מנסור עבאס
מנסור עבאסצילום: Hadas Parush/Flash90

השייח' חמאד אבו דעאבס מכהן בתפקיד יושב ראש של הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית ויו"ר מועצת השורא של הרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ). סגנו של דעאבס כיושב ראש הפלג הוא חבר הכנסת מנסור עבאס, שהינו יו"ר מפלגת רע"מ החברה בקואליציה של ממשלת בנט - לפיד.

ב-19 באוגוסט פרסם השיח' אבו דעאבס פוסט בפייסבוק שנשא את הכותרת "אפגניסטן: צעד גדול בדרך ארוכה" ובו הוא ניתח את השתלטות ארגון הטליבאן על אפגניסטן תוך סילוק המשטר הקודם והכוחות האמריקניים.

"ואולם, האתגרים עצומים, והדרך ארוכה ורבת חתחתים. הפרשנים המנתחים את המצב באפגניסטן אינם מפקפקים לרגע בגודל ההישג, וגם לא בפטריוטיות ובכנות של תנועת הטליבאן", כתב אבו דעאבס.

אבו דעאבס הוסיף וכתב: "עם זאת, החשש מהישנות הניסיונות הקודמים הקשים של מספר תנועות הג'יהאד והשחרור, במיוחד התנועות האסלאמיות, מחייב אותנו להמתין לפני נקבע עמדה בנוגע לעתידה של אפגניסטן, ומידת התרומה של ההצלחה הגדולה הזו של גירוש הקולוניאליסט ליצירת מודל אסלאמי עולמי חיובי”.

השיח' אבו דעאבס מנה מספר אתגרים העומדים בפני ארגון הטליבאן שהפך לשליט באפגניסטן. הראשון - שבהם "האם הטליבאן ייפתח לעולם?" השני - האם הטליבאן יוכל לשמש מנהיג לעולם האסלאמי בדרך המשלבת חוכמה וכוח כדי לתפוס מקום מוביל בין האומות? והשלישי -"כיצד תנהגנה המעצמות כלפי המצב באפגניסטן?"

בדברי הסיכום כותב השיח' אבו דעאבס: "למרות כל זאת, אנו אופטימיים. אנו בטוחים שכל הרודנים יעזבו במוקדם או במאוחר, שכל הכיבושים יסתלקו, שהעתיד הוא לדת (האסלאם) הזו ולאומה (האסלאמית) הזו ושהחולשה והשסע של האומה (האסלאמית) הזו הם לא יותר מאשר מצב פתולוגי שתלוי בהגמוניה המערבית. אם ההגמוניה (המערבית) הזו תיסדק, אז כל משטרי השחיתות והעריצות ייפלו בדיוק כפי שנפל המשטר האפגני – אמריקני”.