הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: אסתי דזיובוב/TPS

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, התייחס להתבטאותו של מנהיג הציבור הליטאי הרב חיים קנייבסקי שלא לאפשר למלמדים שלא התחסנו ללמד את הילדים.

"זאת אמירה מאוד מבוססת הלכתית. יש חיוב על אדם להיזהר שלא להזיק. והוכח שזה מזיק וזה פוגע גם בילדים", אמר בראיון לרדיו 'קול חי'.

לדבריו, "מרן מדבר על חשיבות לימוד התורה, אז נכון יצטרכו למצוא מלמדים חליפיים ולא חלילה לבטל תורה, אבל אי אפשר להרשות דבר כזה שאדם מסתובב עם חשש גדול מאוד שהוא ידבק וידביק ויסכן חיים".

"אני מקווה שהדברים הללו יפעלו את פעולתם. אני מודה לקב"ה שבזמן שהמציאו את הפניצילין לא היו את כל הרשתות החברתיות וכל השמועות למיניהן שמציפות את כל העולם".

הרב הראשי הסביר את הרציונל העומד מאחורי דבריו. "יש כלל ברור של 'אין ספק מוציא מידי וודאי'. כל הטענות נגד החיסונים הן ספק גדול מאוד, המחלה היא וודאי גמור. לכן אנחנו חייבים בוודאי לציית ולשמור על בריאותנו. מי שלא שומר על הגוף, בנוסף לזה שהוא עלול להדביק אחרים – הוא חוטא לכשעצמו. שהוא לא שומר על הפיקדון שהקב"ה נתן לו".

בדבריו התייחס לשאלה בנוגע לחוששים להתחסן אך נזהרים שלא להדביק: "נדמה לי שרוב מוחלט של הנדבקים לא רצו להידבק, ועשו הכל שלא להידבק ולא להדביק אחרים, אבל המציאות היא שזה לא עובד. אנחנו עדיין מחפשים להבין איך בדיוק המחלה הזאת פועלת ומדביקה, אז מה זה ההיתר להיכנס לשאלות ולהגדיר את ההגדרות. בהלכה יש דברים מאוד ברורים".