הרב מנחם נוביק
הרב מנחם נוביק צילום: ללא קרדיט

מעשה בגנב שחדר לבית באמצע היום, פרץ את הכספת, הוציא משם את כל הונו של בעל הבית והחל לברוח. "גנב! פושע! תיפסו אותו!", צעק בעל הבית בכל כוחו כלפי העוברים ושבים.

"הוא לא גנב, הוא גזלן", השיב אחד מהם. "למה להתלהם בצורה כל כך חריפה? אינך יכול פשוט לומר לו שדרכו איננה נכונה?!", הגיב השני. "איך אתה יכול לדבר כך כלפי יהודי שמתפלל ותיקין בכל בוקר?", זעק השלישי. עוד הם מתפלפלים, והגנב הגיע כבר ליעדו...

לאחרונה פורסם מכתב רבנים חריף, עליו אף אני הקטן חתמתי, כנגד מהלכי הממשלה האחרונים, הפוגעים בזהותה היהודית של המדינה: רפורמת הכשרות, תכנית הגיור, תיקצוב ועידוד הלהט''בים, פגיעה בשבת הציבורית, פגיעה בלומדי התורה ומשפחותיהם, מתווה הכותל ועוד.

בסוף מכתבם כתבו הרבנים: "על כן מצוה להשתדל על מנת להפיל את הממשלה בכל הדרכים התקינות העומדות לרשותנו". על המכתב חתמו כמה מגדולי רבני הציונות הדתית: הרבנים הגאונים הרב ליאור, הרב טאו, הרב גרינברג, הרב דוד חי הכהן, הרב אבינר, הרב שטרנברג, הרב קמינצקי ועוד עשרות מרבני הציונות הדתית.

כלפי המכתב התפרסמו מספר תגובות של רבנים נכבדים: רב אחד תמה כיצד אפשר למחות בחריפות נגד השר כהנא, שהרי הוא הקפיד בגבורה לאכול דווקא אוכל כשר בהיותו טייס קרב. רב אחר תמה על הסיומת של המכתב – היכן מצינו מצוה כזאת בתורה? השלישי כתב שצריך 'להנמיך את הלהבות', מדוע לתקוף בצורה כל כך ישירה?

ואני, שהייתי שותף למכתב הרבנים, איני מצליח להבין דברי המוחים כנגדו: מה הקשר לשמירת הכשרות האישית של השר כהנא? ואולי הוא גם מניח תפילין רבינו תם ומוציא שבת לפי רבנו תם, האם בגלל זה אין למחות נגד הרפורמה ההרסנית שלו בכשרות, שמפרקת למעשה את הרבנות הראשית, ושכל גדולי ישראל, מכל החוגים, חולקים עליה מכל וכל?! האם לדוגמא מותר היה למחות בשרון כנגד הגירוש הנורא מגוש קטיף, לאחר שבנה חלק גדול מישובי יש"ע?!

וכן את הטענה: 'היכן מצינו מצוה כזו' לא הבנתי. הרי כל הרגיל בלשונות חכמים יודע שהרבה פעמים הם כותבים 'מצוה' על דבר שאינו מצות עשה מן התורה, אך הוא חשוב ומועיל לחיזוק התורה והמצוות, כגון 'מצוה לחזק את לומדי הדף היומי', או 'מצוה גדולה לתרום לקופת השכונה', או 'מצוה לתרום לקמפיין של ישיבה פלונית'. כך גם ברור, שכדי לבלום את כל התכניות ההרסניות הנ"ל, שפוגעות פגיעה חמורה בצביונה היהודי של המדינה, יש מצוה גדולה לפעול להפלת הממשלה, שכן הרבה גופי תורה תלויים בזה.

ואין זו מצוה פרטית, אלא מצוה כללית להצלת ושמירת ציביונה היהודי של מדינת ישראל. הרי כל התכניות הנ"ל - הן רק אחרי חודשיים מאז כינונה של הממשלה (!), נסו לדמיין מה עלול לקרות ח"ו בארבע שנים?
וגם הטענה 'להנמיך את הלהבות' אינה מובנת. הרי מדובר פה בסכנות אדירות! הרי למשל על רפורמת הכשרות התבטא הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א ש"מדובר באסון, שייצור אנרכיה בתחום הכשרות במדינת ישראל!". איך אפשר 'להרגיע' מול אלו המנסים בכל דרך להפריד בין הדת למדינה, ולהפוך את מדינת ישראל ממדינה יהודית ל'מדינת כל אזרחיה'?

אבל הדבר שהכי לא הבנתי בטענות הרבנים המוחים כנגד המכתב הוא – נניח שטענותיכם נכונות, והיה צריך להתנסח אחרת (גילוי נאות: לא אני ניסחתי את המכתב) – האם מה שחשוב עכשיו זה להתעכב על דקדוקי ניסוחים? ואם בזמן חורבן גוש קטיף היה יוצא מכתב רבנים חריף נגד הממשלה היה נכון להתפלפל על כל מילה, בזמן שישובים שלמים נחרבים? אם הנוסח לא מוצלח בעיניכם, מדוע לא תמחו בממשלה בסגנון אחר? הרי מלבד המכתב הזה יצאו עוד כמה מכתבי רבנים כנגד תכניות הממשלה, מדוע עליהם אינכם חתומים?

תהליך אוסלו של יחסי דת ומדינה הולך ומתרקם. כל היקר והקדוש לנו במדינת ישראל, עליו חונכנו כל השנים בשלל ישיבות הציונות הדתית, עומדים בסכנה גדולה. לענ''ד העם והציבור מצפה לשמוע קול ברור וצלול . אחי הרבנים, היו שותפים עמנו בהשמעת קול זה.

הרב מנחם נוביק הוא רב היישוב משכיות

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו