אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהמשך להנחיית שר האוצר, אביגדור ליברמן, העביר החשב הכללי, יהלי רוטנברג, לבתי החולים הציבוריים מקדמה בסכום של למעלה מ-100 מיליון שקל באופן מיידי על חשבון כספי הסיוע שהובטחו להם לשם התמודדות עם משבר הקורונה, וזאת חרף העובדה שמבחני התמיכות לא הושלמו.

המקדמה מועברת בהמשך לפגישה שנערכה אתמול בין מנכ״ל משרד האוצר, רם בלינקוב, לשר הבריאות ניצן הורביץ ומנכ״ל משרדו, פרופ׳ נחמן אש, וכחלק מתקצוב מלוא הסכומים, כמובטח, למערכת הבריאות בעבור הנושא.

יתר הכספים יועברו עם השלמת מבחני התמיכות וכחלק מהתקדמות לוחות הזמנים.

העברה זו תאפשר לבתי החולים הציבורים לחזור לפעילות שגרתית ותקינה ולמקד את מאמציהם בהתמודדות עם משבר הקורונה.

עם זאת מנהלי בתי החולים הודיעו כי לא יקבלו את הפיתרון. "שיטת הסלמי של משרד האוצר מטרתה להרעיב את בתי החולים. שיתוף הפעולה של הנהלת משרד הבריאות עם שיטת הטפטוף וההרעבה - מביש ומבזה את מערכת הבריאות בשיא משבר הקורונה. זהו מחדל חריף של משרד הבריאות שהתעכב בקביעת התבחינים ופוגע בתפקוד בתי החולים".

"ראשי משרד האוצר והבריאות רוצים לחנוק אותנו ולא לאפשר לנו להתפתח ולתכנן את השנה הבאה. בלי תקציב מוגדר וברור אי אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים. העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד למילוי מלוא ההסכם", אמרו המנהלים.

יו''ר סיעת יהדות התורה ח''כ יצחק פינדרוס התייחס למצב שנוצר ואמר, ''בתי החולים הציבוריים נמצאים במשבר כלכלי קשה וניצבים בפני שוקת שבורה בעיצומה של מגיפה עולמית, לאחר שמשרד האוצר לא עמד בסיכומים מולם. בתי החולים נאלצו להפחית משמעותית את פעילותם והם מנועים מלקבל חולים חדשים. כך, רק בירושלים לבדה, אין לחולי קורונה לאן להתפנות".

"במקום שמשרד האוצר והבריאות יכנסו לעובי הקורה ויפתרו את המשבר הבריאותי החמור, מנכ''לי המשרדים עסוקים בלשגר לבתי החולים הציבוריים מכתבים מלאי אמפתיה ועידוד, כביכול הם צד שלישי לא מעורב. מדינת ישראל הגיעה לסיכום בעבר עם בתי החולים הציבוריים ועליה לעמוד בהתחייבויותיה במיידית. אני קורא לשר הבריאות לקחת אחריות על המשבר. זו חובתו כלפי בתי החולים ויותר מכך, כלפי מיליון וחצי אזרחי ישראל התלויים בהם, ללא בית חולים אחר באיזורם", דברי פינדרוס.