לכל אדם. לא משנה גיל, מגדר, תפקיד. אין אדם שלא צריך להכיר בכוחותיו, להוציא אותם לפועל, לקחת אחריות על חייו, לנהל את עצמו ולהוביל. כל אמא היא מנהיגה בביתה שלה, היא מחנכת, היא מאמנת בעצמה ומובילה את ילדיה.

בשבע השנים האחרונות בנתה הודיה תכניות שמטרתן להכשיר מנהלים להיות מנטורים בעצמם ולהצליח לפתח את המנהלים והעובדים שלהם.

הצטרפו היום למחזור השני 'מרכז הודיה' >>

אחת מאותן מנהלות שעברו תהליך אימון עם הודיה היא סיגל שרוני, מנכ"לית 'זאפ' לשעבר, המעידה שהתהליך שעברה שינה את חייה הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית: "להיות מנכ"ל זה להיות אדם בודד. אתה לבד במערכה נתון למכבש לחצים. מהצד האחד יש את הבעלים – שהם מלאי ציפיות ממך, מהצד השני יש את מאות העובדים שתחתיך שגם הם נושאים אליך עיניים ואתה צריך לרצות את כולם.

כשעברתי תהליך אימון עם הודיה הרגשתי שיש מי שנושא בעול יחד איתי. הרגשתי שהיא אחראית יחד איתי על העסק. הודיה עזרה לי בתקופות מאתגרות כשעברנו מהעולם המודפס לעולם הדיגיטל – מהפכה עצומה שנעשתה בחברה. לאחר מכן החברה נמכרה והיתה תקופה של הרבה אי וודאות וקושי סבב הענין.

הודיה עזרה לי בזמנו לבנות את התשתית החדשה של הארגון ממש מאפס. אני יכולה גם להעיד מפידבקים שקיבלתי ממנהלים, שהם הגיעו למקום חדש בחייהם. הודיה הגיעה עם הנסיון העצום שיש לה עצמה בניהול ואסטרטגיה לצד הכלים שהעניקה לנו בתחום ההתפתחות האישית וחוללה שינוי בארגון.

היא עזרה לי גם בקטע הניהולי וגם במקום האישי. הודיה מוצאת את החוזקות של האנשים וזה עוזר לבנאדם לחדד ולמקד את היכולות שלו. יש לה יכולת לקלף את המסביב ולהגיע למהות- למקום בו אתה גם הכי טוב וגם הכי נהנה ממנו ואוהב אותו. תמיד כמנהלת עשיתי את הדברים מאחורי הקלעים, בשקט, והודיה עזרה לי לצאת לאור, לעמוד בפרונט של החברה, להיות מספר 1.

המירוץ האינסופי של העבודה מאוד שואב ושוחק. בזכות התהליך שעברתי עם הודיה הגעתי למקום שבו אני מי שאני באמת. מביאה את כולי בלי הצגות וזה מבחינתי השינוי הכי גדול".

כשאני שואלת את הודיה מה הם מקורות הכח וההשראה שלה, היא אומרת שהכל נמצא בתורה. "למדתי תורות ואמונות רבות. גם מהמזרח, תורות שעזרו לי מאוד לפתוח את הלב, להתפתח בתחום המודעות ולהבין כל מיני תהליכים לעומק שהתניעו אצלי את תהליך האמון. אבל כשהגעתי לתורה הרגשתי הארה מאוד גדולה. אוצרות של חכמה קדומה וידע פנימי עמוק ונוגע. אני אוהבת להתמלא ולמלא את עצמי בתורות של שפת אמת, הרב קוק, רבי נחמן וכן 'בעל הסולם'.

מה השלב הבא מבחינתך?

זכיתי ללוות במהלך השנים מעל אלף אנשים. ראיתי איך נשים שרגילות לצמצם את עצמם ולהוריד את הערך העצמי שלהן, צומחות חזרה לגובה. כדי להגיע לקהל רחב יותר בניתי קורס דיגיטלי "לקבל את עצמי במתנה" כך שיתאים לכמות גדולה של נשים כך שכל אחת תוכל להיות מונחת במקומה האמיתי והנכון.

אחרי החגים יפתח המחזור השני של בית הספר שלי- בית הספר למאמנות מרצון להגשמה במרכז הודיה. אני רוצה להפיץ את הבשורה, לתת לנשים את הכלים והדרך- של אימון יהודי, מבוסס מקורות, בכלים בינלאומיים, שיטה הכוללת עבודה פנימית של התפתחות והגשמה לאורך הדרך, עד לשינוי ולמעשה בפועל.

מטרה נוספת שלי היא הכשרת הדור הבא של המאמנות והמאמנים. עבודת העומק הזו מאוד מתאימה לנשים. בעבר הייתי עסוקה בעיקר בעבודה מול ארגונים והתייעלות פנים-ארגונית. היום אני מרגישה שהבשורה מתאימה לכל אחת בכל מקום שהיא. יסודות פנימיים חזקים הם שמצמיחים אנשים מאושרים.

הצטרפו היום למחזור השני 'מרכז הודיה' >>